Skrivet den: 2012-11-04 Klockan: 14:57:00

Real Life - Pysselmissar

För ett tag sedan (minns inte hur länge) så läste jag på en blogg (minns inte vilken) om någon (minns inte vem) som läst/berättade om en bok & bok (minns inte vilken).
 
Ni får förlåta mig men jag har så fruktansvärt mycket högre föväntningar på mitt minne än vad det verkligen kan prestera. Jag TRODDE att jag skulle komma ihåg allt det här och fick en sån bra ide till ett Real Life.
Men jag kom alltså inte ihåg ett SMACK mer än vad boken handlade om och vad själva iden till veckans utmaning skulle vara.
 
Alltså om någon kan hjälpa mig med informationen som fattas till första stycket så ska jag gladeligen justera mina minnesluckor och fixa länkar.
Men som det är nu så är minnet.....ett stort svart hål ;)
(Tack Freja för tipset så jag kunde hitta till rätt ställe och få läsa igen om det som jag glömt. )
 
 
 
Det är dags för veckans utmaning Real Life, en grej som jag kör varje vecka om att berätta om hur det är PÂ RIKTIGT i vâra liv. Och denna veckan så ska det INTE handla om minnet som man mycket väl kan antaga, utan om det som den där boken, som jag inte kommer ihåg vad den heter, handlar om: nämligen pyssel i hemmet som inte riktigt gått som det skulle.
Utmaningen som NATURLIGTVIS alla är välkomna att deltaga i. Om Real Life och vad det innebär kan man läsa här. >>> Och de andra utmaningarna kan man se här. >>>
 
Hur som helst, denna boken handlade om folk som försökt sig på att göra det som de sett göras i programmet Äntligen hemma, eller någon motsvarighet till detta.
Ni vet, det går ju inte alltid så bra och så problemfritt att försöka sig på att repitera det som "Martin & Co" så enkelt fixat på fem röda.
 
Jag, till exempel, ville ha en medaljong-tapets-fond-vägg i vårt vardagsrum där vi bodde när Guldklimpen var liten. Men här är tapeter inget som man normalt använder sig av och dessutom så fanns det inga ekonomiska resurser att köpa tapetrullar för den summa som medaljong-tapeter brukar kosta när de är riktigt fina.
 
Så varför inte fixa sig en egen a´la schablonmetoden som man ser inredningsexperter använda sig av både här och där?
Tänkte jag.
Fixar vi på fem röda a´la "Martin & Co".
Nemas problemas.
 
HA!
 
För det första så spenderade jag en otrolig mängd tid på internet, letandes en schabon att skriva ut och använda mig av.
Så insåg jag att jag skulle bli tvungen att rita mig en egen och skära ut.
Så rita av den på ett OH-blad ( overhead - heter det så fortfarande eller har det fått något modernare namn?)
Skära ut.
Och dutta med färg.
Inte perfekt blev det men jäkligt bra, om jag får säja det själv.
 
Så flyttade vi och jag kunde inte ta med mig min kära vägg. Men väl OH-bladet som jag sparat, i fall att ;)
Då var jag gravid med Lillskatten och med magen i vädret så skulle jag försöka att återskapa medaljong-fond-väggen på fem röda.
Klappat och klart - DONE!
 
Jag satt länge och tittade på min vägg när den var klar.
Det var något som kändes konstigt.
Jag var inte lika nöjd med den denna gången. Den var inte lika "fin" kändes det som.
 
Tills jag kom på vad det var som var fel.
 
 
 
 
DET var det ingen som sagt att man skulle hålla ordning på ;)
Ser du vad det var?
Så kan det gå när man inte håller tungan rätt i mun ;)
 
 
 
Så nu vill jag förstås höra:
- Tittar du på pysselprogram a´la ÄH? (Äntligen hemma)
- Brukar du pyssla hema?
- Har du gjort nån sån där dundertabbe?
- Är det bara du som märker tabbarna eller är de omöjliga att missa?
- Och ÄR det så enkelt som det ser ut att pyssla egentligen?
 
Som vanligt så skriv och berätta på din blogg tills pâ onsdag, om det du VILL berätta om, fota om du vill. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg.
På onsdag kväll gör jag en sammanställning, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Är medaljongen upp och ner?

Boken du pratar om tror jag det var Ann-Marie, Trappsittarfolk, som skrev om! Jag känner igen att jag läste om det hos henne! Jag ska fundera på den här utmaningen, ska nog kunna rota fram något misslyckat pyssel...

I dag har jag i alla fall bild på mina glittriga pumpor, när jag nu inte kunde vara med förra veckan...

Svar: Jag har kikat på pumpor, görtjusiga. Tack för tips om boken och visst blev den upp-och-ned. Skit också ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-04 @ 16:02:49
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Marie-Louise

Hoppsan det blev visst upp-och-ner ;)
Får se om jag kan vara med i veckans omgång. Kram

Svar: Japp det blev den upps ;) Hoppas du hittar något att vara med, med ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-04 @ 16:14:27
URL: http://www.madredetres.blogg.se
Postat av: Ansibecki

Här kommer mitt bidrag: http://ansibecki.blogspot.se/2012/11/real-life-pysselmissar.html

Svar: Har varit och kikat och jisses vilken GRÖN färg ;) Men tapeten, den blommiga, den hade vi i vårt kök när jag var liten. Åh vilka minnen som kom upp....
Yohanna i Las Palmas

2012-11-06 @ 22:24:51
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Anna

Mitt bidrag "inlämnat".
Intressant och spännande att läsa om er andra!
Anna

Svar: Jag har varit inne och läst. Men din blogg ser lite skum ut idag tycker jag. Annars så är det jättekul att du är med.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-06 @ 23:07:04
URL: http://pajver.blogspot.com
Postat av: Gardenhouse

Tro vad som blev galet? Upp och ner är det ända jag kan komma på...
Nu finns pysselinlägget och mitt uppdrag för real life hos mig ;)
Ha en fin dag,
Sussi

Svar: Upp och ner är ordet. Trassligt det där att hålla reda på sånt ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-07 @ 09:05:27
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: Ann-Mari

Undrar om någon hade märkt det om du inte sagt att något gick fel ;-)
Jag är med! Tack för utmaningen, det blev ett långt inlägg...
http://ann-mari-trappsittarfolk.blogspot.fi/2012/11/real-life-pysselmissar.html
kram
Ann-Mari

Svar: Nej det kanske inte märks om man inte vet om det. Men OM man vet om det.....retligt ;)
Yohanna i Las Palmas

Postat av: Dagliga ljusglimtar

Ha ha ha, denna gången bjusar jag på mina misstag!

http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/2012/11/pysselmissar-real-life.html

Svar: Du skulle ha sett vårt pepparkakshus, det bidde aldrig något hus. Jag tappade tålamodet ;) Ditt var ju urtjusigt ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-07 @ 17:52:35
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Postat av: Freja

Här hittar du mitt bidrag: http://blogg.amelia.se/reddevil/2012/11/07/ett-pysslande-real-life/

Svar: KLart och fixat!
Yohanna i Las Palmas

2012-11-07 @ 21:22:26
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Miriam

Även om den är upp-och-ner så är det jäkligt snyggt!!
Kram Miriam

Svar: Tackar tackar. Ja det går ju att leva med. Annars så hade jag faktiskt målat över den. Men nu är jag för lat ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-12 @ 13:40:14
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0