Skrivet den: 2013-10-25 Klockan: 15:46:07

Här har vi haft strejk

....så hela dagen var ju i ett enda kaos och bara flög förbi.
Så där som det brukar bli när alla rutiner blir omkullstjälpta och man får försöka att pussla med tiden och trolla med knäna så gott det går.
Det gick väl ganska så bra ;)
Ja ja vi förlorade ingen familjemedlem i alla fall. Det var på håret. Men så gick det över ;)
 
 
Bara pappa fattades vid frukosten.
 
 
Ja skolvärlden strejkade här i Spanien igår.
Spanien är ju fortfarande kvar i den ekonomiska krisen som Sverige kom ut ur för flera år sedan. Tillsammans med resten av Europa.
Det har jag ju berättat om tidigare.
Men det är riktigt dåligt nu alltså.
Man ser ingen ljusning alls.
Och folk blir desperata.
 
Politikerna blir desperata också, för de gör recortes (nedskärningar) både här och där, huller om buller och helt utan eftertanke......verkar det som.
Det kommer ju att slå tillbaka på landet, kan man tycka. När barnen, landets framtid blir utan utbildning med kvallitet, när de som är utbildade flyttar till andra länder för att det inte finns några jobb här och när resten av landets befolkning måste ägna sig åt illegal verksamhet för att över huvud taget överleva.
 
Men nu gäller det alltså bara att komma ur krisen, verkar det som.
Och folket blir "hatiska" mot styret och myteriet bubblar under ytan.
Varför inte recorta (skära ned på spenska) någonstans där det är onödiga kostander tycker man. Det stora överflödet av heltidsanställda politiker i detta land till exempel. Som åker hyrda lyxbilar till jobbet, har tre-fyra övernattningslägenheter i storstaden samtidigt som de tar ut hotellnätter och en massa annat tokigt som kommer upp lite då och då.
Sånt skär i ögonen på folk.
 
Nu var det skolvärlden som strejkade.
Alla offentliga skolor gick ner på minimiservice. För det kan ju inte stänga helt, precis som sjukvård och försvar heller aldrig kan gå ut 100% i strejk.
Man kunde skicka ungarna till skolan.
Det fanns folk där.
Men kan man stötta så gör jag det.
.....försöker.
Jag är ju en drabbad, mina barn, min familj. INTE bara de som jobbar där.
 
Jag skulle inte jobba på morgonen, jag kunde ha dem hemma, även om de skulle ta livet av varandra.
Och jag vill stötta och protestera mot nedskärningarna i skolorna.
Men det är inte alltid så lätt.
Alltid en massa funderingar om eller om i huvudet.
- Ska barnen vara hemma i morgon?
- Det är inte lätt att ha dem hemma när de är vana vid att få underhållning och vara med kompisar hela dagen.
- Jag har ju faktisk betalt för att de ska vara där.
- Andra barn går ju dit och det finns ju faktisk aktivitet där.
- De kommer att få en frånvarodag om de inte kommer.
- Jag vill inte vänja dem vid att de kan vara hemma jämt och ständigt.
 
....ja ni vet ju hur resonemanget går.
 
Men barnen var alltså hemma igår, vi dog nästan på kuppen, men jag har varit med och protesterat mot de orimliga nedskärningarna som Spanien tänker göra i skolorna.
Jag är stolt.
Men naturligtvis räcker det inte....
 
 
 
 
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Jg hejar på dej och din aktivitet! Varje liten kugge får maskineriet att funka, MEN jag vet hur liten man känner sej i den stora bilden. När skolorna strejkar, då står landets framtid i fara. Barnen är ju framtiden.
Storgubbarna(tanterna) ser till att dom får sitt. Jag borstar dej på ryggen; du borstar mej. (minne fr mina barnaår, så vi gick till badhuset en gång i veckan).
Det är roligt att läsa din blogg, för du skriver om vardagslivet i Spanien. Andra bloggare bor på turistorter, som inte tycks vara påverkade av den urusla ekonomien i Spanien. Kanske dom bara inte vill skriva om det. Hoppas det blir nåt definitivt, så du vet från ena timmen till den andra vad som väntas.

Svar: Tackar tackar. Jag försöker att skriva om ALLT. Det är ju det som är vardagen. Inte bara det ena eller andra. Ja denna kris. Vi får se hur det går. Många utlandssvenskar här funderar på att flytta hem igen. Sorgligt.
Yohanna i Las Palmas

2013-10-25 @ 18:20:30
Postat av: Lisbeth

Varit dålig både på att blogga och kommentera ett tag, men försöker läsa iaf.. Tråkigt att det fortfarande är så illa i Spanien. Iofs är det ju bättre här, men ibland får man känslan av att det balanserar på en hårfin lina. Det dras in överallt. Inte heller är fungerar det speciellt bra, varken i skolan, vården eller åldringsvården.
Min operation blev framflyttad två månader pga sköterskebrist. När man vet att den beror på att landstinget inte vill betala ordentliga löner till sjuksköterskorna utan hellre hyr in svindyra bemanningsföretag (där lönerna är mycket högre) blir man ju skogstokig. För vad händer? Pga höga kostnader dras tjänster in och avdelningar stängs.. :/
Vi är ju verkligen inget fattigt land, men jäklar så dåligt man hushållar med pengarna..
KRamen

Svar: Jag är också i en svacka nu och kommenterar och läser inte heller så mycket bloggar. Det kommer och går det där.
Yohanna i Las Palmas

2013-10-26 @ 12:48:06
URL: http://www.bettans-place.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0