Skrivet den: 2015-05-23 Klockan: 20:55:00

LIVE - Eurovisionsschlagerfestivalfinalen 2015

....phu!
Det var nästan sâ att det körde ihop sig lite.
Jag hade glömt att skriva ut röstningslistan.
Men nu är vi pâ plats.
Och som vanligt röstar vi 1-5 poäng. 5 vinnare och 1 bottennapp.
 


Nu kör det igâng.
Alla pâ plats....nästan. Men det fâr vi ta senare.
Nu finns inte tid att tänka, när gästerna kommer sâ sent.
Och där var skäggiga damen - hejja!
 
20:08
Maffig introduktion - tror jag. Det är ju ingen som hâller tyst här ;)
Och en lât om att bygga broar. Jag hör inte ett smack mellan fotbollsrusiga karlar och festystra skitungar.
Snart gâr jag i taket!
 
Där var alla länderna i turordning.
Men var var Mâns?
Jag sâg ingen Mâns.
 
 
 
Land                 Artist

1.   Slovenien         Maraaya
En bra lât som man dansar med till. Men den pâminner om nân känd lât. Till och med rösten - men vem är det?
Bra!
Men jag kan inte komma över hörlurarna - nej!
3

 

2.   Frankrike         Lisa Angell
Va?
En av de bästa balladländerna. Vad ska detta vara?
Alla började prata i munnen pâ varandra och ville sätta nollor.
1

 

Nu blev det lite kaos här. Älsklingen, alias sekreterare hade börjat att satt poängen pâ fel rad.
Rätta - FORT!

 

3.   Israel            Nadav Guedj
HJÄLP! Vi tyckte ju om lâten men inte kom jag ihâg att början var sâ trâkig.
Men den blir ju bra sen.
4

 

4.   Estland           Elina Born y Stig Rästa
Konstig feeling i denna.
Jag gillar gunget men sâ sjunger de hemskt. Det blir liksom ingen fart i den.
3

 

5.   Storbritannien    Electro Velvet
Jag gillar detta!
Trallvänligt med gung.
4

 

6.   Armenien          Genealogy
Vilken konstig lât!
Ett pussel av mânga olika lâtar.
Vi blir INTE imponerade. Och sâ sâg det ut som om de spelade "anden i glaset" tyckte gäterna här ;)
2

 

7.   Litauen           Monika y Vaidas
En typisk kanarisk tjej blev utlâtandet här frân killarna och de blev genast väldigt uppmärksamma.
Trallvänligt igen - i alla fall refrängen.
3

 

8.   Serbien           Bojana Stamenov
Jag vet inte. Det är ju bra budskap och sâ men lâten räcker inte ända fram.
De andra röstar pâ schowen och rösten och budskapet men jag är inte riktigt överens. Det är ju en musiktävling ;)
3

 

9.   Norge             Morland y Debrah
Detta lâter väldigt bekant - coldplay?
Men det är lite deppigt och sobert.
Jag gillar - men ingen vinnare.
Fast matkriget i videon gjorde det roligare.
Men de andra röstar lâgt - väldigt lâgt.
4

 

Nu blir det nervöst......

 

10.  Sverige           Mans Zelmerlow
Ungarna ger den en TIO!!!!
Jag fâr nöja med en FEMMA - sâklart!
5

 

11.  Cypern            Giannis Karagiannis
Jag gillar denna.
Enkel och fin. Inte bättre än Sverige sâklart ;) Men en...
5

 

12.  Australien        Guy Sebastian
Sveriges största hot enligt mig.
Superhärlig lât.
Trallvänlig och medryckande.
5

 

13.  Belgien           Loïc Nottet
Annorlunda lât. Men efter sâ mânga bra lâtar pâ raken sâ blev denna lite trâkig.
2

 

14.  Österrike         The Makemakes
En typisk bra men inte mer-lât. En sân som man skickar när man inte vill vinna en gâng till men ändâ inte komma sist.
Oj nu satte de eld pâ pianot. Lite hârdrock-feeling.
4

 

Kisspaus!
Dags att fylla pâ i glasen och tömma ur pâ andra hâllet.
Alla kom försent tillbaka. Men vi missade visst inget ;)

 

15.  Grekland          Maria-Eleni Kyriakou
Jisses!
Nej!
1

 

16.  Montenegro        Knez
Den enda riktigt folkmusikaktiga lâten i festivalen och det mâste ju uppmärksammas. Men jag är inte riktigt imponerad.
3

