Skrivet den: 2014-03-06 Klockan: 22:39:37

Real Life - matlagning

Redan torsdag och dags att klämma ur sig ett nytt REAL LIFE för denna veckan.
Hur kunde det gå så fort?
Lediga veckor är inte att leka med ;)
De bara flyger förbi.
Bäst att passa på och skriva nu då när man är någolunda utvilad och avstressad. Nästa vecka kan det vara en helt annan femma.
 
Jag satt här och funderade och funderade.
Real Life - vardagsliv - på riktigt.
Vad är det för något i mitt liv?
Det är ju så himla tråkigt just nu, det är vardag, stress, matlagning, bråk med ungar, sova och tvätt.
Något annat finns där inte.
Hur ska man få till något intressant av det?
Eller det är kanske just det jag INTE ska försöka få till här.
 
Vad Real Life är >>>.
Tidigare Real Life att titta på >>>.
Och det är bara att hänga på.
Alla är välkomna.
 
 
 
 
 
Här-om-veckan fick jag en kommentar på Instagram om en matlagningsbild jag lagt upp: att jag var så påhittig och omväxlande i min matlagning. Hur lyckades jag?
Och det kan jag faktiskt skryta med: att vara påhittig och omväxlande. Det är bara det att det inte är JAG som är det...
 
Jag har en PÄRM.
 
En matlagningspärm.
När min mor skickade MåBra-tidningar till mig och jag skulle börja min "operation fettsanering" för FÖRSTA gången, så rev jag ur alla veckomatsedlar och recept ur tidningarna och satte in dem i en pärm. Sedan så gjorde jag veckomatsedlar efter dem och så åt vi alla här hemma nyttigt och omväxlande.
 
Smart va!?!
 
Det där rann ju ut i sande när skitungarna kom och allt blev huller om buller. Men jag har sparat pärmen och nu är den guld värd.
Jag har börjat igen att följa recepten, skriva veckomatsedlar och veckohandla efter det.
Nu när jag jobbar så är det bästa sättet.
Finns inte tid för att stå och vela om vad det är vi ska äta och OM vi har sakerna hemma.
 
Och matsedlarna är gjorda så att man ska få i sig allt i lagom mängder: det är kyckling och fisk och pasta och ris, allt om vartannat.
Ingenting som behövs funderas på.
 
 
 
Så går det till hemma hos oss.
Hur går det till hemma hos er?
Vi har ju skrivit om matlagning i Real Life en annan gång. Men ur ett helt annat perspektiv >>>.
 
- Hur går det till med matplaneringen hemma hos er?
- Hur/vem planerar maten?
- Hur får ni det att variera?
- Tänker ni på något extra viktigt?
- Finns det nån maträtt som ALLTID kommer tillbaka på något mystiskt sätt ;)?
 
Vi kör vi tills pâ MÅNDAG.
Skriv och berätta på din blogg tills pâ MÅNDAG, om det du VILL berätta om. Och lämna länken här i en kommentar till detta inlägg.
På MÅNDAG kväll gör jag en sammanställning, så att vi alla kan gå in och kolla hos varandra och få lite tips om hur man lyckas med matplaneringen.
....eller INTE för den delen ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Freja

Wow, du är inne i ett flow just nu, jag funderar på den och återkommer!

Svar: Ja man får passa på när det går. Rätt vad det är så strular det till sig igen ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-03-07 @ 21:57:12
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Anna

Och jag fick till ett inlägg igen: http://smid.blogg.se/smidsfashion/2014/march/real-life-matlagning-2.html

Kul att du kör igen!

Svar: Ja nu är vi igång igen....hoppas jag ;)
Yohanna i Las Palmas

2014-03-09 @ 12:02:36
URL: http://www.smid.blogg.se/smidsfashion
Postat av: Freja

Här kommer mitt bidrag!
http://frejareddevil.wordpress.com/2014/03/10/hopp-och-vardagsmaten/

Svar: Jag har varit och kikat och antecknar här.
Yohanna i Las Palmas

2014-03-10 @ 19:38:42
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Lisbeth

Här kommer jag :)
http://www.bettans-place.blogspot.se/

Svar: Och jag har varit inne och kikat även hos dig.
Yohanna i Las Palmas

2014-03-10 @ 21:57:07
URL: http://www.bettans-place.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0