Skrivet den: 2012-09-25 Klockan: 17:12:00

Solen, Vädret & Värmen

Här sitter jag just nu på kontoret/balkongen(inglasad) och försöker att skriva. Alla fönster är öppna men termometern visar på TRETTIO grader, INNOMHUS.
Tror ni att man känner att hey vad skönt, här kan jag sitta i evighet och filosofera om allt som dyker upp i mitt huvud.
Pust!
Nej med gämna mellanrum måste jag gå in i lägenhetens innandöme och andas lite.
Svetten lackar här kan man lugnt säja.
 
 
 
 
Men nu skulle det inte handla om gnäll utan det positiva med att ha Sol, Värme & det sköna VÄDRET. Den nya kategorin här som jag berättade om igår >>>.
Ja det huvudsakliga skälet till att vi bor här och inte i Sverige var att JAG ville flytta. Jag ville göra det som många drömmer om. Jag ville prova på att bo i ett annat land .
Och jag ville bo i den eviga SOLEN.
 
Både jag och Älsklingen är sol- och-bad-mäniskor och barnen håller på att uppfostras i samma anda. Jag kommer ihåg att jag under mitt första år här, åkte till stranden så fort som jag hade en minut ledig. Efter skolan, där jag läste spanska och som låg precis vid den stora stranden i Las Palmas, gick jag direkt dit och lade mig. Jag hade alltid en STOR väska med mig till skolan med bikini, matsäck och handduk >>>.
Ingen tid fick förspillas.
 
Älsklingen kom direkt efter jobbet och gjorde mig sällskap. Detta var på den tiden då vi inte hade några förpliktelser och inga skyldigheter.
Vi kunde komma och gå som vi ville.
Ack så bra jag hade det men inte visste om.
Och ALDRIG har jag väl varit så brun som jag var då. Det krävs mycket arbete och underhåll för att få den här kroppen att anta någon annan färg är räk-rosa ;)
 
Nu och under denna sommaren så har jag läst om hur vädret har varit i Sverige och hur nu hösten har kommit. "Folk" försöker uppehålla en enutiasm om att nu så är det dags att mysa, tända ljus, dricka the, titta på film, goa in sig i filt, ta på sig gummistövlar osv.
Härliga höst.
Vem försöker de lura? ;)
Jag VET hur det känns när hösten kommer efter en regnig vinter.
Ve och förbannelse.
Höstdeprimission som ett brev på posten.
 
Nu slipper jag det.
Nu är det faktiskt så att jag kan välkomna hösten med ett ärligt hjärta och känna att NU så är det dags för lite jul. Efter jul lite karneval och i mars så är det dags att sätta på sig bikinin igen. Och emellan dess om jag skulle få för mycket sollängtan så är det bara att sätta sig i bilen och åka 40 minuter söderöver.
 
Och detta med att vara TVUNGEN att gå ut när solen skiner.
HJÄLP! vilken ångest jag har haft om det.
Kommer ihåg när man väl hade semester och det kom en solig dag. Jag fick en sån känsla av att jag bara måste ut och göra något somrigt: picnic, stranden, utflykt ja vad som helst så man fick visa sina nya fina sommarkläder och glassa med polarna.
Ve och förbannelse om man inte hade några polare att hänga med, eller någon flott picnicmat i kylen eller nån bensin i bilen.
 
Nu slipper jag det.
För om det kommer en solig dag och jag inte har nån lust eller det inte passar att göra något somrigt. Så VET jag att det kommer en ny solig dag i morgon och efter den dagen och en annan dag. Jag kan vara inne hela sommaren om jag så känner för det ;)
Det är snarare så att den "glassa-med-polarna-statusen" som man hade i Sverige har bytt mot "jag-är-så-lyxig-så-jag-kan-sitta-inne-om-jag-känner-för-det".
Det är SÅ skönt och en SÅN lättnad.
 
Och då har vi inte kommit in på när det väl regnar, som det gjorde igår.
DÅ känns det nästan lyxigt och exotiskt. Då får man ta fram alla sällan-kläder ur garderoben och visa upp: regnsställ, gummistölvar, paraply.
Ja fast just igår så var det ju 30 grader så det hade passat bäst med bikini och paraply. Fast jag såg folk som tagit fram både jacka och kofta och jeans. Jag som svettades som en gnu där i mina shorts och linne.
 
