Skrivet den: 2010-04-09 Klockan: 12:19:26

5-9 april 2010 Så var det måndag och så blev det fredag, igen

Jag började att skriva detta inlägg i måndags och vips så blev det fredag utan att jag hade hunnit att skriva klart. Antingen så skriver jag väldigt mycke, skriver väldigt långsamt eller så går veckorna otroligt fort....hmmm

*******

Påsken och dess 4 dagars ledighet flög förbi, men det var väl ingen överaskning. Det bara säger svisch och rätt var det är har halva året gått.

Det är måndag igen och här i Las Palmas är vädret grått och blåsigt. Jag ska ärligt säga att jag har inte en endaste lust att göra någonting. Härligt vore det att krypa ner i sängen igen eller i TV-soffan med Alexander och bara gosa in sig i nån filt. Men jag måste gå till banken och betala en räkning och på em har jag tid hos tandläkaren för en städning av munnen. Det måste visst alla gravida göra för det är någon slags hormonomställning i saliven som gör att man kan få kariesangrepp oftare när man är gravid (har jag läst).

Sist jag var där, när jag var gravid med Alexander så ville tandläkaren och hans sköterska (båda manliga) inte städa någonting i min munn, de sa att där fanns det ingenting att göra, att allt var perfekt. Utan de ville istället snacka fotboll med mig, när de fick höra att jag var svenska. Det var på den tiden som Henke Larsson spelade i Barcelona. Jag är lite orolig för hur det ska gå idag, nu när Zlatan spelar där och har precis börjat att göra mål efter en torrperiod som alla var oroliga för. Det blir väl ingen städning idag heller kan man tro utan jag får ladda upp med mina smartaste fotbollskunskaper.

Ja vi har haft ett par aktiviteter här den senaste tiden som jag inte rapporterat om.

1: Födelsedag



Sist jag skrev så skrev jag ju om att det var Alexanders tre-års-dag och att vi skulle fira lite på eftermiddagen. Men först på förmiddagen så hade jag tänkt att han och jag skulle gå ut i parken och mysa lite med picnic, det var ju fint väder.
Men tji fick jag för att vi skulle mysa, det är som förgjort när man vill göra något roligt, det slutar alltid tråkigt, det är som om de små liven har det på känn.

Alexander satt och tittade på TV precis som vanligt på mornarna, jag förberedde och packade picnicen och vagnen. Sedan skulle vi gå, då var det tvärstopp, han ville inte gå ut, han ville se på TV. Jag lockade och förklarade inget hjälpte. Nu vet ju jag sedan tidigare att det brukar alltid bli bra bara man kommer ut och ifrån den lockande TV:n, så jag proppsade och stängde av bruppt.

Det blev hus i h-vete. A skrek och grät ända tills vi kom till parken och under de två rundor som jag tar först för att få motion. Octavio ringde mitt i allt och ville gratta sonen på födelsedagen. A skrek åt honom i telefonen och jag blev förbannan. Skitlyckat!

Så småning om så lugnade det ner sig och vi fick fram vår picnicfilt och maten. Då skulle jag skicka ett SMS till min kompis Sandra att hon skulle titta förbi på em med sina två döttrar för att det skulle bli lite roligare firning för A. Vi hade ju råkat nämna att vi skulle ha födelsedagskalas på lördag och att det skulle komma barn då. Nu är ju problemet att A har inte riktigt fattat vad som är lördag, i morgon eller ens senare. Han tror att allt som vi pratar om nu ska hända nu. Så han har hållit på och tjatat sönder huvudena på oss om när ska barnen komma? Därför ville jag att Sandra skulle komma, så att han skulle glömma kalset för att tag.

Men just som jag skulle skicka meddelandet så tryckte A bort det på mobilen, jag blev arg och han började att grina igen. Så, så rolig blev den picnicen.

Sedan på em när vi skulle fira så kom Sandra med flickorna och då tog det hus i h-vete igen. Hanna och Alexander brukar leka jättebra tillsammans, men inte idag. A hade varit så uppskruvad när vi kom hem från parken att han inte velat sova siesta, vilket betydet jättegnällig och känslig kille när det lider emot seneftermiddag. Nu kom Hanna och ville leka med Alexanders saker, vara med och öppna hans presenter, blåsa ljusen på tårtan osv. Alexander grät konstant under de timmar som de var här. Jag kan förstå honnom, jag kommer ihåg när mina lillasystrar gjorde likadant. De skulle vara med och fingra överallt och det var fruktansvärt irriterande. Det var ju MINA presenter och MIN tårta. Jag kan förstå helt klart men man FÅR ju inte låta dem bete sig sådär (även om jag innerst inne ville låta honom vara).

