Skrivet den: 2011-12-25 Klockan: 14:32:55

Ingen julafton man förväntar sig

HA nu trodde ni att jag försvunnit från jordens yta, att jag glömt bort er och jag hade gått och dött !?!
Och det kanske inte är SÅ långt från sanningen ;)
Jag önskar att det hade varit så...


     Här är vi finklädda och redo inför julaftonens alla strapatser...

Men så får man väl inte skriva?
Jag har suttit och tittat runt på nätet och sett den ena perfekta julen efter den andra. Överallt lyckligt lekande barn, nöjda föräldrar och mys-pys.
Därför känns det lite snopet att komma här med min jul som var inget av ovanstående.

Som vanligt är jag fast i vinkelvolten om att fundera på om detta beror på att de gör allt fel här i Spanien eller om det är jag som har svårt att vänja mig vid nya traditioner och nytt förhållningsätt till julen.
Och svaret på den frågan kommer jag nog aldrig att få.

Vad är det då som har gått fel?
Jag ska inte sitta här och gnälla så här mitt i lyckliga juletider, men jag tror att felet först och främst ligger i att man firar jul här på kvällen och inte på dagen som hemma. Svärmor fick slag när jag föreslog att de skulle vara här klockan 6, det var ju ALLDELES för tidigt.

Först så sliter och släpar man hela dagen för att få allt färdigt.
När så allt är färdigt så är det redan så sent att ungarna börjar att gnälla, är hungriga, trötta och ALLDELES för uppspelta för att kunna vänta mer.

Då är det inget bra om gästerna kommer en timme försent också.
Det blir liksom FÖR mycket för föräldrarna som måste höra på ungarnas gnäll.
Stämningen kommer liksom inte form under gnäll.

Så det är sent. Ungarna är trötta och hungriga. Föräldrarna är trötta och hungriga. Och framförallt INTE i julstämning.

DOCK har jag förtröstan inför framtiden.
Jag tror nämligen att anledning nummer två till utebliven julstämning, är att vi har småbarn fortfarande. Med SMÅ barn så blir allt så mycket jobbigare och tar så mycket mer på kraft och humör.

Jag ser på min familj och ser att vi kommer att ha det kanon, någon gång i framtiden. När ungarna blir lite äldre, lite mer självgående och lite mer toleranta och uppfostrade ;)
Det var det gnället.

Så vi hade gäster.
Vi hade tomte.
Vi hade MASSOR av paket. Dock gick det inte på pluss för mig ;)
Vi hade mat i massor och godis i massor.
Allt var egentligen ganska bra.

Men slänger man då in den lilla struntsaken att värdinnan fick 40 graders feber under middagen och var tvungen att gå och lägga sig med Lillskatten vid vällingsdags. Utan att varesig ha njutig av julmat eller sällskap.
Ja då får man en KANONjul va?
Denna lilla struntsak kan även vara den stora orsaken till dåligt humör och brist på tålamod med ungarna. Men den var INTE orsak till försenad middag...









Så kan det gå...

Nu idag så har det varit gråt och tandagnisslan över bråk av leksakerna. Ständigt tjat om hjälp med spel. Batteribyten hit och dit. Irritation över att ungarna försöker att ha sönder de nya leksakerna på en gång.
Visserligen ingen 40 graders feber men det finns inget som säjer att den inte kommer igen som en surprise ;)

Så nu har jag damsugit, kört iväg grabbarna till sväristarna med kusin, sövt Lillskatten och ska nu förbereda juldagslunchen med rester från igår.
Om två timmar så stormar nämligen hela släkten in här igen och ska äta och umgås.
Vi får se om det går något bättre idag.

Ta´t lugnt och god fortsättning på er.
/Y

Kommentarer
Postat av: Petra

Men vad är det med spanjorer och sena kvällar??? What? Why? Min svägerska är ju spanjorska och det är samma visa där... allt ska vara sent, dyrt och sen kommer hon ändå alltid för sent till allt ;-) haha! Hon var till och med 20 minuter sen till sitt eget bröllop ;-)



Hoppas du får njuta av lite juldagsfrid istället och att febern blåst bort! Jag har ju så tätt mellan pojkarna att de typ alltid ska ha samma saker - så nope - det är inte alltid lugnt här heller... bara ibland ;-)



Kram

2011-12-25 @ 14:56:56
URL: http://bloggen.willvin.se/
Postat av: Anna

Hoppas Juldagen varit lite bättre för dig då!



Kram

2011-12-25 @ 16:47:45
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: AnneliH

Hoppas du har kryat på dig och lugnet återställt! :)

Kram!

2011-12-25 @ 17:16:51
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/
Postat av: vuxenmamman

Men kära du....jag förstår din ledsamhet. Det är så trist när julen nästan blir till för de vuxna!!! Kan förstå att du misströstar och har svårt för att vänja dig vid detta just vid traditionerna. Jag tror nämligen att det handlar om att man är uppfostrad och uppvuxen. Sitter i som berget och är jättesvårt att släppa.

