Skrivet den: 2011-07-27 Klockan: 23:16:51

Yohanna går i fotoskola, del 5

I kväll har jag lite ångest.
Varför då?
Jo för att jag bestämde mig för att INTE gå ut på nån "fettbrännartur" i kväll. Ontet i foten har varit kvar under dagen och jag vill inte att det ska bli värre.

Vad kan det vara?

Hur som helst så får jag ju ångest. Inte för att jag vill så gärna gå ut och gå.
Nej så hurtig är jag inte. Utan jag fick nån kostig fix idé om att veckans viktkamp hängde på detta karraktärsbeslut.
Som att jag skulle vara lat som låter mig vara hemma idag och vila foten.
Men jag HAR ont!



Hur som helst, då fick jag ju mer tid att sitta här och fixa till veckans fotoläxa och lämna in den. För jag kan ju inte sitta i soffan och ägna mig åt min karl...
Han har föresten satt på fotboll på TV, så då får han vara.

Veckans fotoläxa från Josefins fotoskola har handlat om att fånga barnen på bild. Att använda det vi lärt oss om ljus >>>, vinklar >>> och manuella inställningar >>>.



Därför har hela veckan gått i fota-barnens tecken och jag tycker att jag KANSKE börjar få lite grepp om knapparna.
Och ett par bilder fick jag till som jag blev ganska nöjd med.

Det jag fått LITE grepp om är att jag börjar med att ställa in ISO:n, dvs ljuskänsligheten: 800 mörkt innomhus, ger gryniga bilder; 400 innomhus; 200 ljust utomhus.

Sedan får man se till att ställa in slutaren så att bilderna får rätt ljus. Litet slutarnummer = lång tid som kameran släpper in ljus men ger skakiga bilder, högt slutartal ger snabba bilder men mörka.

Så får man pilla och mixtra med knapparna tills det ser bra ut. Dock har jag inte kommit överens med bländaren än och har inte riktigt fått haj på hur den funkar.
Men det kommer. Jag övar på.




PS Det känns dock som att bilderna är lite suddiga. Eller är det bara jag som är dimmig i ögona. Alla andras bilder ser så knivskarpa ut.
?
DS

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Jättefina bilder! Du har verkligen fått grepp på mycket med fotografering :) riktigt fina bilder.

Jag känner så väl igen mig i din ångest över utebliven träning och fettförbränning. Jag försöker nu under sommaren att skjuta ångesten över vikten långt bak i huvudet, jag varken hinner eller orkar med det nu när jag jobbar men i och för sig så rör jag på mig hela tiden på jobbet så det kanske går på ett ut. Men för min del så är det en gammal viktstörning som spökar, jag känner direkt när den är på gång att få grepp om mig igen, då får jag ångest över vad jag ätit, vad jag inte tränat m.m. Och det är så hemskt att behöva känna den där ångesten, tänk om man/jag kunde acceptera mig så som jag är, om jag bara kunde gilla mig själv :( då kanske vikten följer med av bara farten... Kram vännen

2011-07-27 @ 23:51:50
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: fotonisse

kan bero på digitalkamerans upplösning, antal megapixel. ju fler megapixel desto knivskarpare bilder.

2011-07-27 @ 23:56:20
URL: http://http:
Postat av: Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge!

Frö mig är de skarpa, kanske lite kvällsgrus i ögonen hos dig? ;-) Gillar de olika vinklarna du använder, du är bra på att komponera bilderna tycker jag och vad roligt att du börjar få lite mer koll på den manuella biten med. Jag börjar oftast med att ställa in ISO också, sen ändrar jag bländaren (för att bestämma skärpedjupet, dvs hur mkt i bilden som ska hamna i skärpa) och slutligen ställer jag in slutartiden baserat på vad jag har för värde på bländaren, så att de stämmer mot varandra. Hoppas det kanske blir lite lättare att hantera de manuella bitarna om du har det upplägget.



Länkar din läxa!

Kram

2011-07-28 @ 07:55:57
URL: http://myhappydays.se
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Hej Yohanna och tack för din kommentar. Hoppas räkfonden blev bra :)

Här får du en länk till inläggen jag skrev från en Hälsoresa till Playa del Cura i våras.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/category/0-6-2-halsoresa-till-gran-canaria/

Gran Canaria är så vackert, måste vara en härlig plats att bo på.

Jag bor i Alanya på vintrarna, men har funderat på en långsemester på din vackra ö så småningom.

Ha det bra :)Birgitta

2011-07-28 @ 08:29:51
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com
Postat av: Nathalie

Tack så jättemycket snälla du, det är bara att kolla runt på mina bilder det är bara kul, hoppas du tyckte om dem.



Håller du på att lär dig fota? Vad har du för kamera?

2011-07-28 @ 10:04:02
URL: http://nathssfoto.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack! Du med, gillar speciellt den första bilden :)

Kram!

2011-07-28 @ 10:11:03
URL: http://www.annasmyckeform.se
Postat av: Ninz

Som icke fotograf skulle jag vilja säga att det där var fina bilder :D :D

Sv; Gött, då är vi två som får det rykande rent nu asg som jag har väntat & längtat! Nå, fick du dunka sönder dörrkarmen?

2011-07-28 @ 11:20:54
URL: http://ninz.bloggagratis.se
Postat av: Ama de casa

Kul med fotoskola! Jag bara knäpper jag, med automatiken inställd...

:-)

2011-07-28 @ 11:26:26
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Viktkamp

Modigt att erkänna sin ångest, men du behöver inte ha ångest. Man måste tänka på framtiden i första hand, nu vet jag inte varför du har ont men det kanske kan bli bestående om du inte lyssnar på kroppens signaler. Kramar

2011-07-28 @ 12:43:53
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Mira

Jättefina bilder!



Har läst runt hos dig här och ser att du oxå kämpar med vikten? Same here... gick upp 31 kg när jag väntade min groda (som blir ett på lördag!) och håller nu på och jobbar bort dem. (2 kg kvar, men sen är det 9 till som ska bort).

Magen är värst - har en knasmage som reagerar direkt jag äter bröd, pasta etc. Svullnar upp och är som en spärrballong (och ont). Det är bara att låta bli allt det goda eftersom min mage inte mår bra av det (och så blir jag bara igångtriggad av det och kan äta hur mycket skit som helst) Försöker äta LCHF - då får man ju iallafall äta gott ;-)

2011-07-28 @ 13:05:04
URL: http://mirandalux.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0