Skrivet den: 2009-02-17 Klockan: 00:16:12

16 Februari 2009 Vad gör vi? - en snabbgenomgång

Nu ska vi se.
Förra veckan så skrev jag inget för att jag hade besök hos gynekologen på tisdagen då jag planerat att blogga. Inget höjdarbesök men sådant som måste göras med jämna mellanrum.
Det är bara att bita ihop och så går det över.
Ja, ja jag var inte hemma så därför blev det inget bloggande. Jag och Alexander åkte iväg redan tidigt på morgonen till parken vid farmors hus och njöt av att vara ute i solen som för en gångs skull var framme.
Eftersom tiden går och vi hela tiden gör roliga saker som jag vill berätta om så ska jag dra en liten snabbgenomgång. Fler bilder finns på hemsidan som vanligt.


14 februari 2009
I helgen var det födelsedagskalas för Paula som fyllde två år. Hon är en månad äldre än Alexander och hon och hennes familj bor ganska nära oss. Inte tillräckligt för att gå (eftersom det inte finns någon gångväg utan bara motorväg mellan våra kvarter, annars så skulle man kunna göra det) men inte långt bort heller, ca 3 min med bil.

Paulas mamma hade flippat ut och gjort allt jättemycket. Hon hade gjort kronor till alla barnen i olika färger och med paljetter och glitter på, det fanns ett hav av ballonger i vardagsrummet, barnen fick en "piñata" (mexicansk figur som man slår på tills den går sönder och då trillar det vanligtvis ut godis ur den) och däri fanns det påsar med barnens namn och med godis och leksaker i och massvis med confetti.

Vi lekte lekar hela eftermiddagen. Mest lekar för stora barn och vuxna för barnen ville helst leka med Paulas leksaker.








(Fler bilder finns på hemsidan http://www.yohanna.se/ >>>)

8 februari 2009
Lukas fyllde tre år och vi åkte på födelsedagskalas i Arinaga som ligger lite söderut ungefär vid flygplatsen. Det var massvis med folk där, massvis med utklädda barn och massvis med godis.

Eftersom det är karneval just nu så hade Uli (Lukas mor) föreslagit att alla barnen skulle vara utklädda. Alexander åkte som kanarier i typisk folkdräkt.





(Fler bilder finns på hemsidan http://www.yohanna.se/ >>>)

1 februari 2009
Vi åkte på utflykt med Octavios föräldrar till Teror, en by uppe i bergen. Där på söndagar är det alltid högmässa varje timme fram till 1 och utanför kyrkan är det marknad med kanariska delikatesser som ost, bröd, kakor, kryddor, oliver och massa mer. Det finns även stånd med religiösa prylar som radband, helgonstatyer, bönkort och annat.

Vi gick på mässan, därefter tog vi en fika på ett café utanför kyrkan. Sedan gick vi runt på marknaden och handlade lite ditt och datt.



 

När marknaden stängde vid 2-tiden så åkte vi en bit utanför byn till en populär restaurang och åt lunch. Det var fest uppe i bergen (mandelträd i blomnings-festen) så det var en massa folk ute och åkte och restaurangen var full. Vi fick ta kölapp och vänta i ca en halvtimme och detta ändå fastän restaurangen är jättestor och det säkert går in flera hundra personer.



Vi åt förrätt, varmrätt och efterrätt. En vinkaraff och dricka. Bröd med två dippsåser och allt detta gick på ca 80 euro, jättebilligt.

På nervägen hem så stannade vi en utkikspunkt och drack kaffe på ett café. Sedan åkte vi hem och var trötta efter en heldag på utflykt.

(Fler bilder finns på hemsidan http://www.yohanna.se/ >>>)

31 januari 2009
I julklapp hade vi fått pengar för att köpa oss en kamera. Vi hade bestämt oss för att vi ville ha en likadan som min lillasyster har, för den fungerar så bra. I Puerto Rico när vi var där i somras så hade vi sett en likadan i köpcentret vid hamnen där indierna har sina butiker. Vi hade frågat om priset och det var halva av det som min syster fått gett (för två år sedan måste tilläggas för priserna sjunker och modellen blir gammal).
Så vi tog bilen och åkte till heldagsutflykt söderut till solen.