Det är inte ens värt att gå och köpa sig ett regnställ med gummistövlar. För att användas en gång om året? Eller max tre. Nej då blöter jag ner mig.
 
Så JA, jag är kalasnöjd med solen, värmen & vädret här.
Faktiskt det som jag är nöjdast med. Förutom familjen då får jag väl lägga till så där puttinuttigt. Fast det vete17 om det är riktigt sant ;)
 
 
 
PLUS
1. Solen, värmen & vädret >>>
 
 * * * * * * * * * * *
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Anna

Åhh, det låter så gött! jag hade en dröm när jag var yngre, eller jag har den fortfarande, att bosätta mig utomlands.
När äldsta sonen var 3 var vi på GC och då slog mig tanken igen pga hans astma. Träffade en familjs om gjort just så pga sitt barns astma och eksem.
Det blev såklart inget.
I maj var vi till Kreta, och då bestämde jag (vi) oss för att nån gång, i framtiden, blir det nog ett hus i Grekland...

Vad underbart!

Svar: Som vanligt är det både underbart och INTE underbart med att flytta utomlands. Men om man önskar väldigt mycket så kan det vara bra att verkligen göra slag i saken. Så man inte känner sen att man ångrar att man inte provade i alla fall.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 17:22:56
URL: http://pajver.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Härligt att läsa! Jag förstår din lyx till 100 :) Har fortfarande drömmen om att få tillbringa en längre period på GC, men den ultimata drömmen är ju att fixa ett eget boende där...men....jag drömmer vidare

Svar: Och en dag så......händer det ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 18:28:38
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Miriam

Det där låter helt fantastiskt! Speciellt nu när jag hör hur höstrusket håller på utanför väggarna här. Det regnar och blåser...är grått och trist! Javisst gillar jag när man kan mysa inne med ljus och te i soffan....men det går ju alldeles utmärkt även när det inte är trist ute. Jag älskar vår och sommar, mer än höst och vinter. Även om jag inte längre mår dåligt över att höst och vinter kommer närmare. Annat var det för några år sen, då ville jag bara krypa i ide och lägga mej och sova tills våren skulle komma. Har väl blivit mer vis med åren och insett att jag inte kan göra nåt åt årstiderna eller vädret, bättre att gilla läget och se det lite ljust!
Må så gott i värmen!
Kram Kram Miriam

Svar: Så vis har inte jag blivit. Jag måsse så dåligt varje gång det blev höst. Men nu är det bättre ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 18:40:47
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: DIYS

jag vill ha sooool :D

Svar: Här kommer lite.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 19:30:19
URL: http://diys.blogg.se
Postat av: Freja

Hahaha, vilken hyllning! Själv bränner jag mig till och med här uppe i norr om jag inte har minst spf 30, jag mår illa av värmen och kan inte äta om det går upp till +25 och solens starka strålar ger mig migrän... Jag ÄLSKAR att det är höst och snart vinter, så jag kan andas, äta och gå ut utan att förgås!

Svar: Är du riktigt säker på det. Jag tycker att det låter lite konstigt ;) Men jag har "hört" att det finns sådana människor ;) he he
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 20:07:09
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil/
Postat av: Jenny

Haha dar ar vi verkligen olika. Jag gillar INTE varme. Jag ar en vinter-manniska rakt igenom, alskar sno och minus 20, da mar jag som bast. Det ar vintern jag saknar mest med Sverige. Tank vad olika det kan vara. ;)

Halsningar fran Jenny

Svar: Vilken tur att du hamnade där du hamnade och jag här då ;) Tänk om det hade varit tvärt-om...
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 20:51:42
URL: http://www.iwales.blogg.se
Postat av: Marie - Labradorägare & Fototoka

Ohh phheew vad varmt, hade inte kunnat sitta så länge =D

Svar: Nej inte jag heller. Vattenpaus, kissepaus, tvättmaskinspaus, runda-i-lägenheten-paus ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-25 @ 21:24:17
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Justlikeacat

Haha! Gillar ditt kaxiga inlägg om höstmyset! ja jag får väl erkänna då. Man kan vara glad över färgerna en stund på hösten men som idag när allt bara är jäkligt grått och trist vill jag ju bara DÖÖÖÖÖ!!!

Svar: JA jag VISSTE det. Ingen tycker om höst ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-26 @ 10:25:20
URL: http://blogg.amelia.se/justlikeacat/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0