Skrivet den: 2012-11-27 Klockan: 00:19:00

Real Life - Gnäll

Det har blivit dags för sista Real Lifen på ett tag.
Under Sverige-resan tänkte jag nämligen trycka på paus-knappen och ägna mig åt att fika med min mamma, leka i snön med mina skitungar och kanske ett och annat överaskande äventyr - vem vet?
Vi kör igång igen när jag kommer tillbaka, var så säkra.
 
Men nu veckans tema - obefogat GNÄLL ;)
 
OBS TORSDAG OBS TORSDAG OBS TORSDAG
 
Real Life, en utmaning som jag kör varje vecka om att berätta om hur det är PÂ RIKTIGT i vâra liv.
En utmaning som NATURLIGTVIS alla är välkomna att deltaga i. Om Real Life och vad det innebär kan man läsa här. >>> Och de andra utmaningarna kan man se här. >>>
 
 
 
 
Här-om-dagen fick jag sällskap på min morgonrunda av en annan mamma. Och hon berättade, när vi gick förbi en skola som jag inte hade fattat VAR en skola, att just denna skola var en yrkesskola där det bland annat fanns en frisörutbildning som alltid behövde "försökskaniner".
-Jag går alltid hit när jag ska färga och slinga håret, sa hon. För 80 spänn så får man hela köret fixat. Som hittat. För jag måste färga ofta, fortsatte hon, för annars så syns alla gråa rötter som jag har i huvet ;)
 
Då kom jag på mig själv, ja helt utan att tänka på vad jag sa, jag är ju från gnällbältet och att gnälla ligger liksom i generna på mig. Det rinner gnäll i blodådrorna i min kropp ;)
- Det är så synd. Jag har nämligen inga gråa hår, hävde jag ur mig. Jag tycker det är så roligt att färga håret och prova olika nyanser, men jag behöver det liksom inte eftersom jag inte har några gråa hår att dölja.
Trääääälit som mina förfäder skulle ha sagt ;)
 
När jag kom hem så började jag fundera på det där.
- Vad i hela friden hade jag sagt?
- Varför hade jag sagt så där?
- Och vad i 70-singen var det att gnälla på?
Något positivt, något som jag borde vara stolt över hade helt plötsligt blivit något trääääälit.
- Varför då?
- Vill jag gnälla?
- Eller ser jag helt enkelt bara negativa saker i allt runt omkring mig?
 
Men jag tror att det är så med mycket runt omkring oss. Vi klagar mycket hellre på saker än vi lovsjunger dem. Det är liksom roligare att klaga än att prisa. Man får mer uppmärksamhet på gnäll än på beröm.
 
 
 
Nu vill jag höra, jag är väl inte ensam?
 
- Brukar du gnälla på något som egentligen är en positiv sak?
- Är du medveten om det?
- Och vet du vad det kommer sig av?
 
Jag menar jag borde ju bara vara glad över att jag inte har några gråa hår.....på huvudet. Jag har HITTAT gråa hår på andra ställen där man INTE brukar färga så mycket. I alla fall inte jag ;)
Och gnället hoppade liksom ur munnen på mig utan att jag hann att tänka mig för. NU vet jag ju, NU har jag reflekterat och förstått.....tänkte efter före....i efterhand ;)
Färga håret kan jag ju göra ändå. Det behöver man inte ha gråa hår för att få göra.
 
Men dessa gnäll kan finnas var som helst och hoppar som grodor ur munnen när man minst anar det. När man BORDE säja tvärt-om istället och glädja sig åt det man gnäller över.
 Att det regnar när man vill sitta inne i soffan och läsa med gott samvete - ursch vilket dåligt väder ;)
Det är bara dåliga TV-program - när man egentligen har en god bok som väntar.....eller något annat skôj ;)
Att man blev sjuk när det var det där hemska provet - jäklar vad jag är sjuk nu igen.
Jag har sån stor stjärt - när stora stjärtar ska bli på modet igen....har jag hört ;)
 
Hajar ni?
 
OBS TORSDAG OBS TORSDAG OBS TORSDAG
 
Som vanligt så skriv och berätta på din blogg tills pâ torsdag kväll, om det du VILL berätta om, fota om du vill. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg.
På torsdag kväll gör jag en sammanställning, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra.
 
