Skrivet den: 2010-12-17 Klockan: 00:02:22

16 december 2010 Bullbak

Här kommer utlovat bildreportage från Luciadagens bullbak.
Jag hade sett framför mig hur vi, rödkindade, pigga och glada skulle baka högar av pösiga bullar och sedan sitta framför datorn och mysa med glögg, bullar  och Luciamorgonen på SVT Play.
Sällan blir det som man tänkt sig.

Medans jag svängde ihop degen till jäsning somnade Alexander i soffan och blev snorförbannad när jag väckte honom till bakningen. Irma däremot, som skulle sova, hade ingen lust att sova utan ville baka bullar...

När vi äntligen fått i ordning bullarna var det så sent att vi fick skynda oss att se lite lucia framför datorn. Fast då ringde det på dörren och svärmor kommer. Så det blev ÄNNU senare och ingen Lucia och en massa stress, stress för att få ungarna i säng i tid.
Tänk att det bara är jag som uppskattar Luciatåget....

STEG 1 FÖRBEREDELSER


Att förbereda är mycket viktigt, speciellt att kolla att man har alla ingredienser hemma. Så att man inte, som jag, står där utan tillräckligt med tex saffran hemma och måste störta iväg i panik till snabbköpet.



Det jobbigaste igentligen med att baka saffransbullar, är att pilla upp alla dessa små kuvert med puder i och få ut allt utan att det hamnar utanför. Här sälj saffranet i kuvert om 0.1 gram. För att få ihop till 2 gram saffran så måste man alltså öppna 20!!! stycken. Och det mesta tycker jag hamnar på fingrarna...


STEG 2 DEGEN


Och så detta med degen. Lika spännande varje gång. Ska den svälla eller inte. Tog jag för varm degvätska eller för kall? Men det brukar gå vägen, även om det här nere på Kanarieöarna tar dubbelt så lång tid att jäsa som hemma i Sverige. Har det något att göra med att vi är närmare ekvatorn kanske...?....eller luftfuktigheten...? nån som vet?

STEG 3 UTBAK


Så ska man ju baka ut dem också. Och det gick över förväntan. A var otroligt duktig och mycket mer intresserad än vad jag hade väntat mig. Det blev lite si och så med formen, men lite konstnärlig frihet har ju aldrig skadat. Så fick vi ju ta katrinplommon för jag hade glömt russinen...också. Frihet och fantasi.


STEG 4 GRÄDDA


....piece of cake


NJUT!!!
Det bästa. För aldrig smakar bullarna så gott som när de just kommit ut ur ugnen. Redan nästa dag så är de tråkiga. Då får man skrämma upp dem lite i micron. Men som nybakta blir de aldrig mer.
Så passa på och ät, NU!!!

Recept blir det inget för det har ni säkert bättre än jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0