 

17.  Tyskland          Ann Sophie
Hejja Tyskland, de har förbättrat nummret avsevärt och det ser lite ut som en Bond-lât nu med allt svart och guld. Men hon skriker förmycket.
Gillar INTE!
3

 

18.  Polen             Monika Kuszynska
Lite för lângsam och trâkig för mig.
2

 

19.  Lettland          Aminata
Annorlunda och kanske lite pampig men jag kan inte sluta titta pâ änglavingarna pâ hennes bröst. Är de riktiga tro?
Men jag fâr Euphoria-feeling av detta wo ho ho ho.
2

 

20.  Rumänien         Voltaj
Nej här var visst en lât till som var lite folkmusik-aktig. Fast denna var bättre.
Fast visst pâminner den lite om Danmarks vinnarbidrag, den med flöjten?
3

 

21.  Spanien           Edurne
oj oj oj, det var första gângen vi sâg och hörde hela bidraget. Och uppvisningen imponerade. Den bästa schowen enligt besökarna här.
Jag föll för grupptrycket och gav den en...
5

 

22.  Ungern            Boggie
Fin och enkel lât igen med väninnan tar bort sina poäng för FÖR enkel klänning. Jag tyckte den var fin.
Lâten var fin ocksâ.
3

 

23.  Georgien          Nina Sublatti
Nej nej nej, inte min smak detta.
FÖR svart.
Jag tycker om glädje ;)
2

 

24.  Azerbajdzjan      Elnur Huseynov
Mäktig ballad.
Jag köper det.
4

 

25.  Ryssland          Polina Gagarina
Denna är sâdär. Antar att vi är trötta nu. Lite trallvänlig är den i alla fall.
3

 

26.  Albanien          Elhaida Dani
????
Denna kommer jag inte ihâg. Var den med i semifinalen?
Mycket skrik.
2

 

27.  Italien           Il Volo
Spanjorerna började att skatta här och skojja om KÄRLEK och töntar i kostymer. De röstade ettor här. Ska detta vara latinos? Är det inte de som ska vara experter pâ LOVE?
Jag faller för detta: karlar i kostymer som sjunger om kärlek.
FEMMA!

 

Oj oj oj, nu gäller det att koncentrera sig och räkna ihop statistiken.

Enligt YOHANNA ska alltsâ:
- Sverige
- Cypern
- Australien
- Spanien
eller
-Italien
vinna

 

Och enligt folket här hemma:
- Spanien
- Australien, Sverige
- Israel, Cypern, Österrike, Azerbajdzjan

 

Första 12:an!!!!


23:36
Usch! Jag tror jag ska spy av nervositet ;)
Eller kissa pâ mig. Det är hur som haver...
 
23:43
HJÄLP!!!!!




 

/Y - pâ plats och pâ G

 


Skrivet den: 2015-05-23 Klockan: 10:08:00

Eurovision Song Contest 2015

Då kör vi!
 

Hejja Sverige! From Gran Canaria with ❤️Sweden in Las Palmas.

Posted by Yohanna i Las Palmas on den 23 maj 2015
 
 
 
8:00 och jag är redan uppe och gör startordningen till röstningslistan.
Jag har tittat ifatt alla bidragen.
Under dagen får bidragen gå på slumpordning på Spotify.
Snart ska damsugaren fram.
Ska bara låta de andra vakna först. Jag vill ju inte vara en sån där mamma som väcker alla i huset tidigt en lördagsmorgon med att ta fram damsugaren.
Been there. Lived that ;)
 
Elva timmar kvar!!!
 
 
 
 

     Land                 Artist

1.   Slovenien         Maraaya

2.   Frankrike         Lisa Angell

3.   Israel            Nadav Guedj

4.   Estland           Elina Born y Stig Rästa

5.   Storbritannien    Electro Velvet

6.   Armenien          Genealogy

7.   Litauen           Monika y Vaidas

8.   Serbien           Bojana Stamenov

9.   Norge             Morland y Debrah

10.  Sverige           Mans Zelmerlow

11.  Cypern            Giannis Karagiannis

12.  Australien        Guy Sebastian

13.  Belgien           Loïc Nottet

14.  Österrike         The Makemakes

15.  Grekland          Maria-Eleni Kyriakou

16.  Montenegro        Knez

17.  Tyskland          Ann Sophie

18.  Polen             Monika Kuszynska

19.  Lettland          Aminata

20.  Rumänien         Voltaj

21.  Spanien           Edurne

22.  Ungern            Boggie

23.  Georgien          Nina Sublatti

24.  Azerbajdzjan      Elnur Huseynov

25.  Ryssland          Polina Gagarina

26.  Albanien          Elhaida Dani

27.  Italien           Il Volo

 

