Skrivet den: 2013-07-06 Klockan: 00:03:45

Sammanställning Real Life - Sommarlov

Här sitter vi igen vid poolen och solen skiner, semester när det är som bäst, sommarlovet ligger pâ topp.
Alla är sams och ingen gnäller....
.....just NU ;)
 
Och det var ju just om SOMMARLOVET och ens känslor om och inför det, som veckans Real Life handlade om.
Härligt med sommarlov är det nog mânga som tycker, för det kom in överaskande mânga bidrag.
DET blir jag sâ himla SKITGLAD över :D
 
 
 
1. Vilken låt förknippar du med sommarlov?
Visst kommer jag ihâg och förknippar sommarlover med sânger som Den blomstertid och Du gamla du fría, men en lât som vi ALLTID sjöng pâ skolavslutningarna och som nu poppade upp i mitt huvud var denna:
Fast inte hade jag nân aning om att det var en Thore Skogman. Och heller inte denna versionen.
Men sommarlov är det.
 
 
 
2. Vad kommer du ihåg av din barndoms sommarlov?
Som jag skrev i det tidigare inlägget >>> sâ är mina minnen frân sommarlovet:
"Mina barndoms sommarlov startade med att vi åt jordgubbstårta hemma i min farmors trädgård. Sedan var det lek lek och lek som gällde hela sommaren.
Var det varmt och hade vi tur så kunde papa köra oss till närmsta sjön nån kväll när han kom hem från jobbet. Annars så var det iskalla vattenspridaren som gällde.
Trädskor var det som gällde och jag kommer ihåg hur fotknölarna var avskavda för det mesta av att man sparkade till dem hela tiden när man sprang.
Vi sov ibland i lekstugan och ibland på balkongen. Allt för äventyret. Och på sensommaren kunde det vankas scoutläger.
Oftast åkte vår familj på husvagnssemester till Göteborg och Liseberg.
Vilka minnen."
 
3. Vad är typisk sommarlovsmat?
Förutom de klassiska sill med färskpotatis, grillning och jordgubbar sâ förknippar jag sommarlover med all denna EVINNERLIGA rabarberkräm ;)
Min mamma har/hade ett STORT stând med rabarber pâ tomten och de bara växte och växte och klart, de var ju tvunget att utnyttjas.
En gâng kan det vara gott, men HELA sommalovet? ;)
 
4. Vad gjorde du på dina sommarlov?
Ja det berättade jag ju: lekte lekte och lekte + lite scoutläger med efterföljande post-scoutläger-depression ;)
När man kommet hem frân stoj och stim till vardagsliv med familjen.
 
5. Hur känner du inför sommarlov/semester i år?
I âr känns det bättre än förra âret >>> och nu ser jag fram emot det och njuter just nu av det med lättare samvete. Ungarna är större, det är lättare att ta med dem pâ saker och vi har planer pâ att vara mycket i sommarstugan. Här har de det bättre än i storstaden.
Det gör inget att vi inte kan âka till Sverige (eller det gör det ju längst inne i mitt hjärta. Men jag kan hantera det bättre när jag vet att vi kommer att ha det bra här i solen.)
 
6. Myggbett - klia och njuta eller låta bli och lida och vara duktig?
KLIA!
Jag är inte duktig när det gäller myggbett ;)
 
 
 
Andra som berättar om sina sommarlov är:
 
- Jenny kliar pâ myggbetten. Dâ känns det i alla fall bättre för stunden....
 
- Ansibecki som i och med detta bidrag tar sommarlov frân bloggen, berättar att hon fâtt râdet att trycka med nageln i myggbettet sâ att det blir ett kryss i det. DET funkar.
 
- Wildrose kör NATURLIGTVIS en massa mediciner mot myggbetten, som sâ klart funkar ;)
 
- Tanja skriver "Myggbett är irriterande, klia och irritera sig... haha". Men mest irriterande är att vara allergisk mot solen.
 
- Freja berättar att myggorna älskar henne. Hon försöker att INTE klia för det blir bara värre. Fast när man fâr över TVÂ HUNDRA, pâ bara EN arm, dâ är det svârt att lâta bli.
 
- Ann-Mari avslöjar att hon FORTFARANDE har kvar sârskorpor frân förra ârets myggbett. sâ dâ är det ju inte svârt att förstâ vad hon gör med dem.
 
- Madelein Fâr inga myggbett. De gillar inte henne.
 
Sâ jättekul och sâ mycket fint och trevligt som kom upp här. Ska jag tolka det som att ni gillar att rota i minnenas arkiv?
Tack i alla fall för veckans deltagande.
JAG fick i alla fall riktig sommarlovsfeeling.
 
/Y
 
 

Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Det är så roligt att läsa de här inläggen. Mina sommarlov bestod av att göra smörgåsar, lägga saft och bullar i en påse och så cykla ner till sjön genom en tallbarrsdoftande dunge. Badplatsen,Hällarna, hade härliga, rundade granitklippor. Inga omklädesrum fanns; det var att gå bakom en buske. Lunch- hårt bröd med smält smör och ost. Springa ut och plocka blåbär till efterrätt. När fabriksvisslan tjöt kl.4:30, visste man att det var dags att cykla hem igen. Min mor hade matservering och hade aldrig semester.
När det regnade, brukade vi sitta och spela kort på vinden, där regndropparna smattrade mot plåtluckan.
Mysigt. Somrarna tycktes väldigt långa på den tiden.

Svar: Härliga barndomsminnen. Jag gläder mig över att ni tycker om dem.
Yohanna i Las Palmas

2013-07-06 @ 18:18:05
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Kul att läsa!

Svar: Det var roligt att höra.
Yohanna i Las Palmas

2013-07-06 @ 20:42:53
URL: http://madelein.se/
Postat av: Freja

Härlig sammanställning som vanligt. Du fokuserade på myggen, bra val!

Svar: Ja myggen är en VÄLDIGT viktig del av den svenska sommaren ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-06 @ 21:49:14
URL: http://frejareddevil.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0