Skrivet den: 2013-01-30 Klockan: 00:51:51

Här har vi varit på svenskakurs

...för jag berättade ju för en tid sedan >>> att jag träffat en svenska här nere. En med två barn som jag, som bott här nere ungefär lika länge som jag och som är i samma ålder som mig.
Efter TIO år....
 
Och den bekantskapen ledde till att jag blev bekant med svenska-klubben här nere och att Guldklimpen numera går på modersmålsundervisning i svenska en gång i veckan.
På tisdagar.
Som idag.
 
 
 
 
 
 
Folk frågar mig, och jag mig själv också naturligtvis, hur det kan komma sig att jag bott här i snart TIO år och inte har lärt känna en endaste svensk som bor här.
Är inte ön proppad med utvandrade svenskar?
Kanarieöarna är ju svenskarnas andra hem.
 
Och nu så här i efterhand så känns det faktiskt nästan lite fånigt, men när jag flyttade ner hit så var jag så uppfylld av just flytten.
Jag hade flyttat till ett annat land. Jag ville inte träffa svenskar, jag ville inte prata svenska, jag ville inte äta svensk mat osv.
Jag ville lära mig spanska och integrera mig själv i det kanarisk systemet och traditionerna.
Det var ju därför jag flytttat hit.
 
Ja just därför var väl kanske inte 100% sant. Jag flyttade ju för att jag träffat Älsklingen, annars så hade jag nog aldrig hamnat här.
Kanarieöarna?
Det är ju bla ha bla ha ;)
 
Och tiden gick och mindre tid blev det över att fundera på detta om svenskar och svenskar i Las Palmas. Visst tänkte jag nån gång att vi skulle åka till svenska klubben och bjuda svärföräldrarna på svenskt julbord. Men det stannade bara vid tanken.
Lite pinsamt att komma instövlandes där och säja hej och så helt plötsligt.
Jag vet, det är så man gör när man provar på nya saker och lär känna nytt folk, men jag är blyg ;)
 
Men nu känns det lite konstigt att stega in på skolan och helt plötsligt vara omgiven av svenskar, med svenskt utseende och höra svenska röster.
Som om man helt plötsligt blivit teleporterad tillbaka till Sverige.
 
Och ÄNNU konstigare känns det att stega ut därifrån igen och helt plötsligt knäppa över till det spanska chippet i hjärnan.
Förra veckan när jag åkte ner i hissen stog det en spansk gumma där nere i mörkret och väntade på hissen. Och naturligtvis skrämde hon slag på mig när jag öppnade hissdörren.
- Jisses! klämde jag ur mig efter att skrämselropet skallat i trappuppgången.
- Disculpe (ursäkta) borde jag ha sagt, och brukar också göra det. Men chippet hade hoppat snett av att bytas fram och tillbaka på flera gånger på kort stund.
 
Jag tror att till och med min mobil är smartare än mig. För den kan byta mellan två språk hur enkelt som helst utan att haka sig.
Och då har jag inte berättat om när vi var ute på galej och skulle jonglera med TRE språk och SAMTIDIGT dricka vin.
Ja jädrar.....man är ingen språkbegåvning precis ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Det är kul med språk :) Tror att lillpojken kommer att vara glad för det när han blir äldre.
Bara man får möjligheten att använda det. Jag försöker att använda mina 3 så ofta jag kan men man lär sig fortast om får prata. Du kanske kan få jobb där som svenska lärare :)God morgon! :)

Svar: Absolut! Man lär sig bäst genom att prata. Gäller att komma i situationer där man MÅSTE använda sig av det man kan. Då utvecklas och lär man sig.
Yohanna i Las Palmas

2013-01-30 @ 07:03:40
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Jenny

Later helt fantastiskt att fa modermalsundervisning. Onskar att mina barn oxa kunde fa det, men har pa den brittiska landsbyggden finns inte manga svenskar, tyvarr. Min gosse( ja den andra ar ju tio manader och har val inte nagot sprak annu ;) ) har tre sprak, men svenskan ar ju tyvarr det han anvander minst for tillfallet. Men ska skicka honom till Sverige ett ar nar han blir storre, sa det kommer nog bli bra tillslut anda.

Kul for dig att fa traffa andra svenskar och tjattra lite. ;) Later faktiskt riktigt toppen!

Halsningar fran Wales.

Svar: Ja Sverige ger bidrag för varje barn som bor utomlands för att de ska kunna läsa svenska som modersmål. Det kanske går att fixa hos er också.
Yohanna i Las Palmas

2013-01-30 @ 10:34:42
URL: http://lifeinuk.blogg.se
Postat av: Josephine

Vilken fin och bra blogg du har!:)

Svar: Tack för det.
Yohanna i Las Palmas

2013-01-30 @ 11:16:15
URL: http://nattstad.se/JosephineF
Postat av: countrylivingintheciity.blogg.se

Känner igen det där med att inte vilja köra svenskt när man är utomlands.
I somras var jag och killen i Turkiet och då ville jag prova allt turkiskt. Det enda jag inte gillade var väl musiken då :))

Svar: Jasså du tyckte inte om turskis musik ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-30 @ 13:17:11
URL: http://countrylivingintheciity.blogg.se/
Postat av: josephine

SV. Jo det är väl kul, men de flesta är to old for me. :)

Svar: Det är bara att njuta av uppmärksamheten ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-01-30 @ 19:33:04
URL: http://nattstad.se/josephineF
Postat av: ann-Mari

När jag bodde i USA pratade jag i början inte ens svenska eller finska med kunder jag hörde prata det, för jag var "amerikan". sen kände jag mig lite falsk, för det kändes som om jag tjuvlyssnade utan att ge mig till känna när de pratade sinsemellan :-)

Svar: Ha ha ja det kan ju vara att tjuvlyssna lite ;) Men då måste du ha pratat VÄLDIGT bra engelska ;)
Yohanna i Las Palmas


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0