Skrivet den: 2013-07-12 Klockan: 20:25:41

Här ges det helst inga råd

....fastän jag i själva verket är en person som gillar att ha åsikter och komma med dessa hit och dit angående folks beteende.

Men en sak som jag lärt mig sedan jag blivit förälder är att hålla mig dessa, råd, för mig själv. För de gör ingen nytta.
Det som fungerat på mina ungar och det som jag lärt mig av det, funkar sällan på andras familjer.
Och oftast ger de mer ångest till andra föräldrar än tröst.

Jag FÖRSÖKER istället berätta om hur vi gjort så får den som lyssnar ta det som det passar den.

Men nu ser jag hur olika personer i min bekantskapskrets mår dåligt och beter sig "opassande" för situationen och DIREKT så kommer den gamla vanan att åsikts, komma med pekpinnar och råda hit och dit.

Så här kan man ju inte bete sig. Det fattar du väl.

Men så satt jag och reflekterade och begrundande.
Vem är jag att komma med råd?
Jag är inte bästa hönan i hönsgården, renaste kornet i påsen eller vad man nu säker i detta sammanhang.

Det kanske inte är RÄTT, men ibland funkar det att:
- gasa sig ur en uppförsbacke.
- ge sig in i ett nytt förhållande för att glömma ett gammalt.
- dricka vin för att bli på bättre humör.
- eller använda ett one-night-stand för att känna sig uppskattad igen.
....eller vad man nu kan hitta på för dumt.

Inget som jag skulle rekommendera i teorin.
Men vad 17, det fungerar ju.....ibland.
Och vem har inte använt sig av dessa gamla trick?

Så lyssna inte på mina råd. Jag är inte en person att lita på ;)

/Y


Kommentarer
Postat av: Ruth i Virginia

Hahahaha! / Gillar dina funderingar!

Svar: Ja det bara snurrar i huvudet på mig när jag kommer igång ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-12 @ 20:54:43
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Kul, jag skall försöka få till ett inlägg imorgon :-)

Svar: Det föll väl bort bland allt du har för dig läste jag inne hos dig ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-12 @ 21:42:16
URL: http://madelein.se/
Postat av: Emma lillasyster

Syster, jag försöker också tänka så! Det kommer en dag när man inser att man inte är perfekt själv och därför inte bör ge råd åt andra. Jag har svårt att tro att någon människa blir direkt lyckligare av ett one-night-stand och skulle inte prova det själv tror jag, men alla måste göra sina egna val och jag tänker inte ha åsikter om dem. Vad som är bra för mig kanske inte är bra för någon annan. Alla har vi olika behov och upplever saker olika. Tack för alla samtal vi haft de senaste dagarna! Älskar dig!

Svar: Det var bra att tala lite om "viktiga" saker. Jag kom på att jag kanske inte vet så mycket egentligen om saker som jag BORDE veta något om ;) Lov Yu ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-12 @ 23:57:13
URL: http://emmasfoton.blogspot.com
Postat av: eastcoastmom, Spanien

Man kan ju ge råd på olika sätt, säga att det här funkade för mig kanske det inte är rätt för dig men vem vet...? Inte vara en besserwisser about it.
Kram

Svar: Det är så jag FÖRSÖKER att göra. Men jag tvivlar ändå på att jag skulle komma med något som min mor skulle godkänna ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-13 @ 08:39:35
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Marie-Louise

ibland kan man ju behöva lite råd men jag tycker man ska be om dom för att få dom :)
Och ja vissa saker kanske inte är så smarta men de hjälper för stunden ;) Kram

Svar: Visst kan det vara så och då ska man be om det. Men jag vet inte ändå om jag är så värd att lita på ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-14 @ 17:44:19
URL: http://www.madredetres.blogg.se
Postat av: countrylivingintheciity.blogg.se

DET var helt rätt råd! Lyssna inte på mej heller! Nånsin! :))

Svar: Nej lyssna INTE på oss. Vi har ingen aning om vad vi talar om ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-15 @ 09:40:14
URL: http://countrylivingintheciity.blogg.se/
Postat av: Freja

Nej, råd håller jag mig ifrån att ge... fast i mitt jobb förväntas jag hela tiden komma med rekommendationer. Jag brukar ge fler olika förslag så att den som behöver "råden" sen ändå själv kan välja, då är ansvaret där det hör hemma!

Svar: Så kan det ju vara bra att göra. Ska komma ihåg det ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-15 @ 22:40:34
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Laura

Haha vilket härligt inlägg!
Det bästa rådet man kan ge till någon tror jag ;-)

Ha en fin dag!

Svar: Ja jag har funderat massaor på detta och tror nog att det är det bästa rådet ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-07-16 @ 11:19:04
URL: http://dreamsaboutlife.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0