Skrivet den: 2012-04-25 Klockan: 13:26:54

Yohanna leker barnfotograf

Min mor har sedan vääääääldigt länge sedan beställt ett foto av Irma för att ha i sitt galleri av barnbarn. I nuläget finns där bara ett foto, av Alexander, men hoppas ständigt pâ fler.
Och det var strikta regler inför detta foto; naken på en fäll och i ett-och-ett halvt-års-åldern.
Irma fyllde 20 månader (ett och ett halvt + 2 månader förra månaden) så det brann i knutarna.



Men det är inte enkelt att komma till skott. Jag kan inte göra det ensam så det måste ske när Älsklingen är hemma. Och eftersom jag inte har någon proffskamera och inte vill använda blixt så måste det ske på morgonen när det är soligt på den väggen där jag vill ta fotot. Och så måste det vara sol förståss ;)

Men att få en ett-och-ett-halvt-åring att sitta still så inte korten blir suddiga, le och samtidigt titta åt ett visst håll, DET är inte enkelt. Det är därför som jag behöver hjälp. Någon som krumbuktar sig bakom mig på en höjd som passar dit jag vill att hon ska titta. Jag måste ju fokusera mig på att trycka på de rätta knapparna på kameran ;)

Fast den roliga personen får inte krumbukta sig FÖR roligt, för då vill ju inte Irma sitta still på filten och titta. Då vill hon ju springa fram och ta på det roliga.
Jag är full av beundran inför fotografer som lyckas få till de där riktigt bra bilderna med rätt ljus, utan skuggor och samtidigt ett stillasittande barn som ser ljuvlig ut.

Phu, vi blev utmattade bara av att försöka i 5 minuter. Vilker var vad som tog innan Irma tappade intresset och började se sur ut på bilderna och försökte springa därifrån. Det är ju mycket roligare att springa omkring i lägenheten naken, än att sitta still på en filt.

En MASSA kort, det är bäst att knäppa utan stopp när man väl är i gång. Majoriteten av dem dåliga. Kanske ett eller två som går att använda.
Det blev lördagens resultat av mitt fuskande som barnfotograf.



När Alexander var i samma ålder, eller lite tidigare, så knäppte min lillasyster Emma ett par kort på honom, som nu grundar den barn-barn-fotografi-samling som min mor nu hoppas på.
Ett på Irma är på väg.

/Y


Kommentarer
Postat av: AnneliH

Så söta barn du/ni har!!!

Ja, det är ju inte det lättaste att vara barnfotograf :)

2012-04-25 @ 13:42:56
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Anonym

å va vackra barn du har och du är verkligen duktig att fota!kramen

2012-04-25 @ 19:59:10
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Freja

Ohh, mina föräldrar har oxå en barnbarnsvägg, men de har tack och lov inte så strikta krav på hur korten ska se ut... Det var ju så mycket enklare med foton när man bara hade en plutt att hålla reda på...

2012-04-25 @ 20:12:41
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Katja

Hur många bilder tror du inte en fotograf tar för att kanske få en enda bra? Just det massor :) Så ta det lugnt du :)

2012-04-25 @ 22:06:02
URL: http://isnusmumrikens.blogg.se/
Postat av: Anna

Duktig fotograf du är ju!



Kram

2012-04-26 @ 07:06:54
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0