Skrivet den: 2012-06-24 Klockan: 01:13:03

Real Life - Midsommar

Midommar.
Hade ni det trevligt?
Blev det som du hade tänkt dig?
Jag mâste faktiskt erkänna att jag satt en stund framför Facebook pâ midsommarafton och gluttade pâ andra familjers firande, blev lite nostalgisk och grät en skvätt ;)
 
Det är dags för Real Life och "midsommar" denna veckan. Utmaningen som NATURLIGTVIS alla är välkomna att deltaga i.
Om Real Life och vad det innebär kan man läsa här. >>>
Och de andra utmaningarna kan man se här. >>>
 
 
Midsommar för mig är att komma hem till mina föräldrar, gâ ut tidigt pâ morgonen, medans daggen fortfarande ligger kvar, och plocka blommor och björkris till midsommarstângen som vi själva sedan gör. Midsommarblomster, smörblommor, kärringtand, förjätmigej (hur det nu stavas) och lupiner som visserligen är fridlysta i Närke. Göra en egen stâng med mina systrar och sedan fâ lunch besök till sillen eller smörgâstârtan som gjort ett starkt intâg i vâr familjs midsommartraditioner. Skynda iväg till midsommarfirande vid Bo slott i strâlande solken. Dansa kring stângen och äta kanelbullar med saft. Spela kubb pâ gräsmattan hemma medans grillen förbereds. Och avsluta kvällen med att plocka sju sorters blommor och drömma om drömprinsen ;)
 
Men hur mânga midsommrar är det egentligen som har varit exakt sâ?
Det är det jag vill komma till.
Ofta är det inte "riktiga" minnen som vi gâr och längtar till utan ouppnâliga.
 
Hur var det nu egentligen dâ?
Den där gângen som himlen var sâ svart under midsommardansen att det var riktigt otäckt. Och hur det sedan brakade lös och blev ett riktigt gyttjebad.
Hur pappa brukar fâ stâ och grilla under tak och nästan med lovikavantar pâ sig.
Hur stämningen brukar vara spänd, minst sagt, hemma pâ morgonen, när alla systrar springer ut pâ morgonen för att plocka blommor. I stället för att hjälpa mamma med förberedelserna inför lunchbesöket.
Hur vi brukar fâ stressäta lunchen för att hinna till midsommardansen.
Och var det inte sâ att vi missade dansen förra âret när jag skulle visa Alexander hur man gjorde.
Nâ ja. Det kanske inte brukar vara sâ där rosaskimmrande hela tiden ;)
 
 
Därför ber jag nu om era berättelser.
- Vad är midsommarfirande för dig?
- Eller vilken var den perfektaste midsommaraftonen?
- Och hur brukar det vara egentligen?
- Kommer du ihâg nân speciell gâng när det verkligen inte blev som det skulle?
- Och hur var det i âr?
 
Som vanligt så skriv och berätta på din blogg, om det du VILL berätta om, tills på onsdag kväll, fota om du vill. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg. Så gör jag en sammanställning på onsdag, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra.

/Y

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Ska försöka få ihop några rader :)

Svar: Det tycker jag verkar bra :D
Yohanna i Las Palmas

2012-06-24 @ 11:38:18
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Spanienfrugan

Hej Yohanna!
Vet du det var så lustigt. Jag googlade i förmiddags på bebis och fänkålste eftersom Lia har en del problem med gaser och magknip. Och då kom jag lustigt nog in på din sida där du skrivit om din tid som förstagångsmamma till Alexander, månad för månad :) Så nu har jag läst allt du skrivit där om de första 4-5månaderna och jag kan ju bara konstatera att ni verkar ha det ungefär som vi har det nu. Det vill säga att vi förmodligen har en helt normal 2-månaders bebis ;) Hehe. Idag testar jag i alla fall att dricka fänkålste för första gången och så får vi se om det ger någon lindring för henne.

Tyckte att det var väldigt intressant i alla fall att läsa dina tankar kring runtiner och annat med den lille då. Och efter att ha läst allt, så verkar det som att du konstaterade att det här med rutiner kanske var bra för din egen del. För att känna att man har lite kontroll, men att det egentligen inte funkar något vidare med rutiner för så små bebisar....för rutinerna bara ändras och ändras. Eller, uppfattade jag dig riktigt?

Hur kände du när du fick Irma sedan? Betedde hon sig ungefr likadant med nattning, amning, magknip m.m som Alexander gjorde vid samma tid? Eller hade du fått mer erfarenhet då och upplevde det annorlunda?

Oj...blev ett långt inlägg detta...tack i alla fall för intressant läsning.

Kram på er!!

Svar: Oj kom du till min hemsida då? Yohanna.seKul att du fick nån nytta av det.
Och hur det blev med Irma, oj oj detta kan bli en bok ;) Kikar in till dig och svarar där på det.
Yohanna i Las Palmas

2012-06-24 @ 12:55:27
URL: http://spanienfrugan.blogg.se
Postat av: Anna

Min blogg fungerar FORTFARANDE inte (grrr) så det blir nog inget bidrag från mig denna gång heller. Men det finns många tankar kring just midsommar, från att som barn firat helt enl traditioner med dans, tipspromenad och femkamp, tårta, potatis och sill och så där. Som tonåring var ju midsommartraditionen mer åt själva drickandet och campandet! Till att numera låta dagen gå ganska så obemärkt förbi. Saknar jag traditionerna?! Inte camping och drickandet kan jag ju lätt säga. Men det gamla hederliga firandet saknar jag faktiskt litegrann måste jag erkänna. Brukar alltid deppa ihop på traditionshögtider som jag av olika anledningar inte längre följer, en midsommar i år gick galant utan depp och tårar!

Som sagt finns många tankar kring det hela men det mesta stannar nog i mitt hjärta!

Ska i alla fall bli kul att läsa alla andras tankar kring det hela!

Kram från en bloggsaknande tjej!

Svar: Grrrrrr från mig också ang. din blogg. Nu får de ta och skärpa sig :(
Yohanna i Las Palmas

2012-06-24 @ 18:08:48
URL: http://www.smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Freja

Oj, den får jag se om jag fixar. Jag gillar ju inte helger så jag har aldrig firat midsommar särskilt mycket, utom ett år när jag firade midsommar fyra gånger... Får kanske berätta om det året... Återkommer!

Svar: Det låter bra tycker jag. Att inte allt bara är rosenskimmrande ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-06-24 @ 20:48:21
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Skall försöka komma ihåg detta :-)

Svar: Jag VET hur det är. Ibland är det som förgjort att komma ihåg vissa saker. Plankan till exempel ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-06-24 @ 23:48:54
URL: http://madelein.se/
Postat av: Freja

Här kommer mitt bidrag, jag är lite obstinat och svarar inte riktigt på dina frågor, hoppas jag är ursäktad...
http://blogg.amelia.se/reddevil/2012/06/26/overlevnadsguiden-varfor-behovs-den/

Svar: Jag tycker det lät jättebra. Inga allvarliga regler i denna leken inte ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-06-26 @ 20:26:37
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Vilket mysigt real life!
I morgon ska min man vara på golfbanan hela dagen.. först träna och sen tävla så då ska jag passa på att "rita" ihop något som kan få vara med :)
Stor kram och tack för att du kommer ihåg mig och puffar på mig för att vara med :)

Svar: Jag puffar så gott jag kan. Hoppas bara att ni inte blir trötta på mitt puff ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-06-27 @ 23:43:41
URL: http://tjejmorsan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0