Skrivet den: 2016-03-08 Klockan: 09:57:07

Jag funderar på att hinna med allt

(Por dios como vuela el tiempo. 
No logro hacer nada. 
Como hace todo el mundo para combinar vida, trabajo, familia y todo el resto que uno quiere hacer?

Trabajo hasta las cinco. 
Cogo la guagua y estoy en Las Palmas sobre las seis. 
Tres dias por semana doy clases y llego a casa sobre las ocho y solo quiero ducharme y sentarme en el sofá. 
Y los fines de semanas hay que recuperar la casa después de la semana que pasó y prepararla para la que viene. 

Cuando voy a entrenar?
Cuando voy a escribir esta blog?
Cuando voy a ayudar los niños con los deberes?
Cuando voy a ver esa peli que quería ver?
Cuando voy a tomar un café con los compis?
Por no hablar sobre tener fuerzas para polvos con el marido. 
Cuando voy a hacer TODO eso que quiero hacer?

Y es que me encanta trabajar y no quiero dejarlo por nada en la vida. Pero me ocupa mucho tiempo y me chupa mucha fuerza. 

Como hace la gente?)








Herre Gud vad tiden går. 
Jag hinner inte med någonting. 
Hur gör alla för att lyckas kombinera livet, jobbet, familjen och alla de saker som man vill göra?

Jag jobbar till klockan fem. 
Jag tar bussen hem och är i Las Palmas vid sex-tiden. 
Tre dagar i veckan har jag språk-lektioner på kvällarna och kommer hem runt åtta. Då vill jag bara duscha och slänga mig i soffan. 
Och på helgerna så måste man återerövra hemmet efter veckan som varit och förbereda det in för den som kommer. 

När ska jag hinna träna?
När ska jag orka blogga?
När ska jag kunna hjälpa ungarna med läxorna?
När ska jag se den där filmen jag vill se?
När ska jag fika med kompisarna?
För att inte tala om att ha kraft kvar till rajtantajtan med mannen. 
När ska jag hinna med ALLT det där som jag VILL göra?

Det är inte så att jag vill sluta jobba. 
Nej!
Jag älskar att jobba och vill inte sluta för allt i världen. 
Men jobbet tar upp mycke av min tid och lägger beslag på mycket av min ork. 

Hur gör folk för att få det att gå ihop?


/Y - lycklig men trött heltidsjobbare. 




Kommentarer
Postat av: Hyrestanten

Ja du, jag gissar att de flesta föräldrar brottas med stress och en känsla av otillräcklighet. Delar du och din man rakt av på alla hemsysslor och allt som har med barnen att göra? Om inte så är det ju ytterligare en anledning till stress. Min spontana tanke är att om du arbetar heltid och dessutom håller i språkkurser tre gånger i veckan så kanske du måste sluta med dessa just nu när barnen är små. Det kanske är där du hittar de stunder du efterlyser? Jag var tjänstledig 25 % när barnen var små och tyckte jag hade fullt upp dygnet runt ändå. Hämtningar och lämningar t barnomsorg tog mycket tid. Bodde ensam med barnen på heltid och minns att jag ibland lejde barnvakt om jag ville åka skidor eller vara med på någon träff med arbetskompisarna. De där åren var jag ständigt stressad och trött och när jag var 35 fick jag en stroke. Därför skulle jag vilja säga till alla småbarnsföräldrar att försöka ta det lugnare, strunta i precis allt som inte är absolut nödvändigt. En sak är iaf säker- fortare än du tror så är de här åren förbi och då får du all tid i världen. Ett boktips till dig: "Orka torka" Tror det finns en fb-grupp också. Jag lovar, du får många goda skratt och stressnivåerna sänks av att se på bilderna.
Kram <3

Svar: Tack. Jag ska kolla upp den där FBgruppen. Just nu tar mon man nästan allt med barnen och hemmet eftersom han kommer hem tidigare än mig om dagarna. På helgerna delar vi naturligtvis.
Yohanna i Las Palmas

2016-03-10 @ 01:49:29
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se
Postat av: Freja

Det är väl det som är gåtan... Hur livspusslet ska gå ihop när bitarna tar upp mycket mer plats än vad ramen tillåter...

