Skrivet den: 2015-07-21 Klockan: 23:27:00

Sv.sem. dag 11 - Korvgrillning i Hästhagen

(Un dia maravilloso y, como siempre, siempre sale mejor si uno espera lo peor. El dia empezó con sol en mi pueblo. Yo y mis hermanas con familia habiamos planeado, desde un par de dias SIN mirar las noticias del tiempo,  un dia fuera de la casa con juegos y perritos calientes. Pero cuando nosotros estabamos en el autobus llendo a la ciudad, empezó a llover tanto que, hasta yo que soy sueca, pensó que COMO vamos a poder hacer esto? Pero despues de una hora de lluvia dejo de llover y el sol salió y al final tuvimos tiempo marravilloso.)
 
 
 
 
I går hade jag en UNDERBAR dag.
Eller i alla fall en LÅÅÅÅNG stund av den dagen blev helt perfekt.
Tänk vilken tur vi hade med vädret ;)
 
Sedan första gången vi träffades, efter att vi kommit till Sverige, hade jag och mina systrar planerat en ute-dag med våra familjer.
Inget fancy.
Gå en sväng, hitta en grillplats, grilla några korvar, spela lite kubb, bara vara.
 
Vi hade faktiskt lite sol där i Byhålan på förmiddagen. Men när jag och ungarna satt på bussen in till Örebro började det regna nåt så fruktansvärt att, till och med jag som är scout sedan barnsben och van vid att vara ute i alla väder, faktiskt började undra hur vi skulle kunna fixa ihop detta.
 
Men det ordnade sig.
Efter lite dösnack hemma hos ena systern så slutade regnet och vi beslöt att chansa. Och medans vi promenerade mot Hästhagen så började det faktiskt att spricka upp och när elden var tänd så började faktiskt solen att skina.
 
Jag fick ett ÖGONBLICK där när jag satt vid eldstaden med rök i ögonen, en korv på pinne, solen i nacken och ungarna lekandes glatt runt omkring mig att HÄR, här skulle jag kunna stanna i evighet just nu.
Stanna klockorna för så här vill jag ha det jämt!
Frid i själen.
Och det var länge sedan.
 
Och sådana stunder brukar ju inte vara för evigt...
 
Plötsligt kom ankorna från Svartån och ville ha sin del av picnicken, mina ungar som aldrig sett ankor blev vilda och ville fånga en, den medhavda fotbollen "råkades" sparkas ut i ån och en av de modiga männen fick simma ut och fånga in den (dagen efter läste vi i tidningen att vattnet i Svartån inte var så badbart och det kändes ju toppen), två-åringen sparkade ner kubbspelet alt. ville kasta sig i ån, 7-månaders-bebisen ville inte alls sova i vagnen när det var kalas runt omkring, Lillskatten ville kasta alla pinnar hon själv när vi spelade kubb och fattade inte alls grejen med att alla ska kasta varsin och....ja ni fattar grejen.
Inte en lugn stund.
 





























 
 
Men det blev en kalasdag.
Och vi hade en himla tur med vädret, sa jag det? ;)
 
/Y - som tycker att grillad korv över öppen eld klår egentligen vilken fem-stjärnig mat som helst.
 
 
Och då kan vi bocka av det på listan också./ Podemos tatchar esto tambien
 
Sverigesemesterslistan / Cosas que hay que hacer en Suecia
1. Hoppa i vattenpölar / Saltar en los charcos de agua de lluvia (mejor mientras esta lloviendo).
2. Plocka blåbär / Recoger arandanos en el bosque.
3. Börja med fettbrännarturen, gå i skogen med ungarna / Caminar en la naturaleza.
4. Träffa de nya familjemedlemmarna / Conocer a los miembros nuevos de la familia.
5. Självplocka jordgubbar / Recoger fresas en el campo.
6. Äta Sibyllaburgare / Comer hamburguesas tipico quiosko ambulante.
7. Städa ur/Leka i lekstugan. / Jugar en la casa del Jardin.
8. Grilla korv i naturen. / Hacer perritos calientes en la naturaleza.
 
 

Kommentarer
Postat av: Freja

Vilket härligt kaos, det är sånt en minns!

Svar: Ha ha jag antar att vi har alla lite sånna där kaosstunder ibland ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-07-22 @ 22:03:48
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Hyrestanten

"Frid i själen". Så skönt för dig Yohanna och även om det var ett kort ögonblick så sparade du det inom dig och det bästa är att det kommer fler sådana ögonblick. Ibland när du minst av allt anar det. De gör att du klarar av vardagens kaos, som du dock beskriver så bra att vi andra kan skratta igenkännande.

Svar: Ja det är sådana stunder som behövs. Man får komma ihåg att njuta bara när de kommer ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-07-23 @ 23:29:04
URL: http://hyrestanten.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0