Då tänker jag: Åker ni till Sverige någon gång under julen?

Jag tror som du att det blir bättre redan nästa år. Vi håller tummarna och räknar med det.



Tänker på dig och hoppas kvällen blir bra.



KRAM KRAM

2011-12-25 @ 17:30:01
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Anonym

vilka fina bilder du visar från er jul men usch va trist att du fick feber och att de kom så sent, hoppas din juldag varit härlig och du nu mår bra, GOD FORTSÄTTNING:)

2011-12-25 @ 17:40:44
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: 3 <3 <3 <3 Mor

Tänker på dig, det ska bli jättebra nästa jul, jag ska göra mitt bästa för att vi ska få en SVENSK JUL <3 <3 <3 <3

2011-12-25 @ 17:55:44
Postat av: Alfva - i preggoland!

Åh nej? Snacka om dåligt upplägg - kvällstid med sockerstinna och övertrötta barn låter ju hysteriskt. Ska inte nämna ett ord om vår julafton som var precis så där bra som den ska vara.

OCh hoppas verkligen att du är frisk idag!!

2011-12-25 @ 18:37:45
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Hej där. Sån tur att vi firar på dan här i Sverige. Vi åt igår kl ett ock kl sex tomten kom ca åtta för vi hade inga små barn. Hemma kom tomten ca sex o alla var glada. Hoppas allt gått bättre idag. Kramar från Götet

2011-12-25 @ 20:04:03
Postat av: Marie-Louise

Ja men ibland blir det inte som man tänkt sig, det är nog en av sakerna med julen. Att man har så höga förväntningar som sedan rasar, lite som semestern. Man planerar, det kostar hur mycket som helst och sedan bara faller allt platt till marken och man står där efteråt och undrar lite vad som hände. Hoppas du slapp febern idag/ikväll iaf. Krya på dig vännen. Kram fina

2011-12-25 @ 20:13:53
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: gunsan

Men kära vännen, känner hur jag blir irriterad bara genom att läsa.......det är väl inte konstigt att barnen blir trötta o gnälliga....o sen får du feber, hur tokigt kan det vara!!!!!!



Alla sätt är bra, säger de vise, men det vete sjutton om jag tycker det är bra att mat o klappar blir så sent, kan ju bara säga att våra barn när de var små o nu våra barnbarn, hade aldrig kunnat vänta så länge på klapparna, då hade det garanterat varit gnäll o gnöl!!

Som du säger så kommer det att bli bättre o bättre för dig i och med att barnen blir äldre o orkar mer;))



Hoppas hoppas nu att du fixade att sitta med o äta utan att den dumma febern spökade till det;)



Du är en kämpe, den saken är då klar;))



Kramizzzzz

2011-12-25 @ 22:25:06
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: AnnaPanna

Åh stackare! Va typiskt! <3 För mig är julen BARNENS högtid, dom ska inte behöva sitta och vänta tills nästan sov dags på att Farmor eller ngn annan ska behaga komma!! Tycker du gjorde det här med bravur åh det spelar ingen roll om barnen är större...dom ska vara otåliga och tjata , d hör liksom till? ;D julen är en magisk tid för dom även när dom blott lite äldre...och det är vi som skapar den.... Bamsekram till tålmodiga duuuuu

2011-12-25 @ 22:32:44
URL: http://annapannis.blogg.se/
Postat av: Amanda

sv; Förlåt för försent svar men har haft fullt upp, men tack så mycket! Och detsamma :)

2011-12-25 @ 22:49:40
URL: http://amandae.blogg.se/
Postat av: Jenny

Förlåt att jag småler, men jag kan bara tänka mig hur svårt JAG skulle ha för all denna spanska manér...jag som alltid är på en plats 15 min INNAN jag ska vara där, ja typ som vi Svenskar ofta är...men, jag antar att du bara har att "(o-)gilla läget"...

Hoppas du blivit piggare och febern är som bortblåst!

julkramar

2011-12-26 @ 00:17:49
URL: http://jennysviktigaliv.blogspot.com
Postat av: Tina

Hej hjärtat! Åh vad tråkigt att du blev sjuk på julafton. Men vet du vad, jag tror faktiskt inte att ALLA hade den perfekta julen som du verkar tro. Jag till exempel gillar ju inte julen, jag är bara så glad för att den är över. Jag har inte skrivit några inlägg om hur fantastisk dagen var för jag tycker inte att den var det. Du ska inte ha så höga krav på dig själv gumman! Precis som du skriver så är barn barn, de är inte färdiga än. Hoppas du mår bättre idag gumman! Massor av kramar!

2011-12-26 @ 08:22:48
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Postat av: Hanna

Men fy din stackare! Nu har du väl ändå varit dålig på tok för länge! skickar en massa styrkekramar och hoppas att du snart blir piggare! Kram Kram

2011-12-28 @ 17:39:49
URL: http://mamzter.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0