Skrivet den: 2015-08-26 Klockan: 23:52:46

Sverigesemester dag 43 - Kolmården

(Hoy hace 47 dias desde que me marche de Las Palmas. El tiempo vuela y a la misma vez echo mucho de menos a mi cama y a mis cosas.
Hoy llovió por primera vez en 25 dias.
Hacía falta.
Bueno. El viernes fuimos, nosotros, mis padres y una de mis hermanas con su hijo a Kolmården. Es un parque zologico con animales, tivoli y muchas cosas mas. Esta entre mi Ciudad Örebro y el capital Estocholmo. Un poco mas de una hora de aqui.
Si vas a Suecia. A este sitio vale la pena ir. Es caro pero increible.)




 
 
Idag är det 47 dagar sedan jag kom till Sverige.
Tiden går otroligt fort och det känns inte alls som vi varit här så länge. Jag har ju inte alls hunnit med det som jag skulle hinna.
Men samtidigt känns det som en evighet. Jag saknar min säng och mina saker. Och att vara hemma. Det har inte varit så lätt som jag trodde att vara på borta-fronten.
 
I dag kom första regnskuren på 25 dagar.
Det var faktiskt lite mysigt ;)
 
I fredags hade jag en UNDERBAR dag.
En sån där helt perfekt dag som man nästan inte kan tro är sann.
Vi åkte till Kolmården med mina föräldrar och min ena syster och hennes son. Alla intryckta i samma bil, med picnic och hela kittet.
Solen sken.
Och det fanns så himla mycket att titta på.













 
Nu ska vi se.
Det var svindyrt att gå in = 400 för vuxna, 50 kr billigare för barn. Fattar ni vad vi betalade för att gå in fyra vuxna och tre barn? Man kan åka till Kanarieöarna för den summan.
 
Men men, men sedan behövde vi inte betala för någonting mer därinne. Förutom mat och dryck då. Men sånt kan man ha med sig om man vill det. Det fanns massvis med pic-nic-ställen där inne.
 
Nu ska vi se om jag kan förklara detta.
Man betalar och går in. Sedan kan man springa omkring där inne hur som helst.
Det ordnas shower med djuren enligt ett visst schema.
Och så har de uppvisningar av djuren.
Och så kan man gå in och klappa en del djur.
Så ska man strosa runt och titta på alla djuren som finns där inne.
Det finns olika karuseller att åka.
Det finns en safari-linbana så att man kan se de "frigående" djuren uppifrån luften.
Det finns ett lekområde med lekpark och karuseller för barnen, Bamses värld.
 
Allt händer ju samtidigt och parken har bara öppet mellan 10 och 17 så det är lika bra att inse att man inte hinner att se ALLT.
Ett bra tips är att planera dagsschemat redan hemma så att man vet vad man ska göra när man kommer dit.
Vi var ju lite gröngölingar och visste inte riktigt så vi började fel. Vi kom fram i lugn takt och satte oss för att fika i solen och kissa i skogen (sim var smockfull med toapapper så jag antar attvi inte varit de enda som tänkt den idén) på parkeringen.
Fikandet och kissandet  missade vi en lång stund på.





 
Alltså.
Häng på låset.
Gör schema innan.
Och glöm det där med att strosa i lugn takt och titta på djuren ;)
OCH! Mycket viktigt. Åk efter skolstart. Det var hur lugnt och skönt där nu. Nästan inga köer. Min syster var där i juli och då hade det varit smockat.
Fattar ni vad mycket tid man förlorar bara av att stå i kö.
 
Vi såg rovfågel-schowen.







Men det är ju fåglar vi talar om så naturligtvis fick jag inget bra kort på dem. Men mäktigt var det när de kom flygande över huvudena på oss. 






 
Vi såg säl-schowen.



 
Vi såg delfin-schowen och jag började storgråta där inne för att det var så fint.
De hade gjort en hel vägg som TV-skärm där de visade bilder och färger och allt blev så stämningsfullt att det blev alldeles för mycket för mig. 

Jag filmade och fotade som en galning ända tills jag märkte att jag missade hela showen och att njuta av den. 
Så jag tog beslutet att inte fota mer och bara försöka mindfullnessa. 






 
Vi åt lunch.



