Skrivet den: 2013-04-21 Klockan: 21:23:56

Real Life - Vilodag

Idag (söndag) hade jag bestämt, sedan länge, att jag inte skulle göra någonting. Hela familjen skulle inte göra någonting idag - var det tänkt.
Vi skulle långtråka oss i hemmet allihopa.
 
Och vad passar inte bättre för en sådan dag än att det är värmebölja utanför fönstret och temperaturen krypit upp mot de 40 graderna?
Ja, det skulle väl vara att ligga på stranden då ;) Men DET hade INTE varit nån vilodag...
 
 
 
 
Efter en hektiskt tid, två veckors besök av mina föräldrar med stress och prestationsångest >>>, en skolutflykt som jag varit väldigt orolig inför >>> och så lördagens födelsedagskalas med bull- och tårt-beställning som jag varit lite stressad över och fick jobba lite extra för att få till >>>, kände jag i kroppen att jag var VÄLDIGT trött och faktiskt ända in i själen.
Jag behövde en dag UTAN planer och måsten.
En RIKTIG söndag, alias vilodag.
 
Det är dags igen för veckans Real Life och vad passar då bättre än att ni hänger på och berätta om hur NI gör för att inte gå in i väggen.
Vi kör tills på ONSDAG.
Så kan vi alla läsa om hur vi har det i det RIKTIGA livet. Alla välkomna såklart.
Vad Real Life är >>>.
Tidigare Real Life att titta på >>>.
Och det är bara att hänga på: the more the merrier (ju fler desto roligare) ;)
 
Det kan bli väldigt intensivt i livet en del perioder, och ÄNNU intensivare efter vi fått skitungarna. Man får liksom inte några andningspauser att hämta andan, som det var förr, när det bara var vi två.
Det är fullt ös medvetslös hela tiden.
Det är födelsedagar och skolaktiviteter, det är strandhäng och stress till skolan, det kommer besök och ska GÖRAS besök, det är fritidsaktiviteter och organiserade helgaktiviteter.
Och så ska vardagslivet fungera utanpå detta med det vanliga med tvätt, matlagning, tandborstning, vika kläder, betala räkningar, veckohandla.
Ja ni vet.
 
Tidigare, INNAN skitungarna, så hade vi slappartid typ lägga oss på helgerna efter frukosten (den bästa tiden). Kunna ligga bakis i sängen tillsammans. Veckohandla i lugn o ro UTAN bråk och stress. Strandhäng var något avslappnande och inte en dags heltidsarbete.
Då kom det sig liksom naturligt att man vilade när man var trött.
Nu funkar inte det.
NU måste jag planera in slappartid och organisera mig med Älsklingen för att kunna njuta av den ;)
Vem ska gå upp?
Vem ska ta hand om ungarna?
Vem ska lagar frukost och mat?
Vem ska få ligga kvar i sängen?
Vem FÅR ligga kvar i sängen och FÅR njuta av det UTAN att få dåligt samvete?
 
I torsdags när vi kom hem från utflykten var jag så trött, ville inte göra någonting, bara gå och lägga mig. När jag gick upp i fredags kändes det i hela kroppen att den var på upphällningen, men jag höll ändå igång för det var ett par saker till att klara av. I lördags när jag gick upp ville inte kroppen mer, det blev ingen morgonrunda. Det blev en stunds slapp i sängen med familjen innan det var dags att ta itu med det sista momentet på to-do-listan innan slapparsöndagen skulle komma.
På SÖNDAG hade vi sagt, jag och Älsklingen till varandra, DÅ ska vi gå i pyjamas hela dagen och inte göra någonting.
Jag längtade dit.
Älsklingen var tveksam till om JAG skulle klara det...
 
I morse när jag vaknade, första gången, när Gulklimpen tidigt började stöka runt TROTS att han gått och lagt sig sent på natten, så kändes det i kroppen som att NU var jag utvilad, NU skulle jag ut på morgonrunda, NU skulle jag ta tag i saker och ting här i lägenheten.
Jag var på G.
Tankarna började fara runt i skallen på mig och jag kände hur hjärtat och adrenalinet började banka i bröstet på mig.
 
