Skrivet den: 2015-07-17 Klockan: 23:45:00

Sv.sem. dag 7 - Uteliv i skog och trädgård

(Ayer habia sol. hoy habia sol, no puede quejarme del tiempo. Toca madera...
El jueves fuimos a pasear mas en el bosque (la caminata obligatoria de la mañana) y por la tarde estuvimos en el jardin. Hecho mucho de menos tener un jardin donde poder cultivar y poder caminar descalsa en el cesped. Tambien he empezado un projecto con palos para la boda de mi hermana. Mi padre no esta muy contento con todos las ramas que recogemos en el bosque y colocamos en el jardin. ja ja. Vamos a ver como termina esto.)
 
 
 

 
I går har det varit sol.
I dag har det varit sol.
Jag kan inte klaga på vädret, peppar peppar ta i trä...
 
Den obligatoriska morgonpromenaden i skogen, som vanligt, började dagen.
Och denna gången MED gummistövlar.
Naturligtvis regnade det inte utan detta utmynnade bara i ett par nya skoskav på turistfötterna.
Fast det var bra lerigt i skog och mark efter regnet så det var befogat med stövlar.
 
 









 




















Just denna dagen var vi lite sega i starten på morgonen, som ju gör att vi kom i väg sent på rundan, så vill man ju stanna både här och där längs rundan, både som liten och stor, speciellt om det kommer väldigt nyfikna kor som vill bliga på en eller man vill fånga just det där magiska ögonblicket med kameran och föreviga det inför framtiden, och det gör ju att en en-timmes runda lätt blir en tre-timmars och så ska det ju insamlas diverse fina grenar till ett bröllopsprojekt + solmogna smultron, som jag aldrig sett i sådan mängd som detta år. Och allt detta gör ju att när man väl kommer tillbaka från MORGON-rundan, ja då är det redan eftermiddag och till och med lite senare än så och det är inte mycket kvar av dagen.
 
Men sånt är bra. För då behöver man inte känna nån press på sig att man måste hitta på saker på eftermiddagen. Utan man får lugnt och stilla (och nu talar jag BARA om de vuxna eftersom dessa ny-sverige-semesters-ystra barn inte har den blekaste om vad lugnt och stilla är just nu) bara sitta kvar i trädgården och bara vara.
 
Har ni hört så fint det susar i björklöven när vinden viskar i dem?
(OM man lyckas höra något när ovan nämnda semester-ystra barn skriker)
 
De däringa pinnarna från skogen ja.
De som, till min faders stora förtvivlan, vi släpar hem från skogen.
De som gör att just nu hela byn talar om de där tokiga utlänningarna som släpar hem pinnar från skogen.
De ska ju bli till festspiror till min lillasysters bröllop i september.
 
 
 






 
Jag fick googla lite och så visade hon mig en bild i en bok för att jag bättre skulle förstå.
Och nu är projektet i gång.
Ett, för tillfället ej exakt angett, antal pinnar från skogen, skall slipas och målas. För att sedan dekoreras med diverse buketter, ringar, hjärtan och band som ska fladdra i vinden.
 
Jag tror att jag är på rätt väg...
 
/Y - som blir ganska harmonisk av att får tälja lite i pinnar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Christoffer

Vad roligt att ni har bra väder nere i Örebro-trakten. Här i Vansbro är det ungefär som när jag är i LPA ... d.v.s. skitväder! (har hunnit varit ned ett par gånger i år och prickat in varje skitvädersvecka :))

Är i startgroparna igen nu så jag tänkte höra vilket som är mest korrekt att säga:
"Una botella de vidrio de Glenfiddich" eller
"Una botella de Glenfiddich de vidrio"?
Sist fick jag min whisky i plastflaska för de trodde att jag skulle resa hem och ville spara vikt. Och plastflaska och whisky är inte bra! :)
Ha det! /Christoffer

Svar: Det måste vara höjde av otur att pricka in dåligt väder på Gran Canaria. Speciellt om man är i södra delen. I Las Palmas är det mest skitväder hela tiden tycker jag. Augusti till oktober brukar vara bra månader där. Nu ska vi se. Om jag skulle vilja köpa en sån flaska skulle jag nog säja: Glenfiddich por favor, una botella pero de cristal. Lycka till!
Yohanna i Las Palmas

2015-07-18 @ 15:34:04
Postat av: Anna

Hej där!
Kul att du är igång och skriver igen! Efter vad du har skrivit och berättat så förstår jag att du har haft en tuff period. Jag hoppas verkligen att du får en chans för återhämtning. Tre månader i Sverige är ju inte fy skam heller så klart, måste vara skönt att veta att det inte behöver stressas med allt som man "bara måste göra"! Utan istället kunna ta en dag i taget!

Önskar dig en fortsatt bra vistelse här och ser med glädje fram emot dina inlägg här!

Och skulle ni få för er att åka mot Jönköping så bara måste du ju höra av dig så att vi kanske kan ses?!

Kram till dig!

Svar: Tack så mycket. Ja nu övar jag mig verkligen i att ta en dag i taget. Det är svårt, men nyttigt. Jönköping var det. Ja vi får se vart vägarna bär av ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-07-18 @ 16:32:23
URL: http://smids.blogg.se
Postat av: Christoffer

Då kör vi på det då. Tack! :) Ja, men jag har aldrig varit på södern trots att jag varit där sedan -93. Är alltid i Lasse Palmas. Sydligaste jag varit är Gando! haha! :) Södern känns för turistigt ... /Christoffer - Vansbro, där solen faktiskt skiner idag.

2015-07-19 @ 14:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0