Skrivet den: 2012-03-07 Klockan: 22:58:47

Sammanställning av Real Life - Parfymer

Jag tycker om parfym.
Jag tycker om att lukta gott.
Jag tycker om att lukta mycket.
Och jag tycker om när andra luktar gott OCH mycket.
Vad gott sedan är, det är ju en annan femma och det varierar från person till person. Ni har väl hört det där om att samma parfym luktar olika på olika människor.
Så är det ;)



Faktum är att en av de saker som jag fastnade för hos Älsklingen var att han luktade så gott.....och just mycket.
Och att han aldrig pillar sig på snoppen. Men det är en annan historia ;)
Just parfymen han hade när jag träffade honom på solsemestern hade jag aldrig luktat på innan och jag hade definitivt inte luktat på en karl som luktade på ett sådant sätt.

Svårt att förklara.

Han använder/använde parfymen JOOP och jag blev helt hypnotiserad av denna kryddstarka doft. När jag kom tillbaka till Sverige efter semestern så gick jag varje dag efter jobbet för Åhlens parfymavdelning i Nordstan och luktade på denna parfymen.
Jag gick till och med så långt att jag hade med mig en halsduk som jag sprutade full med doften och sen så sov jag med den på kudden.
Så man bär sig åt ;)



Andra som bär sig åt och berättar om detta i veckans REAL LIFE är:

- Ewa är en tjej som gillar syrliga parfymer och berättar hur hon som 17-åring fick just Chanel no 5 av en kille. Just den är väl inte så känd för att vara just citrusaktig, men hon lärde sig att tycka om den DÅ. Idag skulle hon inte köpa den.
Äldre och visare ;)

- Madredetres visar upp en parfym som hon köpte när hon var på Teneriffe (som ön verkligen heter), Blax XS. Hon har konstaterat att parfymer, som just denna, passar bättre på solsemester i varmt klimat och känns liksom lite bortkomna när de kommer till kalla Sverige.
Då får du ha den som semesterparfym då ;)

- Carina lyckades bloggstyla den överfulla parfymhyllan och fick fram inte mindre än tre parfymer. Dock skulle alla kunna kastas utom en, den som hon använder. Gucci rush. Ful flaska men god doft.
Sån tur att det inte är flaskan som är det viktigaste då ;)

- Ann-Mari använder bara en parfym och den kunde hon ha köpt enbart på beskrivningen:
"Boss Orange är inspirerad av den mångfacetterade kvinnan och karaktäriserar modern kvinnlighet."
Hon tror att marknadsföringen på parfymen är väldigt viktig och att man kan identifiera sig lite med dem.
Då vet vi hur du är nu då ;)

- Freja hade hittat en parfym som hon gillade och använde ofta, Rochas Mystere de Rochas. Men så tappade hon luktsinnet och när hon fick tillbaka det så fanns inte parfymen att köpa längre. Fast då hade den i alla fall varit med om ett äventyr som innefattade att doftdekorera en städskrubb på logementet.
Lyxigare städskrubb gick inte att finna va ;)

- Annelie berättar att en av hennes kompisar var modell för deo-sprayen DATE och fanns på etiketten. Kommer ni ihåg DATE? Den fanns i olika färger med olika tjer på framsidan.
Jisses vilka minnen som kom fram.

- Petra fick en presentförpackning av sin man en jul. 5 stycken parfymer från Lancome. Lite skeptisk var hon i början för det är ju väldigt svårt att köpa parfym till någon annan. Men se, de blev hennes favoriter och är det än i dag. Fast vid olika tillfällen, beroende på vilket humör hon är på.
Se de kan karlarna ibland, när de vill ;)

- Fru Visp använder inte så mycket parfym och har lärt sig att köpa SMÅ flaskor med dofter hon gillar. OM hon köper. Att använda parfym är för henne förenat med lyx och semester. Att gå in i tax-free-shoppen och lukta är en riktig flärd och ofta kan hon komma ihåg en speciell doft och en speciell resa när hon kände just den doften.

- AnneliH brukar köpa parfym när hon kommer ner hit till Gran Canaria eftersom det är så mycket billigare här nere. Dock har hon också konstaterat, precis som Madredetres, att parfymerna luktar inte samma när de kommer hem. Hon har till och med fått slänga parfym som luktat för stark när hon kommit hem.
Så då får du ta och ha en semesterparfym du också. En riktig lyx ;)

- Marie använder Kenzos Flower som sin dagparfym och den hittade hon faktisk när hon modigt nog gick just fram till en dam som luktade gott i snabbköpet och frågade.
Man ska inte vara blyg. Då hittar man inga parfymer/skatter ;)

- Jenny som går hemma och väntar på att få åka till BB just nu, berättar att hon brukar köpa just Diors Jadore när hon är ute och reser och kan fynda parfymer. Dock har hon inte varit ute på parfym-shoppar-resa på länge så skåpet gapar tomt efter denna favorit.
Och och inte är det väl så troligt att du kommer iväg under den närmsta framtiden heller ;) Lycka till!

- Gardenhouse som visar upp två favoriter, ACQUA di GIOIA från Giorgio Armani och Eden från Cacharel, berättar att hon köper en parfym, använder den och så köper en ny doft när den gamla är slut. Det är ju halva nöjet med parfymer, att byta.
Det finns så oändligt många goda parfymer där ute. Bara att prova sig fram ;)

- Anna visar bland annat en av sina parfymer just nu, Dolce Gabbanas Le Bateleur, som hon faktiskt fått av sin bror som var lite tveksam till att köpa en parfym som stog på herrhyllan åt sin syster.
Men se till att använda den nu Anna, innan den blir FÖR gammal ;)

- Ansibeckis mormor gav alltid en parfym till alla sina barnbarn varje jul. En jul fick Ansibecki Fenjal i present och den ville hon spara på så länge att den faktiskt blev gammal och doftlös.
Nu för tiden använder hon inte så mycket parfym. Men flaskorna från mormors julklappar finns kvar som fina doft-minnen.

