Skrivet den: 2015-07-10 Klockan: 23:49:00

Sverigesemester dag 1 - Hitresan

(Para mis lectores espanohablantes solo quiero informar de que, despues de 15 horas de vuelo y todavia 4 horas mas de coche, hemos llegado al pueblo de mi infancia y dormimos 12/14 horas a noche. Al final de cada dia hay una lista de cosas que hay que hacer cuando estes en Suecia y que vamos consiguendo hacer durante la estancia. Os iré informando. /Chao Y)
 
 
 










 
Efter 15 timmar med flyg (varav 8 på Oslos flygplats) och ytterligare 4 timmar i bil så kom vi fram till barndomsbyn och vi var väl alla lite mer eller mindre som zoombies efter att inte ha sovit. Men det var ingen mening med att sova middag utan det var bara att hålla ut tills det var dags att gå och lägga sig. Och så spöregnade det ju ute så det var bara att speta ut och hoppa i vattenpölar så att vi kunde bocka av det från listan med saker som måste göras under en Sverigesemester.
 
 


 
1. Hoppa i vattenpölar i spöregn - check
 
Så nu kan vi meddela att både nyinköpta gummistövlar och inlånade regnställ håller under extrema förhållanden som svensk sommar.
 
Så under gårdagens eftermiddag så hanns det med både spöregn, vattenpölshoppning, snabb avcheckning av närområdet, rensning av mördarsniglar i trädgården, uppackning av resväskor och provsmakning av limpmackor med korv.
Sedan slocknade skitungarna som ljus klockan sju och jag var inte mycket senare.
 
Jag sov i 12 timmar och ungarna i FJORTON!!!
Vi var rätt trötta kan vi konstatera.
 
 
För TVÅ månader sedan
Jag fick en inbjudan till ett bröllop.
Min lillasysters.
Sedan jag flyttade ner till Gran Canaria har jag missat mycket av familjeangelägenheterna i Sverige och på senare tid har det blivit både två nya kusiners födelse med tillhörande föregående graviditet och efterföljande bebistid, dessas två dop och nu hade det alltså kommit en inbjudan till ett bröllop utan att vår familj ens varit i närheten av att tänkt på att åka till Sverige i sommar.
 
Naturligtvis började mitt hjärta, på en gång, fantisera om att få kunna åka på bröllop och efter ett tag så började även hjärnan hänga på och tänka att det KANSKE skulle kunna finnas en liiiiiiten möjlighet att...
Jag bestämde mig raskt att här skulle det åkas på bröllop.
Kosta vad det kosta ville.
 
Och så rätt vad det var så sprang jag på en resa till ett rimligt pris som jag inte ens hade vågat tro på att den skulle kunna finnas.
Jag ville bara tänka lite på saken.
Dagen efter hade priset höjts med flera tusen.
Jä¤%&#~&ar!!!
 
Men så, helt otroligt och på ett så jäkla osannolikt ställe, sprang jag på ett erbjudande till ett pris som var så otroligt att jag faktiskt inte trodde att det var sant.
Och då slog jag till på en gång.
Jag hade lärt mig min läxa.
 
Visst, vi skulle behöva vara borta i nästan tre månader.
Och visst, vi skulle behöva sitta 8 timmar på Oslos flygplats.
Älsklingen skulle inte kunna följa med, för han hade semester i juni och fick inte byta.
Ungarna skulle komma två veckor försent till skolstarten i september.
Men vad gjorde det. Jag skulle få gå på bröllop.
 
Och nu är vi här!
 
Men precis innan vi skulle åka så ville jag inte åka.
Jag hade ingen lust alls att åka.
Jag ville vara kvar i hemmets trygga vrå.
Men det får jag berätta mer om en annan dag för annars tar det hela natten här och vi ska på bakluckeloppis i morgon och då måste man vara utvilad.
 
I dag har det INTE regnat och vi har hunnit med att ta det lugnt (något väldigt svårt så här i semestertider), rensat fler mördarsniglar i trädgården och även bockat av ytterligare en punkt på to-do-listan för Sverigesemestern: plocka blåbär.
 
 


 
2. Plocka blåbär - check
 
Helt otroligt att något så himla simpelt kan imponera så mycket. Bästa sättet att få ny syn på saker. Göra enkla saker med folk som ALDRIG gjort sånt.
Gör att man uppskattar saker bättre.
Och jag vill så gärna ge dem dessa barndomsminnen.
Fast jag har väl inga glada barndomsminnen av just blåbärsplockning när föräldrarna släpade ut oss ungar en söndag i skogen och vi skulle plocka hela vinterns förråd av blåbärssylt.
Fast nu uppskattar jag ju det.
 
 






 
Sverigesemesterslistan / Cosas que hay que hacer en Suecia
1. Hoppa i vattenpölar / Saltar en los charcos de agua de lluvia (mejor mientras esta lloviendo)
2. Plocka blåbär / Recoger arandanos en el bosque
 
/Y - i Sverige för första gången på 2,5 år.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Så roligt att ni äntligen är framme!
Men att det ska vara så krångligt att flyga till och från öarna! Min pappa och hans fru får också åka runt och vänta en hel del när de ska till och från Teneriffa.
Hoppas er semester blir alldeles underbar!
Kram ♥

Svar: Det var nog bara för att denna resan hade specialpris som den var så krånglig. Ganska ofta brukar vi hitta direktresor. Men inte alltid ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-07-11 @ 00:22:37
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com
Postat av: Jenny Höök

Vad härligt! Och tänk så roligt att ni ska vara här så lång tid- då hinner du "landa" ordentligt!kram kram

Svar: Javisst! Jag håller på och jobbar på det för knoppen har inte riktigt förstått än att vi ska vara här så länge. Men det kommer nog.
Yohanna i Las Palmas

2015-07-11 @ 01:39:40
URL: http://jennysviktigaliv.se/
Postat av: Hyrestanten

Bra jobbat av barnen att klara så många timmars resa. Så glad jag blir för din skull, nu slipper du känna den där stressen som så lätt kommer när det handlar om korta visiter och ni hinner alla få en vardag med varann. Ha det riktigt gott!

Svar: Precis! Den där stressen borde försvinna nu. Nu har vi all tid i världen att göra saker både en och tre gånger.
Yohanna i Las Palmas

2015-07-11 @ 02:12:39
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.se
Postat av: Diana

Hoppas att ni kommer få en härlig semester 😉 och välkomna till Påschboo 😃

Svar: Härliga Pålsboda. Vi återupptäcker allt på nytt nu.
Yohanna i Las Palmas

2015-07-11 @ 08:41:24
Postat av: Stina - Mamma till Elias

Välkomna till Sverige :) men oj vilken lång resa, usch va jobbigt! men va duktiga barn du har :)
Hoppas ni får en underbar tid i Swe :)

Svar: Tack så mycket! Ja resan gick över förväntan. Jag trodde att det skulle bli helvetisk men det fortare än jag trodde.
Yohanna i Las Palmas

2015-07-11 @ 14:58:33
URL: http://stinaserina.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0