Skrivet den: 2012-01-27 Klockan: 13:16:25

Fredagsvägning, utvärdering och skrämsel-propaganda

FREDAGSVÄGNING
-100 gram.
J-lar # % & (), :( , ~*¤%

Nu kan man ta en eller flera förklaringar, teorier, bortför-klaringar, undanflykter eller svepskäl. Jag kommer ändå ALDRIG att få veta saningen om varför detta händer.

1. Det MÅSTE vara mensvecka på G. Så sötsugen som jag varit denna veckan brukar jag inte vara. Och på ett helt annat sätt än vanligt. Jag kan inte stå emot utan faller. Det har blivit både Digistivekex, bröd med marmelad, chips, tuggummin, men faktiskt INGET godis.
Och det är ju en oskriven regel att mensveckor går man INTE ner i vikt, tvärtom.

2. Pga just denna veckans alla snedsteg så har balansen mellan just intag och förbrukning hamnat på sniskan. Jag har inte förbränt så mycket som jag trodde att jag skulle göra med ökningen av mina morgonrundor.

3. Det har tillkommit muskler istället för fett. Rundorna har börjat att bygga muskler, de som förtvinade under sjukdomens stillasittande. Och som jag vet, muskler väger mer än fett.

4. All pasta som jag klämde i mig igår kväll har inte kommit ut än utan ligger som en klump i magen och väger. Nu när jag tänker efter så kommer jag faktiskt inte ihåg när jag gick på toa ordentligt. Ja det var ju innan ungarna kom och man fick gå på toa i fred och i lugn o ro. Men jag menar nu på sista tiden. Håller inte stenkoll på sånt heller. Det brukar sköta sig automatiskt gud-ske-lov ;)

Anledningen till den snåla viktnedgången är säkert en kombination av alla dessa ovanstående punkter och det är här som jag måste framhålla en sak som kanske låter lite skrämmande.
Det är nu som det är viktigt att hålla ut och fortsätta med sina goda vanor. Ja inte de med att smygäta Digistivekex då. Den räknas inte som en god vana.

Många brukar ge upp nu när de inte ser något resultat av sina hårda ansträngningar.
Men om man nu ger upp och går tillbaka till sina tidigare vanor. Så kommer kroppen, som är inställt på sväld och håller så hårt den kan i sin kära fettreserv, suga upp allt som man stoppar i sig i återfallsfällan.
Och så går man upp. Både det man har gått ner och lite ränta på det också brukar det bli.

Den typiska bantar-spiralen som jag provat både en och tjugo gånger.

SÅ...
Jag VET ju att anledningen till att jag inte gått ner denna veckan är en av ovanstående punkter.
Jag VET att jag klarar av att leva med min nya livsstil.
Och jag VET att det kommer att ge resultat om jag bara fortsätter som jag bestämt.

Har man väl gett sig in i detta så är det bara att fortsätta. Gasa sig ur en uppförsbacke. Det är enda utvägen om jag inte vill gå upp i vikt istället för ner.
Skrämmande men sant.

UTVÄRDERING
Målet var att öka förra veckans medelstegvärde med 1000 steg om dagen, och jag kämpar på.
15.900 steg skall nås VARJE dag.
Morgonrundan ökades en sväng som gav 2000 steg extra. Efter det står nu stegräknaren på 8500 steg när det är dags för frukost.

Måndagen gick inget vidare. Då hade jag ont i magen och låg i sängen hela eftermiddagen.
Tisdagen var jag 500 steg ifrån. Men då hade steg-räknar-%¤& hakat upp sig på morgonen och räknat fel.
Onsdagen fattades det 400 steg.
Torsdagen tog jag igen det med råge genom en tur till parken, 3000 steg plus.
Och fredag det är i dag.
Det svåra blir att hålla även detta i helgen. Men jag får väl sätta på MTV och dansa lite med ungarna ;)

Matlagningen har det gått jättebra med. Det finns så mycket gott att göra om man bara ser bortom grädde, smör och Cräm Fräs.
Tips är att tidningen MåBra lägger ut en veckomatsedel varje vecka med recept som man kan laga av.
Problemet blir ju att det är så gott att jag äter alldeles för mycket och det blir ju fel det också. Och så mår man piss av för full mage.
Men portionsstorleken tar vi en annan vecka.

Det var denna veckan, vecka 3.
Öka steg - Nästan...
Mer grönsaker - CHECK!
Mindre fett - CHECK!
5,6 kilo till målvikt.

Hur har det gått för er?

/Y

Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Vikten är ju inte allt. Muskler väger ju också :)

Jag tycker du gör det otroligt bra med dina promenader. Jag har problem att få ihop 10.000 steg. Om jag promenerar 1 timme så är det ca 7.500 steg...



Kram och trevlig helg!

