Skrivet den: 2012-07-03 Klockan: 12:24:18

Förklädd grönsakssås

 
Här kommer ett tips till alla dem som kämpar med grönsaksvägrande barn eller andra grönsaksvägrande familjemedlemmar (gubbar till exempel ;)  ).
 
 
En sås jag brukar göra när jag grillar en kyckling på helgerna. Ja vi kör mycket kyckling här. Det är billigt och en kyckling räcker till två gånger, ÄN så länge, nu när ungarna är små ;)
 
- Koka en kastrull med grönsaker:
i ½ liter vatten med en kycklingbuljongtärning stoppa en lök, en vitlök, två slantade morötter och en stor squash i bitar.
- Häll av hälften av buljongen, skeda i lite av spadet från den grillade kycklingen och en ½ dl kräm fräs.
- Mixa med stavmixer.
- Salta efter behag.
Smaskigt som 17 och ingen har en aning om att de äter grönsaker.
 
Ibland är det ju så svårt att få i ungarna grönsaker och jag ger upp. Jag vill inte tvinga någon att äta något de inte tycker om. Jag kommer själv ihåg hur det var när man var liten.
MEN faktum är att de bör äta grönsaker och att de verkligen tycker om dem om de inte VET vad de äter.
 
En kompis till mig mixade i kycklingkött i pannkakssmeten för att få i sin unge annat än just pannkakor.
Det man inte vet...
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Åsa

HAhahhah, gu va du e rolig! Assmart :D Men kyckling i pannkakan hahha?? :D
Kramar på dig!

Svar: Som mamma får man ha sina trix. Ja kyckling smakar ingenting. Och jag har provat att pressa ner morötter i pannkakorna. Jättegott :D
Yohanna i Las Palmas

2012-07-03 @ 12:52:58
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Freja

Mina ungar äter inte sås heller... Råa morötter kan gå, och en gurkbit ibland... Nåja, trettonåringen har börjat äta av allt, även om han inte alltid äter så mycket, så det ger sig väl så småningom...

Svar: Då finns det hopp inför framtiden alltså ? ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-07-03 @ 18:03:35
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: ♥ Carina ♥

Vad fiffig du är! :)
kram

Svar: Nöden har ingen lag ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-07-03 @ 19:51:42
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Smart! :) Ja, det man inte vet har man ju ingen aaning om :) Den såg så god ut så jag måste nog prova den själv.

Svar: Prova den, jättegod. Men inte FÖR ofta bara ;) Ingen smalsås...
Yohanna i Las Palmas

2012-07-03 @ 20:18:15
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0