Svar: Livets stora fråga....
Yohanna i Las Palmas

2016-03-11 @ 00:01:35
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Birgitta S

Oj den där stressen känner jag igen nu är mina söner 16 så mkt är över men jag minns att jag började tidigt med att de måste hjälpa till med att dammsugaren stod alltid framme så de fick dammsuga varje dag (turas om) i hallen innanför dörren där allt grus samlas och sen fortsätt så långt sladden räckte kvällen innan förberedda jag middagen så långt det gick och lagade vissa saker så jag bara kunde trycka in i micron grönsaker sköljde jag och skar en hög av o la i bunkar så det var bara klart att hiva fram på bordet i x antal dagar. Sen gäller det att handla också?? shit detvar det värsta men jag skrev en lista och lämnade till mannen hans ansvar. Han fick handa när jag fixade läxorna med killarna. Men det är svårt och stressigt i några år helt klart .
Hälsningar Birgitta S

Svar: Många bra topps där. Jag läser och lär ;)
Yohanna i Las Palmas

2016-03-11 @ 00:47:30
Postat av: Anna

Skrev precis värsta uppsatsen till dig men tryckte fel någonstans... Så om du får ett konstigt inlägg så är det från mig...

Jag skrev i alla fall att det nog är många som känner precis samma sak. Handlar mångt och mycket om planering och så mycket förberedelser som möjligt i förväg. Och att hitta rutiner som fungerar för alla inblandade.

Kram

Svar: Halloj! Inget konstigt mail har inkommit men tack ändå. Jo allt handlar ju om planering men det känns som att även med bra planering då går det inte att trycka in hur mycket som helst. Ha ha!
Yohanna i Las Palmas

2016-03-11 @ 14:16:11
URL: http://WWW.smids.blogg.se
Postat av: Åsa

Nu var det länge sen jag skrev ;-) hej!

Jo, jag tycker du skriver det rätt bra i de första meningarna. Språkkurs 3 kvällar i veckan...??
Jag tror på att skippa det.Det gör dig trött om inte annat även om det är kul.

Säga nej mer och prioritera och inte bara planera.
Det ÄR svårt att förändra och kanske skulle du ta hjälp av en terapeut. Men lite i taget. Känn om du upplever skillnad. Prata med mannen, ventilera.

Jag har hört samma sak sen jag började läsa din blogg och jag känner igen mig själv, i samma tankar, å jag har inte ens barn, å jag blir inte sugen heller när jag hör om livspusslet ;-)
Hur hinner alla andra osv. Tiden räcker inte osv..

Sätt dig ner och skriv en lista på
-vad som är viktigt för DIG i livet. Bara DIG.
-Vad som gör dig glad och vad du skulle vilja göra?
-Behöver du verkligen jobba 3 kvällar i veckan?
-Söka ett jobb med kortare dagar alt gå ner i tid? Nu vet jag du precis fått det här..men framöver..är det omöjligt där du jobbar idag?

Prioritera och det här är viktiga element.
-egentid
-vänner
-sluta hänga på sociala medier..om du gör det :) för där är vi experter på att jämföra oss och vi ser bara folks klagan eller de allra lyckligaste stunderna i dessas liv..det kan suga den sista musten ur vem som helst. Jämförelsen ;-)

Det här är skitviktiga hörnstenar för att orka med.
Space, vänner och lugn.

Jag fattar att du aldrig kan leva det liv jag lever, eftersom jag inte har barn.
Men välj ut i din krets vilka vänner som är viktiga för dig, inga energitjuvar och prioritera dom ibland. Det kommer göra dig gott :)
Prioritera dig själv regelbundet också.

Kram













Svar: Tack för, som alltid, bra och tänkvärda synpunkter.
Yohanna i Las Palmas

2016-03-24 @ 13:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0