Skrivet den: 2009-02-03 Klockan: 15:46:55

3 Februari 2009 En oturlig dag

I går var ingen rolig dag.
Det hände bara ledsamma saker.
Vi hade haft en helt underbar helg och när måndagen kom så verkade det som om någorn "där uppe" tyckte att det var nog med lycka och tryckte på en knapp med olycka.

Först så kom posten med en elräkning på 2500 kronor. Det är inte sant tänkte jag. Hur kan det vara så mycket och hur ska vi kunna betala den?



Vanligtvis har vi haft en räkning på 900 kronor. Men nu under vintern så har vi fått sätta på el-element på nätterna för att värma upp sovrummen. Efter förra räkningen som var på 1500 kronor så stängde vi av elementet i vårt sovrum efter det blivit varmt på kvällen och bara haft det på som var i Alexanders rum för att han alltid drar av sig täcket på natten. Och jag kan ju inte gå upp och lägga på det varje timme.

Nu vet jag inte vad denna ökning beror på.
Är det någon som har ett tips på en sida där man kan gå in och se var varje hushållsmaskin egentligen drar i el och vad det kostar?
Jag tvättar kanske varannan dag.
Jag torktummlar bara handdukar och laran eftersom jag inte har någon plats att hänga stora saker på.
Jag lagar mat två gånger om dagen, sätter på ugnen kanske 3 gånger i veckan.
Har datorn på 24 timmar om dygnet men stänger av skärmen när jag går därifrån.
Och så lite TV på kvällarna.
Ja och så elementen på nätterna.
Kan det verkligen bli så mycket?
1800kWh på två månader....

Jag skulle kunna sätta upp solceller på balkongen men problemet är att det inte finns några vanliga el-prylar som kan dras på den strömmen som en solcell ger. Och det finns inga batterier som kan lagra elen från dagen till natten då jag behöver den. Det är synd för sol har vi här och ibland ganska mycket och länge.

Så kom nästa roliga nyhet. När vi tog ett kontoutdrag så ser vi att nästan hela lönen dragits i fakturor innan datumet ens hunnit att bli den 2a. Så ska hyran betalas och den olycksaliga elräkningen.
Livet är dyrt.......
En dag i taget.
Och så får vi börja att sälja av saker vi inte behöver.

På kvällen åkte vi för att köpa ett par skor åt Octavio som han fått pengar till i julklapp. Och då finns dessa inte kvar i den storleken som är hans. Han blev så besviken. Och jag blev så ledsen för hans skull. Inte fanns de i den andra affären heller och inte på internet. Vi ska prova att fråga om de kan beställa hem den från fastlandet.

Det var ett par molokna personer som gick och lade sig (med fleece pyamas) på kvällen. Och tråkigt nog så gäller allt pengar. Tänk att de ska ha så stor inverkan på våra liv. Jag tycker inte om pengar....eller det vill säja, att inte ha dem.

Men nu är det en annan dag och dags att ta nya tag. Det ordnar sig alltid, tycker jag om att tänka. Och vi svälter ju inte, och vi har tak över huvudet och vi kan pussas och kramas med varandra när vi vill. Det är inte alla som kan och det får man vara tacksam för.

Hoppas att ni ser ljuset i tunneln också och att det ordnar sig.

/Y

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0