Skrivet den: 2011-07-06 Klockan: 15:00:00

Gran Canaria-svar, del 5 - om vädret här

Här kommer fler frågor om att bo på Gran Canaria.
Ni som har skickat in frågor, hav tålamod. Det kommer svar på ALLA. Jag är bara inte alltid så snabb :)

Att åka till Gran Canaria är som att åka till Söderhavet fastän på bara 5 timmar. Man byter klimatzoon helt snabbt och kommer till sol och bad året runt.
Många som undrar om hur det är att bo här undrar om vädret, årstiderna och hur det verkligen är här på vintern

-Hur stor skillnad det är på klimatet om man jämför Las palmas-trakten med t.ex Playa del Inglés, Puerto Mogán etc? Jag tänker då mest på vintermånaderna.

-Jag ska försöka åka med barnen till Kanarieöarna i dec-jan. Hur är vädret då? Jag vill ha värme, sol och bad, fungerar det? Eller i februari? Eller i mars-april? Jag måste ju hålla mig till deras skollov numera :D

-Tänkte höra med dig, det var så många år sen jag var på GC så man har ju glömt hur vädret är, funderar på o åka ner o hälsa på släkten i december med dottern, men hur är vädret där nere då? Är väl ganska regning har jag för mig i LP men sydsidan har väl soligt o badväder?

Här är det sol och bad året runt.
I alla fall i de södra delarna dit resorna brukar gå.
I Las Palmas är det som svensk sommar hela tiden. Lite sol, lite regn men för det mesta molnigt hela tiden.

Gran Canaria är ju en stor rund ö, ja stor och stor var väl kanske att ta i. Man åker från norr till söder på 40 minuter, men den är rund i alla fall. Om man ser ön som en klocka så mellan klockan ett och tre kallar jag Las Palmas. Där märker man årstidsväxlingarna ganska mycket, även om det aldrig blir vinter, som vi kallar den, här.
Men nov.-febr så kan det regna och vara runt 15 grader här. Men ibalnd är det fina varma vintrar och då kan det bli sol och bad även här.

Vid flygplatsen, ungefär klockan tre, går en gräns och söderut är det nästan alltid soligt och varmt.
Varför?
Fråga mig inte, ett stort mysterium. Men de stora turistställena som Bahia Feliz, San Augustin, Playa Ingles, Maspalomas, Arguineguin, Puerto Rico och Mogan tillhör alla södra delarna och har nästan eller alltid fint och varmt väder.

Det är, generellt sett 2-4 grader varmare i södra delarna än i Las Palmas. Där är det sol och varmt hela tiden, fast på vintern (november-mars) kallare om mornar och kvällar, och dagarna är ju kortare förståss också. På en vecka på vintern kanske man kan råka ut för två dåliga dagar medans man på sommaren råkar ut för två dåliga dagar under en 2 månaders-period...

För mig är oktober den bästa månaden. Då har skolorna börjat och man behöver inte trängas med en massa kanarier på stranden men det är fortfarande varmt väder.

Fast som du säjer så måste du hålla dig till skolloven och då skulle jag rekommendera februari eller påsklovet.
FAST jullovet kan bjuda på mycket sol o bad också. Och kommer du från minus 20 grader så tror jag att ni kommer få sol o bad så det räcker. Det är bara vi som bor här som är lite knussliga ;).


Tidigare frågor och svar
Gran Canaria-svar del 4 - om att leva här >>>
Gran Canaria-svar del 3 - om att leva här >>>
Gran Canaria-svar del 2 - om att leva här >>>

Gran Canaria-svar del 1 - om oss >>>
Gran Canaria - uppmaningen >>>


Kommentarer
Postat av: Alfva

Nähädu, jag bor inte där och jag är knusslig ändå.. ;) Vi var där i december en gång, alla sprang runt i sina bikinis och solade. Själv satt jag i långbyxor och en tjock huvtröja hela veckan, sen lovade jag mig själv att aldrig åka tillbaka vid den tidpunkten.

Fast å andra sidan höll jag på att frysa ihjäl i Egypten i mitten på april också, så jag är väl lite "kräsen"... :D



Kul att läsa dina frågestunder ju!

2011-07-06 @ 15:49:18
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: yaiza

tack så mycket för inlägget :)

vi har tagit oss en funderare nu o bestämt oss för att skippa jul lovet då alla åker ner o kanske åka ner i januari.



Så kul att du skrev om huruvida ön är stor eller inte, min sambo brukar alltid reta mig för att "din lilla plutt ö räcker det om man tar ett kliv så har man kommit till andra sidan " han kan inte riktigt ta till sig skillnaden på en karta o verkligheten där :) så du må tro vad vi kommer att åka runt när vi kommer ner BARA för att han ska se hur stor ön verkligen är mot vad han tror :)



om vi nu lyckas göra annat än o åka runt bland fastrar o kusiner :) dom har en tendens att slita i en när man kommer ner :)



Kram från ett nu varmt sverige igen :)

2011-07-06 @ 22:58:39
URL: http://blingmorsan.blogg.se/
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Vad rart av dig o ta dig tid o svara på frågorna utförligt, intressant att läsa. :-)



Kramar!!

2011-07-06 @ 23:40:20
URL: http://myhappydays.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0