Skrivet den: 2012-01-20 Klockan: 13:15:52

Fredagsvägning och utvärdering, vecka 2

FREDAGSVÄGNING
-400 gram sedan förra veckan och jag är nöjd.
Ja jag ska faktiskt erkänna att jag är nöjd med det. Jag har inte gjort så stora förändringar i mitt liv, inget som borde få vikten att rasa. Bara små justeringar tillbaka till ett "sunt" liv som, på lååååång sikt borde få mig tillbaka till min målvikt.

Jag har faktiskt som mål att gå ner ett halvt kilo i veckan. Mer än så vill jag inte sträva efter för att få en viktnedgång som håller i sig. Visserligen låg jag på en raskare takt än så i höstas, innan jag blev sjuk. Men då gick jag TVÅ rediga rundor om dagen och hade dragit ner på mycket i min kost.
Nu är det inte så.

Ett halvt kilo i veckan kanske tänker ni nu.
Det är 52 veckor om året. Det borde bli 26 kilo som hon skulle ha gått ner under 2011. Och visst vore det härligt om det fungerade så, men det gör det ju inte.
En fjärdedel av alla veckor är ju mensveckor och är det lögn i 17 att gå ner något. Så är det högtider hit och dit, kalas och andra fester. Och när det är fest så är det fest, då sitter jag inte och lider.
Så det faller bort ganska så mycket veckor på ett år.
Men 10 kilo klämde jag under 2011, nu är det 6 kvar till sommaren.

Jag tror att bara med att ta bort snaskandet i veckorna och en runda om dagen, är det tillräckligt för att vända sin övervikt och komma närmre sin "normal"-vikt.
Jag ser många som går ut stenhårt med att börja motionera varenda minut OCH dra ner på matintaget. Det är JAG rädd för. Det får bara min kropp att hålla hårdare i fettet och så tröttnar jag för att jag inte får några resultat.
Man måste ju hålla ut ganska så länge för att få kroppen att börja förbränna det man samlat på sig under en lång tid.
Men men, alla måste hitta sin metod.

UTVÄRDERING
Stegräknaren har varit på varenda dag och jag har skrivit ner resultatet. Nu gäller det bara att även komma ihåg den i helgen så att jag kan göra en uträkning på söndag. För att veta vad jag ligger på i snitt så jag kan planera hur jag ska göra nästa vecka.

Med en morgonrunda som inte är lång, småbarnsliv med spring hit och dit i lägenheten och kanske nån aktivitet som handling eller fixa nåt ärende på eftermiddagen, så har jag kommit över det magiska 10.000-stegs-strecket varje dag.
DET är jag nöjd med.

Vattenpimplingen har gått lite si och så med. Har klämt en flaska på morgonen efter rundan, innan frukost.
Men så har det inte blivit mer.
Försöker att dricka lite när jag lagar mat och BARA vatten till lunch. Ja förutom lunchen då ;)

Men så är det meningen att jag ska klämma en flaska på eftermiddagen också och den är jag rädd för. Redan nu har jag fått börja med att gå upp en sväng på natten för att besöka toa och det vill jag inte.
Hoppas att man vänjer sig vid och kan hålla sig längre tid snart.

Mellanmålen har gått bra. Jag har fått in vanan att äta ett äpple när vi går och skolhämtar. Och så kör vi ett mandarinrace, ungarna och jag på eftermiddagen. En morot när jag lagar mat kommer jag också ihåg ibland ;)

Men jag tror att mellanmålen är för fattiga och behöver utökas. När jag kommer så långt att jag ska justera maten så ska jag bygga på mellanmålen har jag tänkt.

Godiset har jag inte rört denna veckan, bara ett par kex. Så där verkar jag ha fått in tänket:
-Det ska INTE vara något godis i veckorna.
Det betyder inte att jag inte har TÄNKT tanken ;)

Och morgonrundorna har jag kört varje dag..... på vardagarna ;)
I lördags så låg jag lääääänge och funderade på om jag skulle gå ut. Men så bestämde jag mig för att i alla fall gå och köpa bröd. Och när jag väl var ute och fick musik i öronen, ja då gick det ju som en dans att gå en sväng.

På söndagen däremot så somnade jag om när Älsklingen tog ungarna till vardagsrummet och såg på TV. När jag vaknade så var det för sent att hinna ut innan frukost. Och efter, ja då körde ju dagen igång.
Blir att försöka igen denna helgen. Men jag måste ha ny musik i musikmackapären...

