Skrivet den: 2014-05-12 Klockan: 13:36:19

Måndagslista och Eurovision-bakis

....för nu är det slut.
Det var det.
Mellon och Eurovision är över, vi har ett resultat.
Men till nästa år igen....
För det känns lite tomt allt.




 
Och jag verkar verkligen ha blivit hjärntvättad. Hela natten har jag drömt om och haft eurovision-låtarna i huvudet.
Nu får det vara bra.
STOPP!
 
Vi hade ju kalas här och satt och tittade och röstade tillsammans, och vi var nog alla överens om en sak:
- Vinnarlåten var bra, men inte BÄST.
Sedan vem som var bäst, DET var vi inte överens om ;)



















 
Och detta året så blev det nog så igen, att den som vann inte vann för sin låt, utan det runt omkring var viktigare. Detta året var det inte monsterutstyrseln som Finnland vann med ett annat år utan budskapet om en "bättre värld där var och en får vara som de vill" som var viktigare än låten.
För vilket land ville lämna Österrike utan röst och riskeras att ses som någon som INTE håller med om detta budskap.
Speciellt efter Rysslands fadäs i vintras?
 
Direkt efter Österrikes uppträdande började meddelandena från "di gamle" som satt på annat håll och tittade:
- Är detta en mann eller kvinna?
- Vad vad vad är det?
Och jag kan nog bara svara att om det är DEN frågan som du ställer dig, om det är DET som är det viktigaste, då har du nog missat hela budskapet.
Det spelar ingen roll om jag är man, kvinna, skägg eller inte, det är LÅTEN som du ska rösta på.
Som ironiskt nog blev just det som jag lade minst märke till i detta uppträdande ;)
 
Nu vill jag inte låta bitter (som Tony Rickardsson) ;) för jag tycker att Sverige och Sanna gjorde ett kalas-framträdande och jag hoppas innerligt att Sanna är nöjd med placeringen. Även om jag såklart förstår om hon är liiiiite besviken. Är man med i en tävling så vill man ju vinna ;)
Och budskapet från Skäggiga damen är ju i högsta grad aktningsvärt och jätteviktigt att kämpa för. Men detta skulle ju handla om låtarna i första hand och inte bli något politisk, varken grannpolitiskt, strategipolitiskt eller känslopolitiskt.
Vad hade hänt om Sverige skickat Yohio?
 
Men jag är jättenöjd med vår träff, Sveriges placering och att det nu är över för i år.
Om jag bara finge stopp på låtarna i skallen ;)
 
 
Men måndag är det så lista blir det:
 
- att jag skickat i ETT av två jobbansökningar.
 
- att jag fick träffa vänner i helgen och se på ESC tillsammans.
 
- att jag kan i alla fall baka sockerkak. Gjorde en till kalaset med vaniljsocker och frysta hallon som blev så jäkla bra.
 
- att jag kommit igång med morgonrundor och planka igen och märker direkt resultat i det ryggonda.
 
- att innom en snar framtid ska vi få komma på kalas. Gå bort, sitta ner, prata och bli bjuden på mat. Lux!
 
- att jag kommit igång med min vuxensvenskaklass och de verkar tycka om det.
 
- att jag har mer tid nu, eller kan uppskatta mer den tid jag har nu och ta det lite lugnare.
 
Nu får vi se vad det händer för spännande den här veckan.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Jag gillade Österrikes låt, så jag tycker att den även musikaliskt var en värdig vinnare MEN det är väl mer än 20 år sedan, om någonsin, som ESC handlat om musiken. Det är helt och hållet underhållningen och känslan det gäller, inget annat, enligt mig i alla fall!

Svar: Absolut en värdig vinnare men det fanns andra som också var värda att vinna och denna hade kanske inte vunnit OM den inte haft just detta rätta budskap just i denna RÄTTA tidpunkt. Det var så jag menade. Ibland tycker jag nog att det handlat mer om musiken/låten och andra år tycker jag att det har varit andra saker som spelat in. När Loreen vann så var det ju väldigt mycket musiken, tycker jag. Men det är detta som är så roligt med mello/ESC, att vi alla har så otroligt olika åsikter. Föruton just Loreen-året, då tror jag att vi alla var eniga här hemma ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-05-12 @ 22:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0