Skrivet den: 2015-10-28 Klockan: 13:55:00

Jag har torkat regn

(Por dios vaya semana, la semana pasada.
Pensaba que iba a estallar.
No solo teniamos la cocina patas arriba y esperando por obreros y dueños de la casa que iba a ponerse de acuerdo y venir a arreglarnosla.
Sino tambien se decidio el tiempo ponerse de mal humor.
Agua por todos los sitios en Las Palmas, un disastre.
Hasta empezó a caer agua del techo el el local de los clases de sueco, el martes por la noche. Tenia que ir corriendo a la presidenta de la comunidad para que mandara a alguien. Pero es lunes la semana siguente y no esta arreglado todavia.
La manera española.
El parquet en el local esta todo inflado y el falso teche, que era de placas de yeso estan quitado porque se romperon con el agua.
Ha secado mas agua esta semana que he hecho en toda mi vida...;)
 
Y para el colmo...
El jueves cuando fuimos al cole nos mojamos todo. El agua corría por todos los caminos. Pero como somos suecos no tenemos miedo de un poco de lluvia y teniamos ropa adecuada de un tiemporal asi. El problema era cuando llagabamos al cole y tenia que quitarsela ropa alli fuera sin techo.....catastrofe!
El dia seguiente habia ALERTA MAXIMA y todos los coles estaban cerrados.
No caia ni una gota de lluvia.
Eso es Gran Canaria ;) !  )
 
 
 
 
Herre Gud vilken vecka vi haft!
Förra veckan alltså.
 
Inte nog med att köket fortfarande inte har kommit någon vart. Utan att hela köket befinner sig i vardagsrummet och allt är upp och ner här hemma i väntan på att hantverkare, ägare av lägenheten och ordförande för bostadsrättsföreningen ska komma överens om saker.
Utan dessutom bestämde sig vårt underbara väder för att utsätta oss för hårda prövningar.
 
Det började regna en dag, men det är inget konstigt här.
Hösten är på G, det behövs regn.
 
Men så regnade det igen, nästa dag.
Och inget vanligt regn, skyfall.
 
Skyfall är inga problem....
....i Sverige.
Här blir det andra bullar.
 
Det blir stopp överallt.
De få dräneringsrör som finns fylls med skräp från gatorna och dessutom är de inte dimensionerade för större vattenflöde än en från en kökskran.
När det kommer sånna skyfall som detta då har vattnet ingenstans att ta vägen och alla som jobbat med vatten vet att vatten ALLTID hittar en väg ut.
Problemet är bara VILKEN väg det hittar.
 
På tisdagskvällen började det droppa från taket i skollokalen där vi håller våra lektioner och jag var tvungen att springa i väg till ordföranden i bostadsrättsföreningen (samma som håller i mitt kök eftersom skollokalen ligger i samma byggnad som jag bor. Bra med tanke på hur nära till jobbet jag har. Mindre bra med tanke på hur nära det är för dem att ha mig när det måste tas hand om skollokalen vid katastrofer som denna.)
Jag fick ringa hyresvärden för lokalen.
Och jag fick ställa ut hinkar på golvet för att försöka fånga upp det som droppade från taket.
 
Samma sak på onsdagen.
Sol hela dagen men sedan började det regna något fruktansvärt igen.
Torka golv.
Ringa folk.
Hjälp!
 
Nu började det hända saker i Las Palmas.
Byggnader och vägar började bli översvämmade.
Folk började bli oroliga.
Och mer regn skulle det komma.
 
På torsdagsmorgonen när vi skulle gå till skolan regnade det så mycket att föräldrarna i klassens messenger-grupp började skriva att de inte skulle skicka sina barn till skolan.
De tänkte minsann inte gå ut i detta väder.
 
