Skrivet den: 2012-02-07 Klockan: 12:59:03

Jag skulle så gärna vilja gifta mig, The End

Här-om-dagen kom det ett tjockt kuvär, adresserat till oss, hem till svärmor som ringde på direkten.
Det kunde ju vara en BOMB!
Man kan ju aldrig veta...

Varför kom det hem till henne kan man fråga sig och då förklarar jag snabbt att vi ALLA är folkbokförda hemma hos mina svärföräldrar, hela tjocka släkten. Det är nämligen så krångligt att folkbokföra sig och när vi har flyttat så ofta så har vi bestämt att göra så.
För att i-alla-fall ha ett papper mindre att ordna.

Det var ju ingen bomb ;) Det var papprena om vårt giftemål till spanska ambasaden i Stocholm som blivit omhändertagna och nu kom svaret.
En sten föll från mitt bröst och äntligen kan jag slappna av i den frågan. Papprena KOM fram, det fattades INGET, allt blev GODKÄNT och nu är vi officiellt GIFTA i bägge länderna :D
En sak att bocka av på to-do-listan.


Det som var så tjockt i kuväret var familjeboken.
Ja, Spanien är ett modernt land och med i 2000-talet. Men ibland kan man verkligen undra vad de pysslar med.
När man bildar familj här nere så får man en bok som ska fyllas i av myndigheterna.
FÖR HAND!
Den ska man sedan ha med sig varenda gång som man ska göra någonting överhuvud taget. Kopior på boken hit och dit. Underskrifter och stämplar.
Det finns ingen hejd på pappersexercisen.
Man kunde ju tro att det finns ett register på dator som innehåller alla uppgifter och som alla myndigheter skulle ha tillgång till.
Men nej då. Här gillar man papper och stämplar.
Och boken, ja den är ganska söt...

Detta med giftemålet och boken hit och dit har ju varit en krånglig resa.
Det var ju:
del 1 >>>, när jag försökte få ett intyg på att jag inte gift mig under mina år här.

del 2 >>>, när jag inte kunde få något intyg på att jag inte kunde få något intyg om att jag inte gift mig i Spanien.

del 3 >>>, när jag gick till konsulatet och de inte heller hade hört talas om något liknande. Men att den svenska skattemyndigheten löste alla frågetecken till slut.

Om hur vi sedan kom till Sverige med alla våra papper i ordning och de glömde att ta en kopia på våra pass, så nästan hela månaden gick åt till att få en tid för vigsel på kommunkontoret i Hallsberg.

Och hur Sverige visade sig från sin allra bästa sida just den dagen det var vigsel >>>.

del 4 >>> när jag skickade in alla ifyllda papper och kom på att jag kanske borde ha skickat brevet rekommenderat.

Och nu är det ÄNTLIGEN klart och fixat.
Jag kan sätta en CHECK-stämpel på pappershögen och vi kan härmed kalla oss för Herr & Fru.

Men vart är bröllopet?

/Y

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad skönt! Man gifter sig ju för att bli gift och då är det ju inte kul om pappers strul gör att det inte riktigt är giltigt på en gång. Ska ni ha ett bröllop nere på gran canaria också? Kram

2012-02-07 @ 13:10:48
URL: http://mamzter.wordpress.com
Postat av: Linda w L2K

Shit säger jag bara! Skönt att det är klart!!! Grattis!

2012-02-07 @ 13:43:53
URL: http://www.lindaw.se
Postat av: Marie-Louise

Grattis! Äntligen fixat... - det tog sin lilla tid det där. Vilket äventyr det blev att gifta sig för er :) Kram

2012-02-07 @ 14:48:08
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Caroline

Får väl skriva Grattis till giftermåler då ;)

2012-02-07 @ 14:48:31
URL: http://barbaskon.blogspot.com
Postat av: Anna

Härligt!

2012-02-07 @ 16:36:16
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: AnneliH

Småler åt byråkratin...

Omvänt.... så gifte vi oss på GC i San Agustin och det var hur smidigt som helst :)

Vilken kontrast :)

Skönt att det är klart nu.

Kram

2012-02-07 @ 21:12:50
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: gunsan

Vad skönt för dig att kunna pusta ut nu o jag svänger väl i med ett hejdundrande grattis o hurraaaaaaa;))



Kramizzzzz

2012-02-07 @ 23:40:01
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Mia

Åh, grattis!

2012-02-08 @ 19:01:13
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0