Skrivet den: 2006-12-23 Klockan: 21:48:44

23 December 2006 God Jul

God Jul

Jag har varit i Sverige 2 veckor nu och njuter så det står härliga till. Vi går upp tidigt varje morgon och tar en 1-timmes-sväng i naturen och matar hästarna uppe i skogen. Sedan njuter vi lussebullar och pepparkakor. Jag har handlat julklappar, tapetserat för första gången i  mitt liv, åkit och tomtat i mina systrars trädgårdar, klätt granen, griljerat skinkan, kokat knäck, rullat köttbullar och slagit in klappar.
I morgon är det julafton! allt är klart.....

Ville bara säja hej innan jag går och lägger mig för att förbereda mig inför årets julinsats.......

Skrivet den: 2006-12-15 Klockan: 22:45:07

15 December 2006 Jag är i Sverige

Hejsan!
Jag har varit i Sverige i nästan en vecka nu och det känns jättekonstigt.
Jag hade helt klart för mig hur svensk kyla kändes och jag trodde att jag hade kvar den svenska julstämningen i minnet. Ändå så chockades jag när jag steg ut från flygplatsen i Göteborg. Huvaligen vad kallt det var, det riktigt frös till i näsan. Jag måste tillägga att då var det 7 grader varmt och regnade. Jag hade visst tappat all verklighetsuppfattning om hur det var.

Fösta dagarna bodde jag hos Octavios systers familj i Hindås och vi var och shoppade i Göteborg, gick på Liseberg och glöggade hemma i soffan. Det regnade konstant, förutom när vi hade jättetur och var på Liseberg. Då var det uppehåll. Men jag frös som en riktig fryslort. Dagen efter köpte jag strumpbyxor att ha under byxorna.
Liseberg var underbart med all julstämning och Lotta Engberg hade allsång i bästa Skansen-anda. Folk åkte skridskor på fontänen och det luktade glögg överallt.

I onsdags (Luciadagen) gick vi förståss upp kl.7 och tittade på Luciamorgon på TV. En besvikelse var att det var samma program som mina föräldrar spelat in och skickat till mig från förra året. Vad är detta? Varför kan man inte ha ett nytt luciatåg varge år?
På eftermiddagen åkte jag i alla fall vidare till Hallsberg där mina föräldrar hämtade mig. Jag hade tur som kom iväg för många tåg var inställda pga det höga vattenståndet i Göteborg. Vart man än såg så var det vatten och översvämningar. Men jag tackar SJ för att jag fick åka X2000 för 150 spänn och allt var i tid och jag var framme på 2 timmar. Jag hann nästan inte somna.

Nu är jag hemma hos föräldrarna och blir ompysslad och får visa magen som har blivit riktig rebeldisk på sista tiden. Det hoppar och studsar hela tiden där inne och jag funderar på om jag druckit för mycket glögg och lillkillen har fått en sockerchock, för jag får inte många lugna stunder.
Mina föräldrar väcker mig kl. 8 för frukost och sedan ska det ut och gås i en timme. Hittills har jag haft tur för det har inte regnat men jag har mina strumpbyxor på mig och luva och vantar.

Vi har varit på det lokala ålderdomshemmet och ätigt jultallrik. Det verkar vara en höjdpunkt här nu när mina föräldrar börjar närma sig pensionsåldern. Vi har shoppat barnkläder så jag vet inte hur jag ska få med mig allt hem igen. Och vi har ätigt köpepizza från den lokala bagaren.
Som ni ser så är allt lugnt och jag njuter i stora drag av att vara hemma på julen efter att ha firat borta i 4 år.

Men jag saknar Octavio förståss. Jag har hittat billig hemresan den 30e så nu vet jag att jag kommer hem. Så nu slipper jag oroa mig för att jag ska bli kvar här till förlossningen, även om det inte vore helt fel om bara Octavio var här.

Nästa vecka ska jag baka pepparkakor med mina systrar. Men jag återkommer om det.

Ta´t lugnt med julförberedelserna och stressen....

Skrivet den: 2006-12-14 Klockan: 22:47:11

1-9 December 2006 Snabb-genomgång

Tiden går jättefort och ett av problemen är att saker läggs på hög och sedan tar det jättelång tid att komma ifatt.
Typ jag har jättemånga saker som jag vill visa och skriva om här, men för att jag inte skrivit om det som hänt längre tillbaka så kan jag ju inte skriva om det som händer nu för det måste ju komma i ordning (jag är hopplös odningsmänniska, var sak på sin plats).
Så nu tar jag en liten snabb-genomgång för att komma till nutid.....

Sjukkortet är äntligen ordnat och jag slipper krångla med detta mer. Det tog sin lilla tid men nu är det godkännt och jag har en tillfällig lapp som verkar fungera, tills det riktiga platskortet kommer. Något som enligt uppgift kan ta ett par ÅR!!!!!!

2 December Födelsedags kalas för David
19 kompisar träffades ute på en restaurang och åt middag. I sällskapet fanns TRE stycken gravida!!!!
Cumpleaños David


7 December Grillfest hos Artemi
Varje år slaktar Artemis far en gris och man ställer till med ett hejdundrande grillkalas. Vi var bjudna och fick komma och äta gris i alla dess former. Det kom även en mexicansk kvartett och sjöng visor för de inbjudna.
Azadero Artemi 1

Azadero Artemi 2


8 December Lussekattsbakning
Octavio och jag bakar lussekatter. Något är konstigt med bakning på Gran Canaria. Degen tar 1 timme att jäsa när det normaltsett tar 30 minuter. Men bullarna blir jättegoda och en plåt försvinner direkt ner i magen....
Lussekatter


9 December Jag åker till Sverige
Jag åker till Sverige för att fira jul. Kom över en resa till Göteborg och tog den. Familjen vill se magen och det är troligtvis min sista chans att åka själv till Sverige, nästa år är vi tre.
Octavio måste stanna hemma för han får inte ta ledigt i December. Stackarn får fira jul själv.....fastän med sina föräldrar. Jag planerar att komma tillbaka innan nyår.

Fösta dagarna ska jag vara i Göteborg för att sedan på Luciadagen åka till Mina föräldrar i Örebro.



RSS 2.0