Vikingar ;) som vi är i min familj så fruktade vi inte lite skyfall, och regnkläder hade jag med mig från Sverige sedan i sommras, dock ej gummistövlar som jag rationalliserat bort med hjälp av sannolikhetsprinsipen. På 12 år har jag aldrig sett ett behov av gummistövlar här och när vi haft ett par här hemma (ärvda naturligtvis) så har de aldrig kommit till användning. Men just detta år, när jag haft ett par i min ägo, i Sverige, och ej tagit med dem till ön på grund av vad jag sett under årens lopp, regnar det naturligtvis så mycket att några par gummistövlar varit behändigt att haft till hands.
 
 

 
Sekunden som vi steg ut på gatan, iförda regnkläder, paraply och TENNISKOR, så var jag dyngsur om fötterna.
Dock kan detta ha berott på mina stora hål i sulan på dojjorna eftersom skitungarna bestämt hävdade att de minsann inte var blöta om fötterna.
 
 
 
 
Vattnet rann i strida stömmar längs med gator och trottarer och man kände sig som Jesus som skulle korsa havet. Med den skillnaden att vattnet INTE vek undan från där vi gick.
Problemet blev när vi kom fram till skolan och jag skulle ta av alla regnkläder utanför och få med mig hem.
Utan tak.
Och ingen får komma in i skolan.
Jag blev dyngsur.
Och ungarna säkert likså.
Allt kämpande med regnkläder hade varit förgäves.
Sånt känns kul.
 
Kaos över hela ön.
Sirener som hördes överallt.
Och bilder från katastrofområden runt omkring strömmade in via messenger och Facebook.
Det kändes som vi var mitt i ett kringsområde.
 
 





 


Och i skollokalen!
Ja Herre Gud.
Det bara forsade in vatten.
På parkettgolvet.
Det var lika bra att låta det vara.
Det fanns inget att göra.
Det fanns ingen rörmokare ledig på hela ön när det var sådana här omständigheter.
 
 
 
 
På eftermiddagen sken det upp och allt torkade.
Men det väntades mer regn.
Och hela ön sattes under UNDANTAGSTILLSTÅND (alerta maxima, jag vet inte hur jag ska översätta det).
Skolorna stängde inför fredagen.
Folk beordrades att hålla sig hemma.
Alla aktiviteter runt ön ställdes in.
Det har inte kommit en droppe vatten sedan dess.....
 
....hade varit roligt att skriva, men det kom lite regn till.
Inte så farligt som tidigare, men en skvätt om dagen.
Men allt är lugnt nu.
Peppar peppar ta i trä för min väderprognos i mobilen säger att det ska regna i morgon igen....
 
 
 
 
 

 
Så klart att efter något sånt här så kommer du ju alltid en massa skämt hit och dit.
Och det är klart att man måste skämta lite mitt i allt elände.
Håll till godo ;)
 
 
(På spa i shoppingcentret Las Arenas )

 
/Y - som håller en tumme för att det inte kommer något mer skyfall med tanke på mina obefintliga gummistövlar.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj, vilket drama!

Svar: Jajjamen! Här händer det spännande saker ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-10-28 @ 20:28:46
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Birgitta S

Hej!
Jag tänkte på dig tidigare i veckan när jag läste på nätet att GC var utsatta för ett regn utan dess like och att någon vad det kan heta ansvarig för ön meddelat regeringen att det var ett katastrof område särskilt på den norra delen. Förvånar mig inte att det blir översvämningar överallt o rinner in vatten är vatten och inget ä väl direkt bfggt för det men faktum är att här hemma i Svedala på hösten när det öser ned så händer liknande på västkusten som är mest drabbat och oftast kommer det en maffig storm samtidigt fullt med vatten i källare osv skillnaden är väl att här hemma äger de flesta ordentliga gummistövlar o regnkläder men regnet tar på mark o vägar o byggnader även här men på GC där inget är byggt för det? blir det nog värre.
Hur har ni det nu?
Hälsningar Birgitta S

Svar: Det är bra nu, tackar som frågar.Skadorna återstår dock att reparera. Konstigt, detta händer ju varge år. Man tycker att de borde lära sig, men icke.
Yohanna i Las Palmas

2015-10-31 @ 21:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0