Skrivet den: 2012-10-03 Klockan: 13:26:00

Värmen

Jag började ju på en lista förra veckan >>>, fördelar och nackdelar med att flytta till Gran Canaria. Och jag tänkte köra på med att berätta om VÄRMEN. För det är ju inte bara positivt med att ständigt ha en gassande sol över sig ;)
Även om man gärna vill tro det när man sitter i ett höstregningt Sverige med rinnande näsa och iskalla fötter i blöta skor...
 
 
 
 
Kanarierna har ett uttryck som säjer att "Kanarier är bananifierade" (Canarios aplatanados).
På grund av värmen.
Så blir man som bananer.
Seg som kola.
 
Och någonstans så läste jag om att spanjorer är det folk i EU som jobbar FLEST timmar på dygnet. Men är de som får MINST gjort på sina jobb under dessa timmar.
Jag tror att värmen bär skulden till mycket.
Inte allt.
Men mycket ;)
 
För det är ju som så att det är väldigt skönt med sol och värme, OM man kan ligga på stranden eller får ta sig ett avsvalkande dopp eller två när det blir FÖR mycket.
Men det är ju väldigt få förunnat att ha det just så.
Förutom på semestern då.
Men annars så måste ju vanliga livet fungera.
Även fastän termometern visar på 40 grader.
 
Det ska lagas mat och det ska jobbas (även här så måste hus byggas ute under strålande sol och vägar asfalteras och lastbilar köras, inte alla har chans att jobba i luftkonditionerat) och det ska gås med ungar till skolan och det ska handlas och det ska tvättas och det ska hälsas på folk och det ska göras ärenden...
Ja ni vet...livet.
 
Mycket som är rent OUTHÄRDLIGT att göra medans solen gassar en på huvudet.
Och många saker bli omöjliga att göra när det är som varmast.
Men måste göras ändå.
 
Därför så blir det inte så mycket parklek för barnen här på eftermiddagarna.
Därför stannar man innom hus när det är soligt.
Därför sover folk siesta mitt på dagen (de som har möjlighet) för att de ska orka vara uppe längre om kvällarna och få lite gjort när temperaturen har lugnat ner sig.
 
För av värmen så blir man som en banan ;)
Man vill inte göra någonting.
Man blir seg i huvet och kan inte tänka klart.
Och energin att hitta på roliga saker.....vad är det?
 
Man kan alltid ta på sig mer kläder om man fryser. Men att gå naken till jobbet känns inte som något lockande alternativ.
För att inte tala om hur dåligt man sover på natten när men svettas som en gnu.
Och hur mycket vatten man måste dricka.....och gå på toa.
 
Det finns alltid två sidor av ett mynt ;)
 
 
 
LISTAN på för- och nackdelar med att flytta till Gran Canaria
 
Plus
1. Solen, värmen & vädret >>>
 
Minus
1. Värmen >>>
 
 
* * * * * * * * * * *
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Miriam

Ja lagom av allt är nog det bästa! Naturligtvis längtar också jag till sol och värme, men då har jag ju semester som du skriver och ligger på playan och steker mej och badar! När livet ska fortgå med jobb och andra vardagliga saker så måste det ju vara outhärdligt! Just nu skulle jag gärna välja sol och bad och ledighet då förstås. För nu är det jämngrått mest hela tiden och det är så tröttande. Det med=). Må så gott därnere i värmen! Så får jag ha det så gott jag kan häruppe i gråblasket. Idag bakas det kanelbullar då det är kanelbullens dag imorn! Lite fest i vardagen! Kram Kram!

Svar: Ja om man har semester är det perfekt. Kanelbulledag? Vad är nu detta ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-10-03 @ 14:15:36
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Anna

Tycker ändå att det låter så skönt!
Men det kanske är för att vi just nu sitter här med frusna lemmar, rinnande näsor, hostar och regnet öser ner... Vilket det gjort sedan... ja sen våren kom... Eller kom den egentligen alls då, rent teoretiskt???

Du, var det ok att jag kopierade Real Life-loggan? Annars tar jag bort den kvickt!!!

// Anna

Svar: Visst är det ok att använda loggan. Det är det den är till för :D
Yohanna i Las Palmas

2012-10-03 @ 14:23:58
URL: http://pajver.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Det man inte har det längtar man till, så är det ju.
Jag kan förstå att det kan bli lite förmycket av det goa ibland. Men LP har ju det perfekta vädret här på planeten vad jag förstår. Själv drömmer jag om att någon jul dra till GC och vara över till Nyår det vore en häftig upplevelse.

Svar: Las Palmas har svensk sommar för det mesta, i alla fall om vintern. Ibland sol, ibland regn men för det mesta grått och molnigt ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-10-03 @ 16:33:17
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Miriam

Kanelbullens dag är den 4 oktober! Verkligen en dag att fira! Barnen på förskolan där jag jobbar som kokerska blev superlada över nybakta bullar till efterrätt idag!=)

Svar: Åh bakade du bullar till barnen. Så härligt!
Yohanna i Las Palmas

2012-10-04 @ 14:25:36
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0