Oj oj oj så mycket dofter, parfymer och minnen. En sak som slog mig, är att det kom upp VÄLDIGT många ungdomsminnen med just Mysk-parfymen. Och det inkluderar även mig.
Vilken omåttligt populär parfym det måste vara/var/är.

Tack så jättemycket för allt deltagande och nästa vecka kör vi igen.

/Y

Kommentarer
Postat av: Petra

Vilken kul grej!! jag e gärna med igen nästa vecka =)

Åhh ja musk, ha ha minnen

Tänk så många minnen som hänger ihop med doft.



Sov gott nu. Vilket jätte jobb du har lagt ner.

Kram

2012-03-07 @ 23:13:12
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Postat av: ♥ Carina ♥

Fantastiskt jobb av dig med sammanställningen som vanligt Yohanna! Jätterolig läsning :)

Passar på att skicka ett "lycka till" till Jenny som snart kommer att få "snusa" på den godaste doften av alla. Bebis! :)

Kram och godnatt!

2012-03-07 @ 23:37:15
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Som vanligt en härlig sammantällning :) Och Myskparfymen hade jag glömt bort... det kanske beror på att jag INTE förstår HUR man kunde ha den :)



Kram och tack för ett fantastiskt jobb :)

2012-03-08 @ 06:50:16
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Annelie

Himla kul att läsa allas inlägg :-) Massa doftminnen kommer upp. NU kom jag på ett nytt.. jag köpte en massa parfymer från Yves Rocher när jag var i 20 årsåldern och de hade en stor favorit Magnolia :)

2012-03-08 @ 07:25:51
URL: http://anneliestankar.wordpress.com
Postat av: AnneliH

Härlig sammanställning som vanligt :) Vilket jobb du gör! Ja, Mysk parfymen...det är ungdoms minnen !

Jag håller med Carina...bebis doften är den godaste!

All lycka till Jenny!

Ha en härlig dag!

2012-03-08 @ 07:30:58
URL: http://shaggkvist.se/anneli
Postat av: Caroline

Var verkligen roligt att läsa denna sammanställning.

Hade en tanke på att vara med, men hann inte. JAg skjuter upp precis allt ;)

Men mina favoriter är Laura och Puma.

Laura har hängt med länge som en favorit, är nog tredje flaskan nu genom de senaste tio åren.

Puma, heter något mera. Men det är en liten fyrkantig flaska med rosa kork. 150kr på åhlens, luktar gott både till vardags och fest.



Ha en fin dag!

2012-03-08 @ 09:14:52
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

sv: jaao, inte i mina mått mätt, haha, satt och pluggade kursplaner hela gårdagen. Roligare saker har man ju gjort ;P



Min favoritparfym är egentligen en deodorant för män. En... någonting.. pojkvän, vän, flirt.. hade den. Och den luktade ljuvligt. Så jag köpte hem dem, och både mamma och storasyster blev besatt och vi använde slut den på typ en vecka. Sedan skulle jag köpa en ny.. och då hade den tagits ur sortimentet. Än idag letar jag ibland.

2012-03-08 @ 09:53:38
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Lisa

tack så mycket tjejen, vad snäll du är =)

dock finns inte det behovet här så man kan försörja sig på det - fotningen alltså - men lite extra ger det ju iaf =)



oh parfymer..

de där du skriver om hur du fastnade för din killes doft, PRECIS samma här =) ha ha!

det var liksom det första jag la märke till.. ha ha!



jag använde mycket vanilj i min ungdom så den doften klarar jag inte av längre =(



ha en fin dag!

kram.

2012-03-08 @ 09:56:39
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: Liwet och vardagen som Liw-

MIssade dennna. skoj! Får försöka hinna med nästa gång!

kram

2012-03-08 @ 10:04:06
URL: http://liwetochvardagen.se
Postat av: teddy

Goddag hej hej.

Vilken rolig sammanställning av dofter. Det är verkligen underbart att få sperja på sig någon god parym efter dusch och dofta gott.

Gillar okså när det doftar mycket fast det ska inte vara en tung doft. ralph l gör mycket goda dofter.



Vill önska en in dag.

Här är det snö :(

Må gott.

2012-03-08 @ 10:04:36
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Åsa

hahha Joop, det hade en snubbe fr Amsterdam på sig, som jag träffade i Grekland och jag älskade den..



Mm, män ska lukta mumma, det är superviktigt :)

Kramar på dig!

2012-03-08 @ 10:20:50
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Helene

Va kul att läsa om alla dofter !!

Själv använder jag ESCADA och gillar alla hennes parfymer = ))

Ha en fin dag.

Kram Helene.

2012-03-08 @ 10:41:33
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/
Postat av: Katja

Crap!!! Jag missade att delta denna gång... Jag som har ett stoooort parfymintresse... Nåja... Fin sammanställning Yo :)

2012-03-08 @ 12:51:04
URL: http://isnusmumrikens.blogg.se/
Postat av: Gardenhouse

Vilka trevliga sammanställningar du gör !!!

Kram Sussi

2012-03-08 @ 15:06:25
URL: http://gardenhouse.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag gillar musk än jag! =)

2012-03-08 @ 21:32:33
URL: http://asassecondtime.blogspot.com
Postat av: jennie

hej vilka parfymer brukar du andvända?? :)

Svar: Hallå där! Varför undrar du?
Yohanna i Las Palmas

2015-02-03 @ 16:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0