Skrivet den: 2010-04-24 Klockan: 12:04:22

24 april 2010 Lördagsmorgon

Lördagsmorgon och solen skiner. Jag har storslagna planer inför helgen....

I går satte jag en deg till övernattningsbullar som fått stått i kylen och jäsa till sig. Och nu på morgonen så har vi ätigt färska, nygräddade bullar med färskpressad apelsinjos, det är lyx det. Om jag åker på hotell så är det det som jag uppskattar mest, att det finns färskt bröd o jos. Sedan kan de ha äggröra eller inte, det är hur som haver. Men jos o bröd, det ger guldkant på tillvaron.
Detta ska jag göra om, med lite justeringar bara.
Här får ni receptet, med mina justeringar:

*********
Övernattningsbullar
50g jäst
5 dl mjölk
50 g smör el. margarin
3 tsk salt (receptet säjer 1 men det blev smaklöst)
2 ägg
ca 18 dl vetemjöl (hällde i först några del grovt mjöl och resten vetemjöl tills degen släppte)
lade till ca 1 dl kross.linfrö, 1 dl. solrosfrö o 1 dl linfrö hela

Smält smöret, häll i mjölken, låt svalna
Lös upp jästen i lite av mjölken, knäck i äggen o saltet, blanda med resten av mjölken.
Häll i fröna
Häll i grova mjölet
Arbeta in vetemjölet tills degen släpper kanterna

Baka ut till 24 bullar och lägg på plåt med bakpapper, täck med plastfolie o in i kylen under natten.
Det blev för många bullar för plåten, allt smälte ihop till en platta. Så till nästa gång så lägger jag hälften på en plåt och fryser in. När bullarna är frysta kan man lägga den i påsar och ha dem i frysen.
Resten på plåt i kylen, det blir då 12 st, lagom.
På morgonen sätt ugnen på 220, pensla med mjölk och grädda tills de fått fin färg, 10-30 min.
Frysta bullar, ta fram på kvällen, lägg på plåt i kylen under natten och grädda på morgonen.
Det blev lite i stil med frallor med frasig skorpa.
***********

Planerna för helgen är att avslute diverse pågående projekt som vi har i lägenheten. För nästa vecka så börjar vi troligtvis åka till bungalowen söderut och då blir det inte mycket gjort på helgerna. Förutom en del helger som vi måste ta för att hinna få färdigt allt till bebisens ankomst.

Men i år har Octavio semester i maj, så det blir ingen resa till Sverige i år. Nu är det för tätt inpå förra årets oktobersemester och senare kan jag inte flypa pga magen. Så det blir att semestra "hemma" i år. Men vi ska hitta på något. Det ska ni få se.
Men det återkommer jag till.

Inga bullar blev fottade idag men jag har en bild från en annan njutning, TACOS. Det är inte dumt det heller och går hem i alla åldrar och alla nationaliteter.



Tänk O hade inte ätigt tacos innan han träffade mig. Vilken tur att han gjorde det, träffade mig alltså.

Hej o ha en trevlig helg!

/Y

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0