OBS TORSDAG OBS TORSDAG OBS TORSDAG
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Marlene

Ska suga lite på den...

Svar: Ja den tål att tänkas på ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-27 @ 08:23:54
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Ja du, jag real-lifar inte ;-) så jag skriver här..
Vi e duktiga på att gnälla alla ggr. Men om man tänker, ja detta jävla tänka om, så, anser jag att det funkar såhär, och det lär låta flummigt. Ju mer skit vi häver ur oss, det reflekteras i universum och studsar tillbaka. Yepp. Jag har provat. När jag är positiv så får jag sjukt myckekt positivt tillbaka, är jag neggig, då jävlas det mest tillbaka. Sen kan det vara kul att gnälla av sig i blogginlägg, det gör jag ofta. Å det kan va gnälligt i livet. Men man måste stanna upp å titta på hur man låter, för tillslut laddas man med så negativ energi att allt som en gång va roligt är inte det längre.
Å hur rolig blir man? Hur kul är man att leva med..Börja kolla vad man faktiskt kan förändra i sig själv :)
Ang det där med håret kunde tex du valt att säga, shit va bra, dit ska jag gå nästa gång, för fäg och klipp, för från hennes sida var det nog ett hett tips :)
Kramar i massor Åsa

Svar: Ja jag fick mig en riktig tankeställare och kommer nog inte att klaga på uteblivet grått hår i fortsättningen ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-27 @ 12:52:45
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Jenny

GNALL, haha den har Real Life utmaningen ar jag med pa. ;)

Svar: Låter bra det. Jag ser fram i mot gnäll från Wales ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-27 @ 16:32:59
URL: http://lifeinuk.blogg.se
Postat av: Freja

En verklig utmaning den här gången! Tur att jag får fundera till torsdag, för det här kräver självrannsakan!

Svar: Ja jag kände det på mig när jag skrev den att den kanske var lite avancerad. Men det ska inte vara FÖR enkelt. Du är ju proffs nu ju ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-27 @ 23:10:10
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Dagliga Ljusglimtar

Ja det var en svår utmaning. Jag funderar vidare till imorgon och får kanske till nåt!

Svar: Ja ta den tid du behöver. MEN det behöver inte vara så avancerat. Det roliga är att få till något ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-28 @ 20:57:59
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Postat av: Dagliga ljusglimtar

Jag fick till ett inlägg, väntar med spänning på dina kluriga sammanställningar!

http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/2012/11/gnall-real-life.html

Svar: Det var ju jättebra ;) Jag vet att det var svårt men det var ju kanonbra exempel du kom med.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-29 @ 11:20:25
URL: http://dagligaljusglimtar.blogspot.se/
Postat av: Freja

Den här tyckte jag var svår, men när jag skrev var den ganska självklar... Fast inte så roligt att inse... Här är den: http://blogg.amelia.se/reddevil/2012/11/29/ett-gnalligt-real-life/

Svar: Det blev ju jättebra och en SÅ sann sak som du tar upp.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-29 @ 19:41:44
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Ansibecki

Jag trodde inte jag skulle ha något att skriva om det här men det hade jag visst :)

http://ansibecki.blogspot.se/2012/11/real-life-gnall.html

Svar: Jättebra och ur ett helt annat perspektiv.
Yohanna i Las Palmas

2012-11-29 @ 21:27:01
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Jenny

Har kommer mitt bidrag till veckans Real Life. Vart pa tok for lite tid ikvall sa det blev inte sadar bra som jag tankt mig. Men det blev ett inlagg... :)

http://lifeinuk.blogg.se/?tmp=498594

Svar: Det är det som är det viktigaste, att komma till skott ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-29 @ 21:41:59
URL: http://lifeinuk.blogg.se
Postat av: Anna

Vet inte om jag missat deadline, men det är 30 min kvar av dygnet här i Arvika iaf :-)
Mitt bidrag är inlämnat!
Ha en trevlig resa till Sverige!
Anna

Svar: KLart att du hann ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-11-29 @ 23:32:32
URL: http://pajver.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0