Skrivet den: 2011-04-16 Klockan: 07:30:00

Lektanten har sagostund

I måndags så frågade Alexanders fröken mig om jag inte skulle vilja komma till skolan och berätta en typisk svensk saga för de små barnen.
Jo, det kunde jag tänka mig. Man måste ju ställa upp som förälder ;)
Och kanske sjunga en sång...
Och kanske leka en lek.....
Oj oj nu blev det avancerat här. Men jag sa ja.

I förmiddags (fredag) var jag alltså iväg till skolan med PIPPI-boken under armen och en sång i huvuder prelliminärt översatt till spanska.
Jag var jättenervös.
Ja, jag vet att det är fåningt, men jag var nervös.
Jag är ingen barn-vänlig person och ingen som kan "ta" barn. Och barn kan vara såååå ärliga, så det gör ont.

Men det gick jättebra. De var jättegulliga mot mig och Irma var som ett ljus där hon satt i vagnen.



Jag började med att berätta lite om Sverige och visa dem ett par ord på svenska. Sen läste jag lite ur Pippi-boken och visade overhead-bilder i taket (en lärarinna hade varit snäll och scannat in åt mig).
Barnen fick gnägga som en häst och låta som apor så fort som jag nämde Lilla Gubben eller Herr Nilsson.
Så sjöng vi En kulen natt, både på svenska och spanska och övade rörelser.

Tre omgångar gjorde vi. En för 5-åringarna, en för 4-åringarna och så en för 3-åringarna där Alexander var.
Jag hoppas SÅ att han inte skämdes över mig utan kände stolthet.
Det tror jag faktiskt.

Det var jättekul och jag kan verkligen tänka mig att ställa upp igen om de vill. Nu vet jag ju hur det går till och hur barnen reagerar. En klass fick jag till och med kramar av alla barnen när de gick ut. Och många vinkade till mig från skolgården efteråt.
Jag kände mig som en superstar. Skönt att få känna sig så nån gång ibland.

En stolt Yohanna...


Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Jag visste att du skulle fixa det :D Jippi vad roligt. Men jag är som dig, jag kan ta mina egna barn men andras nej, jag är inte heller bra på barn. Jag är ingen lektant som kan roa vilket barn som helst... Men vad roligt att det gick bra. Jag är säker på att Alexander var stolt. Kram

2011-04-16 @ 11:52:41
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är klart man kan ha palmblad istället för björkris, det blir ju mer exotiskt så! :) Det är ju ändå fjädrarna, kycklingarna och äggen som gör påsken. :)

2011-04-16 @ 12:20:16
URL: http://whippy.blogg.se/
Postat av: ewa trulsson

Grattis till dig!

2011-04-16 @ 12:57:43
Postat av: uh-huh-me.com ~ Nettan

Åh, vad härligt! Vilken underbar erfarenhet! Barn är oftast så goa :) Tror garanterat han var stolt!



Ha en fin vecka!

2011-04-18 @ 14:57:31
URL: http://uh-huh-me.com
Postat av: Tessan

Hej,

Jag har precis hittat din blogg, bor själv i Malaga. Får man fråga hur texten till En Kulen Natt på spanska går? Har du översatt den själv eller finns det någon oficiell översättning?

Tack på förhand

Tessan

2011-04-19 @ 11:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0