Skrivet den: 2011-06-15 Klockan: 17:22:57

Sverigesemester dag 10, skolavslutning

Äntligen!
Den stora dagen för barnen, skolavslutning.
Och jag var inbjuden till barnens kusins.
Så jag skulle få gå på en jag också.

Första skolavslutningen på, tror jag, 25 år,
ja sedan jag själv slutade för sista gången.

Det kalla vädret med regn i luften hängde kvar
ifrån föregående dag, så de fina sommar-
kläderna fick raskt bytas ut mot andrahands-
alternativet.
Inget roligt, men vem vill frysa?

Föresten, frös vi, gjorde vi ändå för vissa
saker gick inte att byta ut, bara justera till
lite med tilläggskläder, typ tights och
byxor under klänningarna.

Men trots det tråkiga vädret så infann sig stäm-
ningen på skolgården när man fick höra Idas
sommarvisa och såg alla sommarklädda skolbarn
och vuxna som trotsade det svenska sommarvädret.


Alla fina sommarvisor sjöngs och när "Den Blomstertid nu kommer" avslutade klaset så klämde vi i allihopa och fick en redig dos skolavslutningsstämning i kroppen.

Jag har så många fina skolavslutningsminnen och det är något speciellt över dem, sorjligt men ändå spännande inför den alldeles orörda sommaren och lovet.

Varje år så åt vi jordgubbstårta med mina farföräldrar efter avslutningen,  i trädgården. Farföräldrarna är båda döda sedan ett par år tillbaka, de fick inte ens träffa Alexander...
Och vid sådana här tillfällen så skänker jag dem ofta tankar och minnen av det vi upplevt tillsammans, sång, dans och jordgubbstårta :)

Jag fick en inbjudan av en läsare att komma till hennes dotters avslutning i Stenungssund och jag hade verkligen planer på att åka dit, nu när vi ändå är så nära.
Jag älskar skolavslutningar.

Men så blev vi utan bil >>> och jag hade slarvat bort hennes inbjudan.
Hoppas att du inte blev förgrymmad på mig som inte meddelade hur vi skulle ha det ;)
Tack så jättemycket för att du tänkte på oss.

Och blommor till fröken.
Fröken ska ALLTID ha
blommor av barnen på
avslutningen.
Helst hemmaplockade från
rabatten.
Jag lyckades till och med
få tag i en blomma till
Alexanders fröken innan
vi åkte till Sverige.
DET är jag extra stolt över.
Även om jag inte är riktigt
säker på att denna svenska
tradition fungerar även i
Spanien.

Det regnade under hela skolavslutningen. Men lagom till vi kom hem och bytte om så sken solen upp och det blev fint....om än lite kallt.
DET är svensk sommar.

/Y


Kommentarer
Postat av: Johanna

Klart jag inte är förgrymmad på dig! Å du fick ju gå på skolavslutning iallafall! Men det hade varit kul att ses i verkligheten. Vi skall ju till Gran Canaria i december igen så vem vet, då kanske det blir av att träffas!

2011-06-16 @ 16:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0