2012-01-27 @ 13:45:14
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Marie

Allt minus är plus, det är vad vi får trösta oss med!

Grattis till en viktMINSKNING:)

Men du, det måste väl visa mer på måttbandet, att du minskat till exempel över mage och rumpa?



Jag har gått ner två hekto, sammanlagt åtta hg och har cirka tio kilo kvar. Här är min länk:

http://miruschkas.blogspot.com/2012/01/vagning-vecka-25.html



Hoppas du får en härlig helg:)

Kram♥

2012-01-27 @ 13:54:02
URL: http://miruschkas.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Heja dig!

Själv har jag hållit mig på en "lagom" nivå och känner att jag får nöja mig med mina 200 gr minus.

Är glad att du sporrar mig! Kram!

2012-01-27 @ 14:02:23
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: gunsan

Tycker du är superduktig med alla dina steg, du har ju liksom lite annat att pyssla med också;))



Här lär det bli lite fusk i helgen eftersom vi ska hem till sonen, men det tänker jag bjuda mig själv på;))



Vågen svajar lite grann, men 1 hg har nog ramlat bort, jeansen känns skönare i midjan.....fast jag har inte mätt ännu, måttbandet lever just nu ett eget liv någonstans;)



Idag har jag köpt Kesella......frågan är om jag gjorde bort mig där, men det o lite bär tror jag kanske på;))



kramizzzzzz

2012-01-27 @ 14:31:17
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: AnnaPanna

Alltså Digestive!! Kan jag äta ihjäl mig på!!!



Du min sköna böna!! You've GOT something att hämta om du vill ha!! ;D KRam och trevlig JÄTTE mysig helg på rä!! KRam

2012-01-27 @ 16:57:31
URL: http://annapannis.blogg.se/
Postat av: Miriam

Nästa vecka är det nya tag igen! man ska fokusera på det bra!

Du fixar detta!

Ha en go helg!

Kram Kram!

2012-01-27 @ 17:30:15
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Linda

Vad du kämpar, duktig du är! Att äta lite onyttigt ibland tror jag inte är någon fara. Nästa vecka har kanske suget lugnat sig igen. Sägs det inte att det där med viktminskning kan stanna av ett litet tag innan det fortsätter? Med dina 15900 steg om dagen kommer du nå ditt mål!! Trevlig helg!

2012-01-27 @ 20:31:11
URL: http://alltochelleringet.blogspot.com
Postat av: vuxenmamman

Jag tycker att du är på rätt väg. Det tar tid att vända ett "ätande"...och muskler väger.



JAg tror att det gått bra för mig men jag går inte ner i vikt.....fattar inte det och jag pratade med min läkare idag....du kan läsa i min blogg så förstår om du om vad.Hon sa att jag får avvakta och fortsätta träna för den vänder till slut.

Men jag är lite ledsen för den dör snygg7an kommer aldrig....



Nästa v ökar jag också på mina steg.



KRAM

2012-01-27 @ 21:47:13
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Jag har varken vägt mig eller mätt mig - men jag har införskaffat mig ett träningskort på SATS idag och jag har redan hunnit träna :) Känns så bra! Trevlig helg. Kram

2012-01-27 @ 22:11:16
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Freja

Det gick ju ändå åt rätt håll! Jag var duktig för några (massor) av år sen och gick rejält ner i vikt och jag minns de där jobbiga "platåerna" där man kunde stå och stampa i flera veckor. Kroppen liksom stabiliserade sig innan den fortsatte att minska i vikt.... Min första vecka på det här årets försök lyckades jag minska ett kilo, men nu har jag mens och har dessutom först varit sjuk själv och sen hemma med sjuka barn, så det kilot har jag säkert gått upp igen... Vägning sker på måndagar så att helgens mat ska riktigt synas....

2012-01-27 @ 23:19:05
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Hanna

Det är en balansgång när man börjar närma sig målet. Man måste som du säger hitta en livsstil som håller, inte bara för att minska i vikt utan något som man sen kan göra resten av livet. Du är snart där! Kram

2012-01-28 @ 08:04:52
URL: http://mamzter.wordpress.com
Postat av: Ansibecki

Det har inte gått så bra för mig heller i detta. Därför har jag inte kommenterat om det men det kanske jag egentligen borde... Jag har gått ner ungefär 100 g per vecka sedan jag började väga mig och midjemåttet har pendlat upp och ner mellan någon cm. Så visst går det kanske åt rätt håll eller i alla fall inte åt fel håll. Men lite mer resultat hade man ju velat se. Å andra sidan har jag kanske inte skött maten så bra heller så man får väl skylla sig själv. Men vi tar ju nya tag eller hur! Tack för att du skriver om detta och peppar :)

2012-01-29 @ 10:59:12
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0