Skrivet den: 2012-01-23 Klockan: 00:18:08

"Operation fettsanering" vecka 3 upplägg

UPPLÄGG vecka 3                                         
- Öka förbränningen
- Minska på matfettet
- Mer grönsaker



Helgen har varit lugn, vi har inte varit utanför huset. Vi har ju ingen bil, så vi kan inte åka nånstans ;)
Fast jag har varit utanför faktiskt, två gånger.
Jag kan stolt meddela att jag kommit ut på mina morgonrundor BÅDE lördag och söndag morgon.
Det är en bedrift ;)

Fast jag tror att jag ätit för mycket godis och kaffebröd. Jag har nämligen en sån magknip så det är inte klokt. Just i denna stunden så vet jag inte om jag ska skylla på godiset eller om det är något mer på G.
Kan man få magsjuka utan att ha träffat en endaste själ?
Natten får utvisa...

Nu börjar ny vecka och vi kör vidare i den långsamma livsstilsförändringen kärleksfullt kallad för operation fettsanering = OF.
Vecka 1 med kick off, vägning och mätning, börja med morgonrundor och sluta äta godis i veckorna.
Vecka 2:s uppgifter var att sätta på stegräknaren och anteckna stegantal, börja med två mellanmål om dagen och dricka mer vatten.


* * * * * * *

Denna veckan så lägger vi till nya, och fortsätter med förra veckornas, punkter:

- Öka förbränningen:
Jag har räknat steg varenda dag denna veckan och resultatet är så som följer:
Måndag: 15.086 steg
Tisdag: 12.036 steg
Onsdag: 17.179 steg
Torsdag:15.779
Fredag: 18.405 steg
Lördag: 14.797 steg
Söndag: 10.837 steg
Det ger ett snittantal på 14.874 steg om dagen. Inte så illa pinkat om jag får säja det själv ;)

Nu gäller det att höjja ribban lite och jag plussar på medelvärdet på stegräknaren med 1000 steg om dagen. ALLA dagar så skall detta stegantal uppnås annars så blir det hopp på stället under kvällens tandborstning tills stegräknaren visar det den skall.

För att underlätta att nå dit så utökar jag morgonrundan en bit. Men man kan också lägga till en kortis på eftermiddagen.

- Mindre fett: Jag tar bort allt onödigt fett i vardagen. Tex Ingen ost i veckorna, inget smör på smörgåsen, ingen grädde eller creme fraise-såser. Man kan lägga till en sked eller två om receptet så säjer. Men helst så undviker jag de rätterna tills vidare. Ingen olja på salladen, bara salt och vinäger. Inget friterat, som är MYCKET poppis här nere. Ingen majjo eller olje-dressing.
Det gäller att hitta lika goda alternativ.

OBS! Ungarna och de som inte ska gå ner i vikt får en sked smör i maten.

- Mer grönsaker i matlagningen: Förutom att jag äter en morot när jag står och lagar mat så försöker jag även ha en eller flera olika grönsaker i eller bredvid maträtterna. Och nu talar jag INTE om sallad. Sallad går bort för mättnadskänslan, det är bara "luft".
Nej mättande grönsaker som morötter, kål, blomkål, broccoli, aubergine, shuash, paprika, lök osv.

Hälften av det man har på sin tallrik ska vara grönsaker och här får man vara uppfinningsrik för att det inte ska bli tråkigt.
Tex: Riv i finrivna morrötter i pannkakorna, kokar alltid hälften potatis hälften morrötter, hälften grönsaker i köttfärssåsen, rivna morrötter i riset när det kokar osv.
Till gubbar och ungar som inte äter kan man köra med stavmixern och göra sås av det. Då går det visst lättare att äta ;)

* * * * * * *

På fredag kör jag fredagsvägning med utvärdering av veckan igen. Om ni skriver något på era bloggar under veckan, så skicka gärna in länkarna så ska jag göra en lista här under med alla oss som håller på och VAD vi håller på med under veckan.
Så man kan gå in hos varandra och läsa, peppa och se hur det går.
Nämn gärna i kommentaren hur mycket ni vill gå ner och hur ni ligger till nu.

Nu kör vi på ;)

/Y


Fettsanerare ;)
- Yohanna i Las Palmas (11,8 kg av 17 kg uppnått, GRATTIS!): fredagsvägning v.2

Kommentarer
Postat av: Anna

Du är en riktig kämpe du minsann!



Vad det gäller fettet är det viktigt att tänka på att utan tillsättning av fett så förbränns mindre fett eftersom kroppen känner av att en besparing är på gång och behåller därför det fett som finns eftersom kroppen behöver en viss del fett... Så uteslut inte allt, men kör på "riktiga" varor som äkta smör (om det finns sånt hos er förstås...) och bra oljor som tex olivolja,men undvik slappiga dressingar och sådant som du inte vet fettkällan på.



Ha en bra måndag!



Kram

2012-01-23 @ 07:01:01
URL: http://smid.blogg.se/smidsfdashion
Postat av: Miriam

Heja dej! Motivationen är det ju inget fel på och du sporrar mej med! Här har det också ätits och druckits för mycket onyttigheter i helgen. Så igår kände jag bara"NEJ" nu får det vara bra!Så mitt mål är nu till att börja med att inte äta några godsaker eller dricka nån alkohol på först och främst en månad. Det är inte så att jag konsumerar en massa alkohol, men vin till maten på helgen och gärna ett par glas vid tv:n. Men nu är det nya tag!

Må så jättegott!

Kram Kram!

2012-01-23 @ 08:12:56
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Herre gud du är ju så duktig så man får ångest! Här sitter jag med mina jäkla böcker och piskan på ryggen att förstå så mkt som möjligt för mina universitetsstudier....

Jag skulle hellre jaga kalorier :)



Kram

2012-01-23 @ 09:41:53
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Åsa

Fan du motiverar verkligen, å så BRA! är du!

Hahha, men jag väntar ett tag till med det där ;-) till efter Kenya?

Kramar fining!

2012-01-23 @ 09:51:20
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: Helene

Operation fettsanering = ))

Den var rolig ( hi hi )

Håller oxå på här...

Kanske skulle skaffa en stegräknare jag oxå.

Ha en mysig måndag.

Kram Helene.

2012-01-23 @ 10:12:40
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/
Postat av: gunsan

Blir så imponerad av dig, såååå många steg, undra jag hur många steg jag tar varje dag, baske mig att jag ska skaffa en stegräknare, har en men den fungerar inte som den ska;))



Kramizzzzz

2012-01-23 @ 17:09:34
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Nu har motivationen ökat!!

Här kör vi på :)

http://shaggkvist.se/wordpress/?p=3603



Tänka sig att stegräknaren fick ett nytt liv!...ha..ha!

2012-01-25 @ 23:20:59
URL: http://shaggkvist.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0