 

/Y - som snart ska hoppa i galastassen

 

 


Skrivet den: 2015-05-20 Klockan: 00:15:18

Jag är på uppvärmning

...och börjar komma i form inför ÅRETS händelse.
Ja, ni har väl inte missat det?
För det hade nästan jag ;)


 
Nej, skämt å sida, livet fortsatte att mala över mig så att jag nästan inte orkade med att tänka på livets väsentligheter. Men så fick jag höra nån liten fågel kvittra nånstans att Spaniens bidrag till Eurovision skrivits av svenskar och då väcktes tigern inom mig:
EurovisionsTIGERN!
 
Visst hade vi tittat ikapp här på svenska mellodifestivalen, så jag var ju uppdaterad med vad som hänt, vem som skulle tävla för Sverige och hur det gått till.
Jag är ju inte född igår.
Det HADE jag koll på.
Men så blev det så himla mycket arbetslöshetsångest, 4-årstrotts, påsksemester, 40-årskris etc. att Eurovisionens närmande helt dränktes i annat skit.
 
Men nu vaknade jag.
Nu väcktes lusten.
Nu blev jag nyfiken.
Och lite skamsen.
Ska jag kalla min ett mello-fan?
 
Så nu i helgen tittade vi ikapp alla inför-eurovisionen med Sarah Dawn Finer och hennes bisittare på internettet så nu ska jag väl vara något så när informerad. Och ikväll sände Spanien den första semifinalen så nu är jag riktigt upp-to-date.
Men det är hiskeligt vad olika man tycker om låtar.
Eller det är väl det som är det roliga.
Att det finns inget rätt eller fel.
 
På lördag blir det jippo här hemma och jag ska som vanligt köra Live-uppdatering från finalen (2014) >>> & (2013)>>> (2012)>>>.
Vilka är med mig i år?
 
Jag tittade ju på Melodifestivalen här med ungarna som ju nu börjar komma upp sig lite i åren och har börjat att fatta det här med musik. Guldklimpen och jag hade faktisk rätt avancerade diskussioner om vad det var för låtar som hade nåt GO i sig eller inte.
Det ger det hela en liten annan dimension.
 
Men visst är det konstigt att i denna åldern, när de fortfarande är oskuldfulla och oberörda av omgivningens tyckande och tänkande, oavsett om de bor på Gran Canaria eller i Sverige, så verkar det som (om jag nu läst rätt i cyberrymden) så är det två låtar (förutom då vinnaren förståss) som gick hem hos de unga kliantelet:
- Groupie-låten
och
- Hasse Kvinnaböske
Det är kanske DÄR vi har själva schlager-sanningen. Det ska vara trallvänligt och enkelt.
Tillbaka till grunderna i festivalen.

Ja, som sagt, se på Mello med skitungarna ger en helt annan dimension på musiktyckandet. Eller jag kanske är tillbaka i barndomen, med världens bästa mello-minne: Carola.
Som sagt: trallvänligt och enkelt.
 
Nu laddar vi upp här.
Big Time!
 
/Y - som är så uppspelt av förväntan att hon knappt kan sova på nätterna nu ;)

Skrivet den: 2015-05-17 Klockan: 15:22:21

Jag skiter i måsten idag

....och drar ut familjen i parken. 

Solen skiner. 
Det är söndag. 
Vi har fortfarande tid. 
Vi har inte blivit osams......än. 
Och jag har en bok som ropar på mig. 









Jag stekte upp några korvar och stoppade i några kex och det var det. 
Varför gör jag inte detta oftare?
Varför ska jag alltid komplicera allt?

Jag komplicerar och planerar allt så till den milda grad att det till slut inte blir nått av med något. 

Men idag blev det det. 

/Y - en, för ögonblicket, nöjd och avslappnad person. 



Skrivet den: 2015-05-13 Klockan: 12:51:22

Jag har sett filmEN

...fastän jag till slut var så säker på att jag inte skulle göra det. Och den var inte som jag trott.
Inte alls!



