Skrivet den: 2014-01-15 Klockan: 00:24:00

Här kommer det - JOBBET

...som jag lovat att berätta om så länge men inte kommit till skott med.
 
 
Men först, VILKEN DAG!, både kommit till skott med smalmat OCH powerwalk hem från svenskakursen i kväll.
Det kanske finns hopp för mig och mina goda vanor trotts allt ;)
 
 
 
Jobbet ja.
Jag sökte ju inte jobb.
Eller jag sökte inte aktivt efter jobb. Bara aktivt inne i huvudet.
 
Meningen var att jag skulle ta det lite lugnt och njuta av ledigheten nu när Lillskatten började skolan och låta svenskakurserna vara mitt extraknäck som skulle få oss på fötter och låta mig komma ut i vuxenlivet efter 10 ÅR bakom lås och bom (bakom spisen och utan inkomst ;)...)
 
Jag har legat lite lågt med detta för jag hängde ärligt talat inte med i svängarna, allt gick så fort, och det blev en förfärlig omställning, och ÄR fortfarande för mig. Och så ville jag prova på lite först, komma in i kläderna, se vartåt det barkade. Om det VAR för bra för att vara sant osv...
 
- Jag fick ju ett erbjudande om ett jobb som verkade för bra >>>.
- Det blev ju en jädra omställning och kaos >>>.
- Älsklingen fick bli hemma-man med tillhörande problem >>>.
- Jag fick ju knåpa ihop lite nya rutiner för att få den nya vardagen att funka >>>.
- Och bjuden på jul-lunch av jobbet blev jag >>>.
- Men det blev lite strul med att komma ihåg allt >>>.
- Och det kändes svårt i mamma-hjärtat det där med att gå till jobbet >>>.
- Det där med att hålla kärleken vid liv gick ju inte så bra >>>.
- Fastän jag saknade min man >>>.
- Men jag fick min första alldeles egna julkorg >>>.
- Och ett LÅNGT härligt jullov/semester med mina skitungar >>>.
 
Nu har jag jobbat här i TVÅ (snart tre) månader och allt verkar fungera bra, peppar peppar. Inte blev det som det var sagt, och BLIR det någonsin det?, men det fungerar bra i alla fall.
 
Så hur var det nu?
 
Det finns en sak som jag HATAR att göra (ja förutom det där med att säja adjö och att banta då) och det är att RINGA telefonsamtal.
Speciellt till folk som jag inte känner.
Skitbra blev det ju att flytta utomlands för då kunde jag skylla på min dåliga spanska och så fick Älsklingen sköta alla jobbiga samtal till skatteverket, vårdcentralen och sånt tråkigt.
 
Varje gång jag skulle ringa så fick jag ta satts och förbereda mig i en halvtimme innan. Helst skriva ner på papper allt jag skulle säja och i vilken ordning.
Det var inte värt det.
Inte konstigt att jag alltid tyckt så illa om att söka jobb. För hur gör man det? Genom att ringa förståss.
Huvaligen!
 
Och vad jag tycker om folk som ringer hem till en för att erbjuda något som man absolut inte vill ha och inte lyssnar på alla förklaringar om varför man inte vill ha den där OTROLIGT braiga saken som de nu ringer om:
Piiiiiiiiip *censur* - så tycker jag om sånna.
 
Så vad fick jag för jobb?
Ja, Gud har en speciell sorts humor tycker jag när han försöker lära en och annan läxa.
 
 
 
 
 
 
 
 
TELEFONFÖRSÄLJAR-Yohanna
Hå hå ja ja, så tokigt det kan bli.
 
Men jag gick iväg på en informationsträff och det skulle ju bli så bra. Inga jobbiga telefonförsäljarfasoner skulle det bli. Bara ta emot samtal från folk som ville köpa.
Hmmmm.
 
Jag fick välja mina arbetstider.
Arbetsplatsen var på gångavstånd från vårt hem och skola.
Jag skulle få bra betalt, inte bara provision.
Och inga som helst krav på föräljningssiffror.
Lät FÖR bra för att vara sant tyckte jag.
 
Men det var INTE läge för att låta en sådan chans gå ur händerna på en. Julen väntade runt hörnet, kreditkorten glödde redan illröda och siffrorna på arbetsförmedlingen var skyhöga.
Vem visste när nästa chans skulle komma?
Och med jobb fungerar det likadant som med parkeringsplatser. Låter du en gå förbi och hoppas på något bättre, ja då kan du hoppa upp och sätta dig på att du inte kommer hitta något annat. Inte ens sämre.
 
Men visst var det jobbigt.
Jobbigt att göra något som jag inte tyckte om, som jag inte ens tycker om när andra gör och så få hela ens vardag omkullkastad och nästan få hjärtatack av all stress.
Många gånger fick jag tvinga mig att göra det jag skulle.
Många gånger gick jag från jobbet och storbölade för att jag fått så mycket skit i luren.
Många gånger funderade jag på om det var värt det.
Hade det inte varit för stället, arbetskompisarna och hur jag blev behandlad ovanifrån, ja då hade jag inte kunnat med det.
 