Till råga på allt så kom svärföräldrarna sent, så barnen var redan trötta på att vänta på tårtan när de kom. När det var dags att äta middag och gå och lägga sig var A så trött att han bara grät och grät, det gick inte att få någon ordning på allt. När han väl låg i sin säng och började att slappna av så ringde släktingarna från Sverige och ville sjunga. Bara upp med ungen igen och le i telefonen.
Phu så var denna dagen över - en katastrof !!!


2. Födelsedagskalas



På lördagen var det födelsedagskalas med enmassa barn och pirattema. Jag hade inte bjudit in så många personer som förra året, för det var en överdrift och jag var mer stressad och irriterad på kalaset än jag njöt av det och så ska det ju inte vara. Detta året hade jag bara bjudit in 6 barn, men tanke på att två av dem inte skulle komma (en hade precis fått ett syskon och en annan var på semester). Ändå lyckades det så att det kom 6 barn (en extra som följde med och det nya storasyskonet kom ändå för han behövde roas efter att ha varit två dagar på BB och haft det tråkigt) så det blev ett ganska stort kalas ändå.

Jag hade försökt att ha allt klart innan och att bjuda på redan färdig förberedda saker som smörgås, tårta, kex, godis och chips. Ändå blir det lite stressigt med kaffe som ska bryggas och folk som ska underhållas med drycker och konversation. Men det gick bra, det gick jättebra.

Först så när alla barnen hade kommit så samlades vi på mattan, alla fick presentera sig och jag berättade att det  var ett piratkalas. Men vi behövde piratförklädnader så alla fick fiska i fiskdammen, där de fick upp piratnäsduk och halsband att ta på sig. Ledsamt nog så ville inte tjejjerna klä ut sig för det var inte prinsessutklädnad och det är bara prinsessaker som gäller för dem. Det var lite tråkigt för Alexander tog på sig prinsesskronan på deras födelsedagskalas utan att så mycket som tveka.

Vi fortsatte med en lek där alla fick en pirat på med en färg och så fick de leta reda på samma pirat med samma färg på tallrikarna på bordet och så åt vi tårta.

Sedan var det lek och stoj och föräldrarna försökte att tala med varandra och samtidigt hålla ordning på de små. När det blev dags att gå hem fick alla med sig en lite godispåse att njuta av på vägen hem. Klockan blev 9 innan de sista gått och då var vi ganska sluta allihopa.


3. Cykelprovning



Alexander fick en cykel/sparkcykel av alla sina kompisar och den var vi ute och provade. Efter att först varit iväg och köpt en cykelhjälm förståss. Det gick jättebra. Det är otroligt så fort de lär sig. Visst står man där med hjärtat i halsgropen ibland men det är bara att förstå att de små måste ramla och slå sig för att lära sig av sina egna misstag. Tufft för en förälder att tillåta men nödvändigt. Men man blir lite sorgsen, de blir stora så snabbt.


4. Påskafton



Så blev det påsk och Octavio var ledig i 4 hela dagar. Helt otroligt!!!
Vi tränade med cykeln, målade hallen i lägenheten och mös mös och mös.
På lördagen bjöd vi över farföräldrarna på ägg och lam och sedan letades påskägg.
Allt som allt tog vi det väldigt lugnt och åt väldigt mycket godis, men dagarna gick ändå väldigt snabbt.

Och nu så är det fredag igen och vi ska äta lunch hos svärmor som vanligt. Sedan på eftermiddagen så ska vi åka och hälsa på Uli som fick barn här för en vecka sedan och vi ska få se det lilla underverket. Vi får se om jag tar några kort på det.
Var helgen i8nnebär får vi se. Vi har ett par projekt på G men ingenting planerat.

Ha en bra helg och vi höres!
/Y

PS Fler bilder kommer som vanligt på www.yohanna.se DS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0