?
Stopp Yohanna!
Du ska INTE göra något idag, du ska vara lugn och slappa.
Tänk vad konstigt man kan bete sig ibland.
Kroppen var ju trött, själen var trött, Yohanna var trött och behövde vila. Ändå så ville hjärnan sätta igång och börja stressa och göra upp planer för att få ut så mycket som möjligt av den här lediga dagen.
Jag tvingade mig själv att somna om, gick och lade mig efter frukosten igen, gick i nattlinne hela dagen och har bara lagat halvfabrikat idag ;)
Jo, ja, jag har väl hängt lite tvätt också, det går bara inte att undvika ;)
Och det var ju skönt när jag väl tvingade mig att göra det.
 
 
 
Hur fungerar du?
- Känner du att det blir för mycket ibland?
- Säjer din kropp ifrån när du behöver vila?
- Har du speciella slappar-stunder/-dagar?
- Nån annan typ av regel/vana/trix för att inte "gå in i väggen?
- Hur gör du för att slappa?
- Har slappandet ändrat sig med livets gång?
- Tycker du om att slappa eller blir du stressad av det?
 
Som vanligt så skriv och berätta på din blogg tills pâ onsdag, om det du VILL berätta om, fota om du vill. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg.
På onsdag kväll gör jag en sammanställning, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra och få en massa tips på att slappa.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: countrylivingintheciity.blogg.se

Vilken fin bild på dina ben. Nu låter det väl som en konstig komplimang men du fattar nog :)

Aha, om stress o vila. Bra, jag har just skrivit lite om detmen det är nog bra att ta upp det mer eftersom det är ett sådant viktigt ämne.
Kram!

Svar: Jag tar emot ALLA komplimanger och suger i mig ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-04-22 @ 15:24:18
URL: http://countrylivingintheciity.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

http://madredetres.blogg.se/2013/april/real-life-hos-yohanna.html här kommer min real-life :)

Svar: Jag har kikat in och läst. Jättekul att du är med.
Yohanna i Las Palmas

2013-04-23 @ 16:08:03
URL: http://www.madredetres.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Här kommer min=))
http://lchftrollet.blogg.se/2013/april/real-life-vilodag-2.html#comment

Svar: Tack för bidrag. Jag har läst, antecknat och återkommer ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-04-24 @ 00:55:58
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Anna

Inget allvarligt som hänt, men ämnet var väl passande! Stress och brist på återhämtning gör sig väl påmint allt som oftast nuförtiden! Vilket syns i bloggen.

Lämnat ett bidrag, jag vill ju gärna, och tack vare dina påhälsningar så lyckas jag ta mig i kragen ibland!!!

Tack!

Svar: Har varit inne och läst och det var ruggigt mycke igenkänningsfaktor där ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-04-24 @ 11:21:12
URL: http://pajver.blogspot.com
Postat av: Ansibecki

JA!!!! Jag är med :)

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/april/real-life-vilodag-2.html

Svar: Jättekul att du hängde på.
Yohanna i Las Palmas

2013-04-24 @ 20:11:27
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Ann-MarI

Ögonen går i kors, men jag är med :)
Detta var så intressant, men jag hade så lite tid ;-)
Tack igen Yohanna. Ha en fin torsdag!

Svar: Vad kul att du skrev ändå, trotts tidsbrist. Nu får du slappa lite ;)
Yohanna i Las Palmas

Postat av: Lisbeth

Äntligen, sen som alltid. Men jag slappade en stund ;)
http://www.bettans-place.blogspot.se/2013/04/real-life-vilodag.html

Svar: Ha ha det är ingen fara. Jag slappade också innan jag satte mig för att skriva detta ;)
Yohanna i Las Palmas

2013-04-24 @ 23:40:18
URL: http://www.bettans-place.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0