Skrivet den: 2010-12-02 Klockan: 21:09:25

2 december 2010 Vårdcentralsäventyr

Nu är jag gladare......och nybadad.



Jag fick mig ett riktigt skumbad och gjorde säkert slut på hela 2 varmvattenberedare (OBS säg inget till min miljösyster, man ska ju spara på energin...).
Irma skötte sig perfekt och sov hela tiden, och mer därtill. Ända tills vi kom hem i från As skolhämtning och skulle äta......

Tänk vad lite egentid (lyckad sådan) kan göra för mammasjälen. Det är konstigt att man inte lyckas unna sig det lite oftare. Det dåliga samvetet och den ständiga tidsbristen står för skulden här kan jag lugnt påstå. Jag har inget med det att göra :)

Det hade inte blivit något roligt inlägg ändå om jag skrivit förrut. Typ "jag skulle sälja min son på blocket". Och det låter ju trist....eller?

Jag var på vårdcentralen igår med Irma, som jag skrev att jag skulle. Hostan som hon har gör mig mycket nervös. Jag vet inte hur mycket en liten bebis tål och man vill ju inte chansa. Lunginflammation är inte att leka med.

Ibland frågar folk mig vad den största skillnaden mellan Sverige och Gran Canaria är. En stor skillnad är det jag ska berätta nu; strulet, inget fixar sig på första försöket här. Och villervallan; alltid händer det saker här, man har aldrig tråkigt.

Gick alltså till vårdcentralen. Hade en timme och lite till innan det var dags att hämta A i skolan. Och tyckte att det borde räcka.
Fick stå 30 min. i drop-in-kön. Typ akuttider på vårdcentralen. Om man inte har tid bokad (då får man vänta i en vecka och är redan frisk eller död när man kommer till doktorn) men det är bråttom, men inte så bråttom att man åker till akuten.

När jag kommer fram i kön så hittar de inte Irma i systemet. Vi var och registrerade henne hos sjukförsäkringen för ca 2 veckor sedan (sånt sker inte automatiskt här utan man måste åka omkring med en massa papper, stämplar och underskrifter) så det verkar lite mystiskt. Då visar det sig att det räcker inte att registrera henne där utan hon måste registreras på vårdcentralen också.....phu.

Då får jag ställa mig i en anna kö för att göra det. Och när jag kommer fram och fått registreringen gjord så är det dags att gå och hämta A. Men sedan så gick vi tillbaka allihopa och fick en akuttid. Var så god och sitt ner och vänta....

Plötsligt hörs skrik och bråk från entren. Glas krossas och folk springer skrämda omkring. Jag sitter med en bebis och en 3-åring i barnväntrummet. Inte läge att sticka fram näsan för att kika, i fall det är en idiot som springer omkring med kniv där ute. Men alla läkare kommer ut ur sina kontor och kikar och skvallrar.
Vad händer?

Vi kommer i alla fall in på undersökning. Irma lyssnas på bröstet och det konstateras att hon inte har slem i lungorna utan bara vanlig förkylning. Återbesök hos husdoktorn på fredag ordeneras.

När vi går ut från vårdcentralen ser vi krossat glas i entren och när vi svänger runt hörnet utanför så står polisen där med blåljus påslagna. En man står på knä på marken med händerna över huvudet och jag ser vakten från vårdcentralen pratandes med polisen.
Jaha här har vi bråkmakaren från tidigare, tänker jag.
Sen går vi hem och äter korv och potatismos. Spännande värre.


Här en stämningsbild från hemma hos oss. Tänk vad några adventsljusstakar
kan göra. Jättemysigt. Jag vill aldrig gå ut igen....



Så pysslade Alexander och jag på eftermiddagen.
Octavio var på kurs och kom hem sent. Det blev en
julgransstjärna till hans minigran som ligger i det 1a
paketet i hans kalender. Men det vet ju inte han eftersom
jag FORTFARANDE inte är klar med den.....(Skitmamma).


/Y

Kommentarer
Postat av: angelzhu

where there is a will,there is a way

2010-12-03 @ 08:43:10
URL: http://www.uk-linksjewellery.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0