 
Ja denna förmiddagen blev inte alls som jag hade tänkt mig.
Fast när blev det som jag hade tänkt mig egentligen?
Morgonlektionen blev inställd hux flux och jag hade TÄNKT mig att jag skulle ha jobbat ifatt lite på ett par saker som behövdes få gjort. Men så fick jag fingrarna på FILMEN.
50 nyanser av grått....
 
Och det är nästan inte så att jag vågar skriva om det, för det har blivit så mycket kallablik om både böckerna och filmen.
 
Jag avslutade bok nummer tre för nån vecka sedan efter att ha hållit på och traglat med dem i vad som känns som i en evighet. Inte för att de var outhärdliga utan för att tid och tillfälle inte har getts. Eller ork och lust heller för den delen.
Men det var i alla fall med en känsla av: Väl Utfört Arbete, som jag lade den ifrån mig och det kändes ganska skönt att få det avklarat. Inte som med andra böcker då det kan kännas som att man tar avsked av en kär vän när man måste ställa in den i bokhyllan igen.
 
Det var ju bestämt att jag och Älsklingen skulle ha gått på filmen, gått ut och ätit, talat om livet, blivit lite på kanelen, haft barnvakt och BARA varit vi två för en afton.
Jag hade till och med köpt hans outfit för kvällen.
Kavaj och slips, naturligtvis!
Vi skulle ju komma i stämning ;)
 
Men någon blev sjuk, tillfället gick i stöpet, livet gick vidare och chansen har försvunnit.
Nu är vi på ett helt annat kapitel i livets bok och planerna finns inte längre där.
Inte lusten heller...
 
Hur som helst, jag har ju hört så mycket om filmen, sett så många skämt om den och talat med väninnor som varit och sett den, och det jag hört har inte känt så bra.
Dessutom så VET jag ju att om man har läst en bok så är det sällan som filmen lever upp till bokens rykte och jag kände på mig att jag skulle bli besviken på filmen.
Skådespelarna var heller inte som jag hade tänkt mig och just denna boken hänger ju mycket på skådelspelarna och att de ska matcha ens egna fantasier.
Mr Grey var inte alls i min smak och fick inte alls igång mig om man så säger.
 
Nu fick jag i alla fall händerna på filmen denna förmiddag när jag hade så mycket annat som jag ville göra och jag körde den klassiska repliken:
- Jag ska bara kolla på förtexterna så får vi se vilken känsla jag får.
...med mig själv.
Det gick åt skogen.
Jag fastnade direkt.
Jag såg hela filmen i ett svep och det blev inte ett smack av med det som jag egentligen skulle ha gjort.
 
Och kanske var det de låga förväntningarna som gjorde att det blev så bra till slut.
Jag känner mig skitnöjd.
Låga förväntningar är nyckeln till framgång verkar det som.



 
Åsikterna om böckerna och filmerna får vi ta en annan gång, för det finns fortfarande mycket att tala om där. Men nu ska jag iväg till hårfrisörskan med terroristen Lillskatten som tog saxen i egna händer här-om-dagen och bestämde sig för att bli korthårig.
Tack för det, säger jag. Nu fixade hon något som jag gått och funderat på, alldeles på egen hand och utan att jag behöver känna mig skyldig.
Sån hjälp kan behövas här just nu när vi är mitt i 4-års-helvetet from hell.
 
/Y - en väldigt trött i själen men nöjd kvinna just nu

Skrivet den: 2015-05-04 Klockan: 16:05:07

Jag har avlett en katastrof och firat Valborg

TRE dagars ledighet är över. Idag går vi in på den fjärde. Det är halvledigt kan man säga. Ungarna är lediga från skolan. Jag har svenskaklasser som vanligt. Älsklingen jobbar. De tre aktiviterna tillsammans känns INTE som ledigt.
Det känns som JORDBÄVNING.
Men jag slapp i alla fall dra upp ungar på morgonen och släpa iväg dem till skolan.
 
 


 
I onsdagskväll satt jag vid datorn och Älsklingen satt och hängde framför fotbollen på TV:n när hela huset plötsligt blev nattsvart.
- Vad i hela friden, ropade vi bägge två men sedan så hörde vi vatten som skvalade ute i köket och då skrek Älsklingen:
- Jädrar i h-vete istället.
Jag fattade inte vad han hade förstått, utan försökte hålla jämna steg med honom när vi trevade oss fram mot köket med händerna framför ansiktet för att skydda oss mot det som man kan krocka med när man inte ser vart man går.
 
