Skrivet den: 2010-11-18 Klockan: 13:16:21

18 november Hantverksbesök

I tisdags hade jag ju besök av en hantverkare och det måste jag ju berätta om. Sånt är ju alltid ett äventyr.
Nu bor ju vi här i hyreslägenhet för hade detta varit min lägenhte hade jag varit rejält arg.

I vardagsrummet och i köket så finns det bubblor i taket. När vi flyttade in försökte vi oss på att måla över dem men de blev bara värre.
Efter ett tag så hörde hyresvärden av sig och berättade att för många år sedan så hade grannen ovanpå haft en vattenläcka som orsakat dessa skador nere hos oss och att de nu legat i fejd för att få någon som tog ansvaret för detta och åtgärdade det.

Det fanns även en vattenläcka i badrummet men den var så stor så det var inga problem. Där slog man hål i taket och hittade "dropperiet" från ledningen.
Har jag visat bilder på det?



Men det är lagat nu och blev så fint.

Men i vardagsrummet och köket är det inte någon riktig läcka utan bara fukt i taket som gör att färgen bubblar sig. Killen som var här och skulle laga det berättade att han varit i denna lägenheten och lagat detta taket 4!!!! gånger.
Otroligt!

Det har varit säkert 100 pers här och tittat på taket. Grannen ovanför, hans föräkringsagent, min hyresvärd, hans försäkringsagent, hantverkare, skademätare och till och med en gubbe med en fuktmätare.
Alla var de överens om att problemet var tvunget att åtgärdas.
Grannen ovanpå säger att hon minsann har åtgärdat sitt problem.
Så varför bubblar sig vårat tak då?

Nu kom det i alla fall en kille i tisdags och skulle förarbeta innan målaren kunde komma och måla. MEN är problemet åtgärdat med det? eller finns det en läcka? Borde man inte åtgärda problemet först INNNAN man i ordningfixar mitt tak?
Spansk logik?

Hur som helst. Jag trodde att hantverkaren skulle stämma tid med mig, komma hit och titta på vad som borde göras och sedan skulle jag flytta undan alla mina saker och så skulle han göra i ordning ALLT.

Men nej då. När hantverkaren kom så skulle han börja jobba på en gång. Flytta undan saker var inte nödvändigt. Nu flyttade jag undan så gott jag kunde men då visade det sig att han tänkte minsann inte göra hela taket. Utan bara små hål här och var där bubblorna satt.
Hur kommer det att se ut när de målar över sedan?

Och jag hoppas i alla fall att de kommer att måla hela taket och inte bara små fläckar här och var.
Till och med i vardagsrummet så lät han bli att fixa ett bubbligt område. Jag var inte närvarande när han jobbade utan satt och ammade (konstigt nog). När han helt plötsligt sa, nu är jag färdig, och skulle gå. Då var alla möbler på plats igen, OVANPÅ allt byggdam och skräp. (men detta tor jag var ett karlfenomen och inte spanjorproblem).

Nu funderar Octavio på att knacka hål på de återstående bubblorna och fixa i helgen. Så att det i alla fall är fixat till målaren kommer, gud vet när....Hoppas på innan jul i alla fall.



Jag blir SÅ trött på sånt här hantverksfiffleri.
Suck!

/Y

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0