Skrivet den: 2011-08-19 Klockan: 11:10:19

Hur kommer bebisarna ut?

Jag hade väntat mig denna frågan men inte redan.
Han är ju bara 4 år.
Jag hade inget bra svar redo...

Nu när vi satt vid frukosten så kom vi att tala om när Alexander var liten som Irma och åt smörgåsbitar precis som Irma.
-Ja men då, när jag var liten, när Irma inte fanns....svammlade Alexander på.
-Ja, jag kommer ihåg när du var liten och var bebis, som Irma är nu.
-Då var hon i din mage.
-Ja. (Det där har vi talat om innan. Han vet att när Irma inte fanns så var hon i min mage.)
-Sen åkte du till sjukhuset och då kom hon ut.

-MEN HUR KOM HON UT UR MAGEN, mamma?

Upps, detta hade jag inte förväntat mig, NU.
Jag visst inte hur jag skulle svara. Jag vill ju inte ljuga för honom. Men att föklara riktigt hur det är, känns inte heller ok när han är så liten fortfarande. Och speciellt inte när han berättar ALLT som vi säjer här hemma för HELA världen när vi är ute och går.
Kan bli pinsamma saker nästa gång vi går och handlar eller träffar grannen.

-Men det finns ju ingen utgång från magen mamma. Hur kom hon ut.
-Oj då Alexander. Yoghurten kallnar. Det är bäst att du äter upp den nu.
Man kan ju alltid prova med en avledningsmanöver. Men icke. Han gav sig inte.

-Mamma det finns ju ingen utgång ur magen?
-Jo det finns det Alexander.
-VART DÅ?
-Här sa jag och visade lite diffust på nedersidan av magen.
-Jaha från snoppen. Drog han som slutsatts då och så var det ämnet avklarat.

Vi får se vad som händer när vi träffar folk ute på gatan nästa gång...

Suck. De växer upp så fort. Jag hinner inte med...

/Y

Kommentarer
Postat av: Ina

Böcker är räddningen från många "jobbiga" frågor. Svara också bara på det barnet frågar om. Annars kanske man pratar på om saker som barnen inte är redo för. Vi har haft perioder då barnen har funderat på det här med döden och att begravas. Jobbigt ämne. De har också fått vara med på en begravning av en avlägsen släkting och prästen var väldigt bra. Hon tog med barnen fram till kistan innan ceremonin och förklarade väldigt enkelt och kortfattat om döden och vad som skulle hända där och då i kyrkan. Det gick jättebra och barnen pratade om det efteråt. De t o m lekte begravning i soffan hemma i vardagsrummet. Det var många gosedjur som begravdes. Bäbisfrågor har också dykt upp här hemma:-) alltid en utmaning att på ett enkelt sätt förklara hur det fungerar. Lycka till med det:-D Böcker böcker böcker. Vi har nog läst böcker om det mesta. Döden, bäbisar, bajs, hår, ilska, förlåtelse, rädsla, kostcirkeln m m m m Visst är det härligt med nyfikna barn:-) Kram Ina

2011-08-19 @ 11:52:02
Postat av: Marie-Louise

ojojoj inte helt lätta frågor det där :( Man vill ju inte precis ljuga för sina barn men man vill inte heller berätta allt för dom, för tidigt. Tids nog lär dom sig allt och lite till om fortplantningen ändå... Kram

2011-08-19 @ 22:37:00
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: ♥ En pojkmammas vardag ♥

Haha! Edvin har också ställt frågan. Och jag tycker som du, dom är för små för att förklara vissa saker. Men mutor med kakor har fungerat här hemma ;)

Kram

2011-08-20 @ 11:43:37
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Anna

Thi hi! Inga smidiga frågor det där minsann!



Har inte varit inne här hos dig på ett tag nu pga av semester och jobbstart. Men nu har jag kikat runt lite. Många härliga foton du tar! saknar sol och värme som finns hos er! Här hemma i Sverige är det regnigt och kallt = supertråkigt!

2011-08-20 @ 13:19:55
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Emma - mamma till Meja och Alvin

Kul att du tittade in och lämnade ett hej :)



Den där frågan har redan dykt upp här hemma med. Jag förklarade för dottern att bebisen kommer ut genom snippan, men att hon kom ut genom magen eftersom hon var så stor. Hon har också en bra barnbok från när jag var liten där dom visar och berättar hur det går till att göra och få barn. Det blir ju bara jobbigare att berätta ju äldre dom blir, lika bra att ta det tidigt ;)

2011-08-25 @ 19:31:43
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0