Skrivet den: 2015-07-14 Klockan: 23:36:00

Sverigesemester dag 5 - Regn & Jordgubbar

(Un dia muy variable. Empezó con una caminata con lluvia en el bosque y terminó con sol en un campo de fresas. Y asi puedo tachar otro punto en mi lista: recoger fresas en el campo y comer hasta vomito ja ja.
Puede ser algo mejor?
O algo mas sueco?
Mi madre me aconsejó llevat las botas de lluvia en el bosque porque habia llovido durante la noche. Pero, no se si he perdido mis costumbres de sueco, pero sali sin las botas y por supuesto empezó a llover a cantaros. Pero, claro, en Suecia, uno sobrevive eso. La lluvia no es tan peligroso aqui como en la isla ja ja)
 
 


 
Vilken underbar dag vi har haft.
Väldigt omväxlande här i Sverige men den blev så bra.
Kanske just precis på grund av just det.
 
Precis som vanligt började vi dagen med att mata hästarna på väg ut på morgonrundan i skogen.
- Ta gummistövlarna, sa mamma. Det har regnat i natt och gräset är blött.
Men jag vet inte vad som har hänt med mig, jag har blivit av-svenskad. För jag har tagit helt fel kläder med mig hit. Inga jackor, men massa shorts. Vad tänkte jag med?
Hur som helst jag sket i gummistövlarna och tänkte att lite dagg i gräset klarar väl vem som helst.
 
Det började STÖRT-regna mitt under turen.
 
 










 
Fast sånt har ju sin charm också och nu fick ungarna prova på att bli plaskvåta utan att det skulle vara något farligt. Svenskt regn är nämligen inte så livsfarligt som kanariskt regn är, för där törs ingen gå ut när det regnat av rädsla för att få lunginflammation.
Sånt får man inte här.
Vilken tur!
 
Så vi gick hem igen och fikade och mös medan kläderna hängde och torkade framför den öppna spisen...
...in your dream.
På elementet i hallen.
 
Men sedan, efter lunch, så skev solen fram och den briljanta iden om att åka och plocka jordgubbar dök upp.
Men var?
 


Efter lite efterforskningar och ett stort uppbåd på Facebook (tack alla för hjälp och tips) så hamnade vi i Stora Mellösa och Råsta gård och plockade hem 4 kilo gubbar i strålande solsken.
Hur många kilon vi åt under tiden förtäljer inte historien.
 
Fast man åker ju inte på självplock för att man är ekonomisk. Utan för den trevliga upplevelsen kom vi fram till när vi satte oss i bilen med notan i handen.
DÅ började det att spöregna igen.
Sol och regn på samma gång.
Alltid lika charmigt.
 
 


























 
Dagen avslutades med allsång på Skansen på TV och Kronprinsessans födelsedagskalas på Öland med Carola och då kände jag att mer hemkärt och sommarsvenskt-svenskt än så här, det kan man nog inte ha det:
spöregn, skogspromenad, fika, sol, jordgubbar, Allsång på Skansen och Carola.
 
/Y - till bredden fylld av Sverige idag
 
Och så kan jag beta av ännu en punkt på listan:
 
Sverigesemesterslistan / Cosas que hay que hacer en Suecia
1. Hoppa i vattenpölar / Saltar en los charcos de agua de lluvia (mejor mientras esta lloviendo).
2. Plocka blåbär / Recoger arandanos en el bosque.
3. Börja med fettbrännarturen, gå i skogen med ungarna / Caminar en la naturaleza.
4. Träffa de nya familjemedlemmarna / Conocer a los miembros nuevos de la familia.
5. Självplocka jordgubbar / Recoger fresas en el campo.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hyrestanten

Vilka fina bilder och så söta barnen är. Bor dina föräldrar på landet eller är ni i en stuga?
Hoppas ni får lite mer sol i fortsättningen.
Kram!

Svar: Mina föräldrar bor, och jag är uppvuxen, rätt ute på landet. Fast det är bara 30 minuter till Örebro så helt förlorade är vi inte.
Yohanna i Las Palmas

2015-07-14 @ 23:52:59
URL: http://www-hyrestanten.blogspot.se
Postat av: Birgitta S

Hej!
Suveränt att läsa din beskrivning av Sverige i sommarskrud och sommarväder när man inte bott här på ett antal år mycket roande med ett annat perspektiv !
Hoppas att du och barnen får 3 härliga månader här i Sverige och tänk vad mysigt för dina föräldrar att få se dig och sina barnbarn så länge. Hur gör du med språket pratar de svenska och förstår svenska? Har vänner som bott utomlands länge och de har sagt att hålla igång språket blir lite jobbigt till slut nu har en del bott långt bort inte en flygresa på 5-6 timmar utan snarare ett dygn och dyrt att flyga så det kan dröja 5 år eller mer innan de träffar svensk släkt och hör svenska talas mer än det som pappa eller mamma säger hemma.
Hälsningar Birgitta S och tack för en bra blogg

Svar: Jag talar svenska med mina barn så ofta som det går och jag kommer ihåg och de förstår allt. Dock är de lite lata, precis som alla andra som kan välja, och väljer att svara på det språk som de använder mest, alltså spanska. Hoppas att de under de tre månaderna här ska komma över sin bekvämlighet med spanskan och börja svara även på svenska. Jag ska köra hårdträning ;)
Yohanna i Las Palmas

2015-07-15 @ 00:30:44
Postat av: Lena2

Kommer ihåg när du skaffade glasögon men nu var det länge sen sist tills nu då :-) Ha en fortsatt trevlig sommar!

Svar: Ha ha vi satt och talade om hur länge sedan det var nu och kom nog fram till att 1½ var det allt. Måste komma ihåg att använda dem oftare bara. Trevlig sommar!
Yohanna i Las Palmas

2015-07-15 @ 19:28:53
Postat av: Lisbeth

Vilken härlig beskrivning av sommaren!
Och underbara bilder, du är verkligen bra med kameran! Go start på semestern!
Kram :)

Svar: Tackar tackar!
Yohanna i Las Palmas

2015-07-16 @ 22:53:19
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0