Oj vad härligt det var att komma ut i solen efter flera månaders regnande och kyla i Las Palmas. Först gick vi en sväng och bara njöt, vi tog en sväng på stranden och tittade på alla turister som badade fastän det måste ha varit kallt i vattnet.



Sedan gick vi och fikade och förfärades av priserna i södern. 7,50 euro för en pyttekaffe, en dricka och två glasskulor. Kyparen såg att vi blev förfärade och drog av 1,5 euro i kanarierabatt (mycket vanligt i södern att turisterna får betala priset som står på prislappen och kanarierna får ett mycket lägre pris). Men vi kommer inte att gå tillbaka till det stället. Nästa gång så tar vi och går till affären och köper en billig bulle och dricka och fikar på en bänk någon stans.

Så gick vi en vända bland butikerna och frågade om pris, modeller och prutmån. Vi såg inte den kameran som min syster har men väl en nästan likadan för ett bra pris.

För att indierna/butiksägarna skulle bli lite nervösa och mer prutvänliga så gick vi och åt lunch på en bar på stranden. Bra mat, bra priser, bra kypare och en underbart läge på stranden.





Därefter gick vi tillbaka och prutade hejvilt. Ja inte jag för jag kan inte, jag blir generad och tror på alla lögner som försäljaren försöker att förvrida huvudet på mig med.
Men Octavio kan och fixade och trixade med indierna så att vi kom därifrån med en kamera som vi var nöjda med till ett pris som vi var nöjda med.



Sedan dagen efter så såg jag ju på internet att man kan köpa en likadan för billigare där, men men. Vi var glada och åkte hem efter en underbar dag i solen.

Tack Monica och mamma för pengarna som det ÄNTLIGEN blev en kamera av.
(Fler bilder finns på hemsidan http://www.yohanna.se/ >>>)

25 januari 2009
Octavios farbror har köpt sig ett litet torp uppe i bergen och en dag var vi uppbjudna dit på lunch.
Efter att ha tagit av från huvudvägen fick vi köra rakt ut i ingenstans med berg på ena sidan och raviner på andra. Stugan var bygd på en klippavsatts och hade en bit jord som ledde från huset rakt ut på ravinens kant. Där fanns det apelsin och mandarinträd. Blommor och vindruvor. Persilja och kyddor.



Vi stannade hela dagen och umgicks med släktingarna. Till lunch grillade man och vi åt ute på den stora terrassen fastän att det småduggade.



När vi åkte hem så tittade vi på termometern i bilen och den visade på 11 grader. När vi kom ner till Las Palmas visade den på 18 igen. Hu vad kallt det var och vad påbylsade vi var.

(Fler bilder finns på hemsidan http://www.yohanna.se/ >>>)

Tidigare innan dess så var det jul och nyår men det är så länge sedan att det går jag inte in på mer.


Kommentarer
Postat av: Emma

Grattis till nya kameran. Det är inte en sådan som jag har men den är säkert bra.



Jag har en Olympus SP-510UZ, med 10x optisk zoom och 7.1 miljoner pixlar. ISO 4000.



Kamerans hemsida här: sp-510uz.htm" rel="nofollow">http://www.olympus.se/consumer/29sp-510uz.htm



Det är vad jag förstår en modell som är utgången, även om det säljs liknande och nyare.



Hurdan är kameran? Jag ser fram emot att se en massa foton.



Avundsjuk på octavios farbrors torp i bergen med citrusträd. Det låter helvackert. Jag vill också åka till den där kyrkan med en massa stånd utanför. Det låter helmysigt.



Kram från lellasöster som snart börjar praktisera som arkivarie. Lite stolt är jag nog :-)

2009-02-17 @ 12:39:47
URL: http://emmasfoton.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0