 
Vi tog TVÅ svängar i berg-och-dalbanan. Fick mersmak efter Liseberg och kissade nästan på mig IGEN ;)
 
Vi spatserade (i rask takt) igenom parken.












 
Vi åkte safari-linbanan.



 










björnar....

något....

giraffer...





... och när vi kom ut från den så höll parken på att stänga.
Vi missade både andra rundan på linbanan som vi ville åka igen. Klappningen av djuren i barnens lantgård och ALLT tivoli i Bamses värld.
Barnen fick nästan en rejäl depression av detta.
 
Men på vägen ut hann vi se elefanten. Men då fick min mobil fullt minne och ville inte fota alls. Trots att jag slängde tagna kort på löpande band.
 
Vi såg när savannens djur skulle gå tillbaka till sina stall.
 
Och vi fick se vargarna och björnarna.
 
Och kanske viktigaste av allt, vi åt glass. Något som inte hunnits med under hela dagen. Trotts skinande sol.
Ett oförlåtligt misstag.
Jag vet.
Men glassen blev desto större.




 
I bilen hem somnade alla barnen, helt slut av dagens alla intryck. Och vi vuxna åkte hem med en känsla av att INTE vilja åka hem. Det ska väl vara våran tur någon gång ;)
Men jag hade behövt ett par timmar till där.
Vad konstigt att de stänger redan klockan fem.
Men den parken är INTE gjord för att du ska klara av den på en dag. Den är gjort för att du ska köpa två-dagars-kort och sova över där på hotellet.
Eller åka därifrån med en känsla av att vilja ha mer och komma tillbaka snart igen.
 
Men jag är skitnöjd.
Vilken dag!
 
/Y - som inte varit på Kolmården sedan hon var liten.
 
 
Och då kan vi bocka av det på listan också./ Podemos tatchar esto tambien
 
Sverigesemesterslistan / Cosas que hay que hacer en Suecia
1. Hoppa i vattenpölar / Saltar en los charcos de agua de lluvia (mejor mientras esta lloviendo).
2. Plocka blåbär / Recoger arandanos en el bosque.
3. Börja med fettbrännarturen, gå i skogen med ungarna / Caminar en la naturaleza.
4. Träffa de nya familjemedlemmarna / Conocer a los miembros nuevos de la familia.
5. Självplocka jordgubbar / Recoger fresas en el campo.
6. Äta Sibyllaburgare / Comer hamburguesas tipico quiosko ambulante.
7. Städa ur/Leka i lekstugan. / Jugar en la casa del Jardin.
8. Grilla korv i naturen. / Hacer perritos calientes en la naturaleza.
9. Åka till Kolmården. / Ir al Kolmården

Kommentarer
Postat av: Diana

Vi va oxå där innan skolan starta och hade turen att de inte va så mycket folk, vilket underlättade massor 😄
Men visst 17 äre dyrt. Vi har förr sovit kvar på det fantastiska hotellet och då fick man ju vara med på morgonen och släppa ut djuren😄
Så när vi sov över så delade vi upp parken i två delar och gick en del varje dag. Skit bra ! Och man kunde ju då se mycket mer 😉
Härlig dag verkar ni ha haft isf 😊

Svar: Nästa gång gör vi så också!
Yohanna i Las Palmas

2015-08-27 @ 12:58:18
Postat av: Freja

Jag ÄLSKAR Kolmården. Vi har så långt dit att vi har alltid stannat två dagar och inte ens det känns som att det räcker...

Svar: Nästa gång ska vi banne mig ta TVÅ dagar. Låter härligt.
Yohanna i Las Palmas

2015-08-30 @ 00:09:45
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Lisbeth

Har inte varit på Kolmården sedan mina ungar var i dina ungars ålder, och de är vuxna nu. Men det var väldigt roligt. Då fick man fortfarande köra med egen bil på safari och det var faktiskt lite läskigt när de större djuren kom och undersökte vad det var för illgul liten boll som kom körande. Jag hade en liten knallgul Corsa och några av djuren blev nyfikna och ganska närgångna. Det gick ju bra förstås, men man kände sig väldigt liten.. :D
Det låter som att du har en go sommar med välbehövlig återhämtning, skönt!
Hoppas det blir lika fint resten av tiden!
Kramen

Svar: Nu är vi hemma igen. Tiden gick fort.
Yohanna i Las Palmas

2015-09-05 @ 02:12:10
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0