Men vet ni.
Man vänjer sig.
Det blir bättre.
Och det kan till och med bli bra.
Idag ser jag till och med fram emot det som komma skall och vill för allt i världen inte bli av med jobbet. Vem vill det i dessa tider?
Spanien är fortfarande kvar i krisen, som Sverige kom ur för typ 100 år sedan.
Ingen vill vara utan jobb här.
 
Så inte är det synd om mig inte. Varje dag och speciellt nu under julen har jag tänkt på vilken JÄDRA tur vi hade när jag fick detta.
Precis i övertidminutens sista sekund.
Annars vet-i-70-singen hur det hade gått.
Tacksam!!!
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Anonym

Äntligen fick vi veta! Tack för det! Och det låter som om du har det jättebra! Modigt att du tog chansen!

Svar: Tack!
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 05:42:47
Postat av: Annelie

Riktigt tufft av dig att våga på dig något som du egentligen inte tyckte/tycker om. Grattis! ! Jag har läst så mycket om den höga arbetslösheten i Spanien och på öarna så jag är glad över att du har fått jobb. :)

Svar: Tack. Jag kände det samma. Omöjligt att få jobb här. Men men....
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 06:33:03
URL: http://anneliestankar.wordpress.com
Postat av: Lena2

Fint att du har så bra chefer. Då kan man uträtta storverk! Ett försiktigt tips: Inrätta inte hela ekonomin efter 2 arbetslöner ...

Svar: Bra chefer är viktigt. Men det där om lönerna förstår jag inte. Hur menar du?
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 09:41:33
Postat av: AnneliH

Grattis igen! Vad roligt att du trivs! :)

Själv kan jag skriva under på varje mening du har skrivit. Har precis också gått igenom nästan samma sak, så jag förstår ditt "kaos", (jag har ju inte småbarn men i övrigt jobbrelaterat)Känner att man är helt "slut i rutan" när man kommer hem :)
Ha en fin dag!

Svar: Slut är ordet. Det blir inget gjort här.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 13:28:13
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Anna

Blev nåt fel, den anonyma kommentaren överst var ju från mig! Spelar ju ingen större roll egentligen, men jag vill ju att du ska veta att jag har väntar på informationen ju ; j

Svar: Ha ha var det du. Din smygare ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 14:34:45
URL: http://www.smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: yaiza

Vad kul att äntligen få höra om jobbet, har varit så nyfiken så jag nästan spruckigt :-P

vad jobbigt med telefonskräck :-( själv har jag prövat på teleförsäljar jobb och inte trivts med det, fast då har jag ringt inte ont anade folk och nästan tvingat på dom saker :-P
skönt att du slipper det :-)

fast det var nästan så jag föll i fällan igen när jag blev erbjuden ett jobb på PDI som telefon försäljare, bara för att komma ner till sol o familj :-P
men sen kom jag på klokare tankar o tackade nej.

följer med spänning hur det går för dig :-)

kram

Svar: Nej det hade inte varit värt det för att ha sol och bad året om. Ha ha! Ärligt talat NEJ! Det är hemskt.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 19:53:43
URL: http://blogg.loppi.se/blingmorsan
Postat av: Mor o Far

Vi är stolta över dig, hoppas du orkar kämpa på.

Svar: Tack! Jag är ganska så stolt över mig själv också.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 20:39:56
Postat av: Freja

Åhh, äntligen fick vi veta! Och du gjorde helt rätt som tackade ja, för en sak vet jag när det gäller det här med jobb. Det är mycket lättare att få ett jobb om en redan har ett... Sjukt men sant!

Svar: Så himla konstigt det där med jobb och parkeringsplatser. Nån ny lag kanske?
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 21:55:11
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Jenny

Oj, snacka om utmaning!Vad duktig du är och man vet ju aldrig vad det kan leda till i framtiden. :)
Kramen

Svar: Framtiden ja. Den känns ganska tom just nu. Fast ändå ljus för att det går bättre och bättre.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-15 @ 22:25:25
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se
Postat av: Jenny

Åhhh vad modig du är!!!! Stort grattis till jobbet. :) Jag hatar oxa telefonen...gillar inte ens att svara i den. När jag måste ringa blir jag helt svimmfärdig och darrig på rösten. Huvaligen. Du imponerar.

Hälsningar från Wales




Svar: Just precis! Svimfärdig och darrig på rösten. Just så.
Yohanna i Las Palmas

2014-01-16 @ 21:28:04
Postat av: Marie-Louise

Grattis till jobbet :) Och så skönt att det nu efter ett tag känns bra och att du trivs. Kram

Svar: Ja det tig ett tag men nu är det på bättringsvägen. Tack!
Yohanna i Las Palmas

2014-01-16 @ 23:00:04
URL: http://madredetres.blogg.se
Postat av: Lena2

Jo jag menar att ni har klarat det nödvändiga på en lön tidigare. Om man intecknar lön nr 2 med räkningar som måste betalas varje månad så blir det problem om en av er skulle bli arbetslös, Gud förbjude... Och att lön nr 2 kan användas till extrasaker. Men det är du nog så klok att du har räknat ut själv :-)

Svar: Så sant! Här finns det inga nya räkningar, bara gamla som måste betas av ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-01-17 @ 16:52:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0