Det var denna veckan, vecka 2.
Mellanmål - CHECK!
Vattempimling - Nja
Stegräknare - CHECK!
5,7 kilo till målvikt.

Hur har det gått för er?

/Y

PS Nästa veckas upplägg kommer någon gång under söndagen. DS

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Heja Dig!

Du är ju så fokuserad och målinriktad så jag blir avundsjuk... :)

Själv har jag bara lagt bort 200g..men jag försöker hålla takten och hänga på. Just nu har jag kommit in i en formsvacka men den tänker jag ta mig ur på något sätt..och försöka hänga på...min stegräknare befinner sig fortfarande i koma. Det ska gå :)



Härlig fredag till dig/Er!

Kram

2012-01-20 @ 13:42:23
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: ♥ Carina ♥

Skynda långsamt det är bra! Vad dutig du är! Tycker du har en bra inställning :)

Önskar dig en trevlig helg!

Kram

2012-01-20 @ 16:08:07
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Tina

Hej hjärtat! Jag tror du gör helt rätt som gör små förändringar. Man måste kunna leva med sitt nya liv om man vill behålla sin nya vikt sen. Att banta stenhårt och träna stenhårt orkar man inte med i längden och då tror jag att man bara faller tillbaka i gamla banor sen igen. Du är superduktig gumman! KRAM!

2012-01-20 @ 16:22:50
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Postat av: Marie

Två hekto på fyra dagar, det är väl bra;)?

Nu är jag i fas med OF, så vägning på fredagar!

Min "rapport":

http://miruschkas.blogspot.com/2012/01/of.html

Hoppas du får en HÄRLIG helg:)

Kram♥

2012-01-20 @ 17:31:19
URL: http://miruschkas.blogspot.com
Postat av: Marie-Louise

Bra jobbat! Själv kör jag pass på min nya crosstrainer varje dag, väldigt korta fortfarande dock... Men bättre med 5 minuter än inga alls. Och jag försöker få till en promenad varje dag. Kram vännen

2012-01-20 @ 17:42:27
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: vuxenmamman

Än så länge så tror jag att det går bra. Jag är rätt duktig på att dricka och äter rätt ok.

Mellanmål är mitt stora problem. Jag kan inte sluta om jag väl börjar äta vid 10 och 15 tiden. Då avstår jagh hellre men det är ju inteheller så bra.



KRAM

2012-01-20 @ 19:31:52
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Zahraa

Vill du tjäna pengar på din blogg så som jag gör?



Isf, kika in här, läs mer om hur det fungerar, klicka på reklamen i inlägget och bli medlem ifall du är intresserad:



http://zahraas.myshowroom.se/tjana-pengar-pa-din-blogg/#comment



Du kan tjäna upp till 70kr/läsare, toppen vah?!

2012-01-20 @ 22:06:07
URL: http://zahraas.myshowroom.se
Postat av: Mollan70

Vettigt tänkt att ta det i lugnt takt och på sikt. Då brukar man lyckas bättre i längden. Önskar dig en trevlig helg.

2012-01-20 @ 22:10:03
URL: http://www.metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: Freja

Så duktig och målmedveten du är! Jag har börjat med att ta bort godis och snacks, men glass och kakor behåller jag ett litet tag till. Har inte heller kommit igång med promenader, men det hoppas jag ska bli nån i alla fall till veckan...

2012-01-20 @ 23:10:23
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: gunsan

Tycker att du gör alldeles rätt som tar det lite slowly;)

För mig verkar den kära vågen ha "fastnat", den går varken upp eller ner, grymt, men å andra sidan så har jag fuskat ett par dagar med mina promenader, men jag måste där skylla på min kära RA som trackar mig, men det kommer bättre dagar, det har jag bestämt;)))



kramizzzz

2012-01-21 @ 00:55:20
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Miriam

Bra gjort! Och du gör helt rätt i att gå ner sakta! Då är det lättare att hålla och vikten och kroppen stabiliseras ihop! Heja dej!

Må så jättegott!

Kram Kram!

2012-01-21 @ 09:12:13
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Hanna

You go girl! Själv längtar jag efter dom där promenaderna! Det går jättebra med maten, inget sötsug alls, men jag vill ju röra på mig också... Fast sist hos sjukgymnasten utökade vi i alla fall mina övningar, så jag har nu ett litet program att köra dagligen. Inte för att det kommer hjälpa mig med vikten just nu, men förhoppningen är ju att jag ska få in träning i vardagen! Kram

2012-01-22 @ 08:12:53
URL: http://mamzter.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0