Skrivet den: 2012-01-11 Klockan: 00:33:34

Årets första fredagsvägning

Årets första fredagsvägning blev en söndagsvägning med tisdagsmätning. Julens- och åtta veckors sjukdoms-nota blev 1,5 kilo plus och:

Lår: -2 cm
Rumpa: -3 cm
Navelhöjd: -4 cm
Midja: -0,5 cm
Byst: +,-,0 cm
sedan senaste mätningen den 14 oktober.

Jag får ta det för vad det är. Jag har varit sjuk, jättesjuk och inte rört på mig NÅGONTING, förutom skol-lämning och hämtning.
Jag har ätit precis vad jag velat.

Först så var jag jättesjuk och ville inte äta någonting.
Sedan blev det jul och jag kunde inte njuta av någonting.
Till slut så blev jag bättre och började att njuta och unna mig.
Sista veckan nu har varit en riktig frossarvecka och det har jag sett med lugna ögon på. Jag vet ju att jag tar igen det.

Och nu är det dags.
Jag känner mig tillräckligt bra för att köra igång igen och det känns HÄRLIGT. Ja, det känns väl inte härligt att jag ska behöva göra detta och att jag ska behöva ta mig i kragen. Fast det är bara att se sanningen i vitögat. Det BEHÖVS!

Däremot så känns det HÄRLIGT att jag är frisk nu. Jag mår inte dåligt längre. Visserligen så har jag lite hosta kvar och det gör ont i revbenen fortfarande. Men det blir sakta men säkert bättre.
Jag märker förbättringen.
Och jag MÅR bra igen. Den sjuka känslan i kroppen har försvunnit och jag är glad och  förhoppningsfull igen.
DET är härligt.

Jag har varit sjuk så länge och ibland så misströstade jag. Jag märkte inte att jag blev bättre och jag kände mig så ledsen och svag.
Det var inte jag.
Jag har alltid sett mig som en stark person, med stark robust kropp och jag har ju ätit hälsosamt och motionerat regelbundet det senaste året. Jag borde inte bli sjuk tycker jag. Och inte i en sån fjuttig sak som förkylning. Som sedan inte går över. >>>
Det borde jag kunna klara.

Men nu åkte jag alltså dit. Fastän jag ätit grönsaker och frukt i mängder. Promenerat både en och två långa rundor om dagen. Inte rökt. Inte druckit sprit, ja lite vin nån gång ibland ;) Inte misskött mig. Visst inte sovit himlastormande sedan vi fått Irma. Och kanske inte tagit det så stressfritt sedan Alexander upptäkte sin vilja. Men inte mer än andra småbarnsföräldrar.

Fast att ha varit sjuk har inte enbart varit dåligt.
Jag har varit tvungen att ligga i sängen och ta det lugnt.>>> 
Jag har haft tid med att leka och gosa med barnen.
Jag har suttit i soffan och skrattat åt dumheter med Älsklingen.
Jag har bara orkat att vara.
Och det har varit skönt. Det har behövts.
Fast jag har ju saknat att orka, att vilja, att kunna.
Men ibland är det nog bra att man tvingas stanna upp och reflektera.

Men nu är det dags igen.
Nu kan jag köra. Visserligen ingen rallybil i raketfart med hårdträning. Nej det är inte jag. Jag är ju mer en typ sakta men säkert. Men stadigt frammåt.....i det långa loppet ;)

Välkommen att hänga på mig. >>>
På fredag så kör vi fredagsvägning med utvärdering av veckan som gått. På Facebooken skriver jag lite mer kortfattat om dagens bravader. Om ni är intresserade av mina snedsteg ;) >>>

Denna veckan har jag, i alla fall hittills gått en extrasväng efter skollämningen, hållit mig borta från godiset förutom 4 pepparkakor och sockerfria tuggummin och vägt och mätit mig inför nystarten.
Go Yohanna go ;)

/Y


Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Vilken fin bild på dig!

Jag stämmer in i "go Yohanna go" :-)

Kram

2012-01-11 @ 03:32:19
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Heja dig!...jag ska göra så gott jag kan för att haka på dig :)

Det känns gött att va i gång igen. Tack för att du peppar mig.

Ha en fin dag!

2012-01-11 @ 06:38:37
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/
Postat av: Sand mellan tårna

Heja dig...Det kommer gå strålande=)

2012-01-11 @ 07:41:16
URL: http://sandmellantarna.com
Postat av: Hanna

Skönt att du äntligen är frisk! Nu är det bara att köra, jag hejjar på! Kram

2012-01-11 @ 08:06:25
URL: http://mamzter.wordpress.com
Postat av: Miriam

Härligt att du äntligen e frisk! Och jag säger desamma, denna hösten vill jag ej ha igen. Jag som aldrig är sjuk annars åkte på tre förkylningar med feber på två månader. Att man kan bli så trött! Satt bara rätt upp och ned i en en fåtölj och glodde på burken. Och det är inte likt mej. Men jag orkade inget annat. Nu är jag också pigg igen och känner att jag är på g, men det har tagit tid. Nu är det promenader med hundarna igen som gäller, och inte enbart de korta då=)

Må så jättegott!

Kram Kram!

2012-01-11 @ 08:11:55
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Marie-Louise

Vad skönt att du äntligen är frisk. Fick du äntligen rätt medicin där av sista läkaren kanske...

Tack för att du peppar så bra med dina inlägg. Idag började jag morgonen med mindre/lättare smör på mackan och endast två ostskivor - det gäller att mjukstarta ;) Kram fina

2012-01-11 @ 09:00:01
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Åsa

Det kanske var kroppens sätt att rensa ut allt, genom att vara så sjuker.

Strong är du och kanske var det nyttigt att vara få vara en tid :)

Stor kram på dig

2012-01-11 @ 09:25:23
URL: http://sommerseth1.wordpress.com
Postat av: vuxenmamman

Jag tycker att du varit riktigt duktig!!!! Trots allt så har du inte ökat mer i vikt. Tror att tänket sitter i huvudet på dig utan att du tänker på det.



Jag hejjar på dig!!!!



KRAM KRAM

2012-01-11 @ 09:53:57
URL: http://vuxenmamman.wordpress.com
Postat av: Fina Frun

kör inte igång för hårt nu bara. Hoppas du får hålla dig frisk nu!

2012-01-11 @ 10:14:52
URL: http://finafrun.se/
Postat av: gunsan

Underbar bild på dig o skruttis;)



Jag känner mig också superduktig, två kvällar i rad som jag bara drucki t te o ätit en frukt + en morot, inte en kaka i sikte;)))eller choklad, men vänta bara, på fredag så måste jag nog ta en liten bit av den mörka chokladen........den kan ju bli förstörd annars;)



kramizzzzz

2012-01-11 @ 14:49:27
URL: http://nybogunsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0