Och när vi hittat fram till köket och hittat den enda ficklampan i huset som var gömd inne på toaletten -varför är aldrig saker på sina platser när man behöver dem utan på de mest otänkbara ställena där de absolut inte hör hemma? -då såg vi att det forsade vatten från varmvattenberedaren och rakt ner i ett eluttag som finns under.
Vem som satt ett eluttag under en vatteninstallation kan ni inte fråga mig om men en juste tippning är att det är en av de där smarta spanska hantverkarna igen. De som gjorde köksdörren så smal att det inte går att få in normala vitvaror där utan man måste ta in dem via köksfönstret eller hugga bort dörrkarmen, som vi gjorde sist vi köpte nåt nytt till köket >>>.
 
I alla fall, innan vi fått tag på ficklampan, lokaliserat skadan och fått kranarna omvridna så hade det ju naturligtvis runnit ut en smärre sjö på golvet, så det var bara att börja torka. Men TÄNK om detta hade hänt när vi varit och jobbat eller på något annat flera-timmars-uppdrag eller borta helg.
sån.himla.tur
 
Men nu började problemen att rulla upp sig.
Dagen efter var det Valborgsmässoafton.
Älsklingen och jag skulle jobba.
Vi hade Valborgsgrillning med svenskan på kvällen.
Och dagen efter det var det 1:a maj och ALLA arbetares vilodag med tillhörande stängning av affärerna.
Hur skulle vi fixa detta nu?
 
En parantes.
Fredagen den 1:a maj hade vi bestämt med ett par kompisar att vi skulle luncha hemma hos oss. Det är ju så himla svårt att få till en dag när alla jobbar så olika men på 1:a maj, som ju är arbetarnas dag, så var det ju självklart att alla skulle vara lediga och kunna luncha.
 
Trodde vi!
 
När datumet närmade sig visade det sig att flera av kompisarna skulle jobba denna dagen. Speciellt de som jobbar i affär.
Varför öppnar man en sån dag?
Jag blev genast på stridshumör och mina gamla arbetarklassgener började genast göra uppror och skrika om att här skulle kämpas för arbetarnas rättigheter.
Jag la ut ett upprop på Facebook: Jag tänker minsan inte gå till något etablisemang på 1:a maj och spendera pengar och stödja arbetsgivarnas blodsugande av oskyldiga arbetare som inte kan protestera.
 
Det blev en flopp.
Inga spanjorer blev uppmuntade.
Och det är det som är lite av problemet här.
Man tycker om att skälla och gnälla men ingen vill vara den första som ställer sig upp och protesterar offentligt.
Svärmor gick till och med och handlade blommor till kyrkogården till morsdag (som var i söndags) denna dagen. För man kan ju inte, Herre Gud förbjuda, planera lite och göra sina inköp en annan dag.
 
Vi talar ofta om varför det finns så många bidrag och mycket hjälp i Sverige till allt och alla. Och varför det fungerar så bra där.
Ja, INTE är det ju för att alla är så SNÄLLA och GODA i Sverige skulle jag säga.
Utan för att våra förfäder kämpat och försakat på sin tid för att vi ska ha det bra.
Och det kommer INTE att fungera i en framtid om det bara slutas att kämpas eller att utnyttjas på falska grunder.
Ja, det var min karriär som 1:a maj-demonstrant.
Inget att skryta om. 
 
Hur som helst.
Nu satt jag i den sittsen att jag skulle behöva bryta mot mina egna regler och jag vet inte om det skulle föreställa en knäpp på näsan eller en test av min viljestyrka.
Jobbigt blev det i alla fall att hålla löftet om arbetsfriden.
 
Vi drog hur som helst iväg på torsdagen efter jobben och handlade en varmvattenberedare så snabbt att vi knappt fattade vad vi köpt. Sedan åkte jag iväg med ungar och picnic och Valborgade medans Älsklingen stannade hemma och tömde varmvatten och disskuterade allehanda tillvägagångssätt med en händig granne.
Fast det hade nog gått bättre om vi gjort tvärt om, måste jag få säga. 












 
På fredagen besvärade vi inget 1:a-majöppet och på lördagen hängde vi upp den nya beredaren.
Och söndagen kvar för att plocka ihop allt.
 
Japp, det var våran Valborgshelg.
Så nu har man satt upp ny mackapär i köket också.
Meritlistan växer.
 
/Y



RSS 2.0