Skrivet den: 2012-04-08 Klockan: 00:19:14

Real Life - Pâsktraditioner

Ännu en högtid är här.
Var det inte alldeles nyss jul?
Och med högtider en massa trevligt som hör till, traditioner.

Jag tycker att det är kul och viktigt med traditioner och som jag skrev om tidigare >>> sâ försöker jag att hâlla pâ en del frân Sverige sâ att ungarna ska ha, i alla fall lite, koll pâ vad som händer i sitt andra hemland.
Förra ârets pâskpyssel >>> och pâskfirande >>>.

Tidigare, innan jag flyttat utomlands, sâ var jag lite inskränkt och tyckte att flyttar man till ett nytt land sâ ska man ta seden dit man kommer och inte hâlla sâ mycket pâ sina gamla seder och bruk. Jag tyckte att det var lite fel när invandrare flyttade till Sverige och skulle fortsätta att ha det pâ sitt "gamla" sätt nu när de "bytt" hemland.
Mycket vatten har runnit under broarna och jag har blivit äldre, visare ;), och framför allt hamnat pâ den "andra sidan" och fâtt uppleva hur det är att vara lângt borta frân det trygga och invanda.

Det är dags för utmaningen Real Life med temat "pâsktraditioner" denna veckan. Utmaningen som NATURLIGTVIS alla är välkomna att deltaga i.
Om Real Life och vad det innebär kan man läsa här. >>>
Och de andra utmaningarna kan man se här. >>>



Men vad är egentligen Pàsktraditioner?
Jag tycker att pâsken är en av de lite mer "flummiga" högtiderna där man egentligen inte riktigt har benat ut hur det "ska" firas.
Eller ocksâ sâ är det bara jag som har kommit lite vilse sedan jag flyttade frân Sverige. De flesta andra högtiderna har jag koll pâ. Men pâsken, hur ska den vara?

Som jag berättade >>> sâ, här nere, sâ finns det tvâ sätt att fira pâsken och de flesta väljer att dra söderöver för att sola och bada, eller i alla fall komma hemifrân och âka pâ minisemester.
Väl pâ minisemestern sâ blir det inte sâ mycket pâskpynt, pâskmat eller andra typiska traditioner. Bara vara med familjen och slappa.
Vilket inte är sâ tokigt det heller ;)

Men jag försöker i alla fall fortsätta med en del svenska traditioner som jag har med mig frân barnsben; pâsklunch med ägg och sill. Pâskris med ägg och fjädrar och sâ en massa godis i ägg NATURLIGTVIS ;)
Och sâ en del traditioner som jag hittat pâ själv att vi ska följa; pâskägg med skattjakt och brev frân Pâskharen.
Allt hänger ju pâ hur mycket ork och inspiration som jag har just dâ ;)

Jag kan ju inte skicka ut barnen pâ gatan utklädda till häxor och tigga godis, även om jag tycker att det är en väldigt rolig tradition för barnen. Men det skulle nog inte bli sâ roligt för barnen att göra det här där förmodligen folk skulle tycka att de var enna konstiga ungar.



Så veckans uppdrag i Real Life är att berätta om pâsken hemma hos dig.
Hur firar ni pâsk?
Nâgra speciella traditioner?
Nâgra traditioner frân din barndom vs. som du hittat pâ själv?
Vad tycker du om traditioner?
Pâskminnen?

Som vanligt så skriv och berätta på din blogg, om det du VILL berätta om, tills på onsdag kväll, fota om du vill. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg. Så gör jag en sammanställning på onsdag, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra.


/Y

Kommentarer
Postat av: ♥ En pojkmammas vardag ♥ Livet på torpet

Denna gång ska jag försöka ta mig i kragen och fixa till utmaningen ... för detta med traditioner är ju så himla kul !! :)

Kram och Glad Påsk på er

2012-04-08 @ 08:31:24
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Anna

Och är mitt bidrag:

http://smid.blogg.se/smidsfashion/2012/april/real-life-pasktraditioner.html

2012-04-08 @ 18:24:14
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Freja

Jag kör förra årets inlägg, byt ut "plugga" mot "borra och sy" så stämmer det ;-)

http://blogg.amelia.se/reddevil/2011/04/21/min-pask/

2012-04-08 @ 21:34:04
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Znogge

Jag tror att egna traditioner blir väldigt viktiga när man bor i ett annat land. Det är väl absolut inget fel tycker jag. Däremot tror jag det kan vara en fördel att även sätta sig in i det nya landets traditioner för att få en förståelse för samhället. En självklarhet för mig är att vår svenska lagstiftning ska gälla.



Får se om jag hänger på. Renoveringen gör att här mest är röra...



Ha en fin annandag påsk!

2012-04-09 @ 17:04:07
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

:) Få se om jag hinner vara med den här gången :) Vore skoj!!

Kram

2012-04-10 @ 06:40:05
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: Ann-Mari

http://ann-mari-trappsittarfolk.blogspot.com/2012/04/real-life-pasktraditioner.html

Jaha, kära Yohanna, här är mitt bidrag. Jag hann få till det, men inte bilder...

Jag tror att man kan ta det man tycker om av traditioner och seder och blanda ihop dem till ett eget virrvarr och då må gott. Fast man kanske inte kan skicka ut sina barn som påskhäxor, om ingen vet vad det är :-)

ha en fin kväll!

Hoppas er dåliga karma är över, vi har också haft (! det räcker nu!) vår del av saker som går sönder...

kram

Ann-Mari

Postat av: Jenny

http://jennysviktigaliv.blogspot.se/2012/04/pasktraditioner.html

2012-04-12 @ 17:00:04
URL: http://jennysviktigaliv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0