Skrivet den: 2012-09-17 Klockan: 23:48:59

Här är min födelsedag (tårta)

Jag hade tänkt att visa er min födelsedag som var förra veckan. >>>
Men faktum är att den var jättetråkig och jag blev faktiskt lite deppig.
 
Och sånt får man ju inte skriva...
 
Det är vid sådana här tillfällen, födelsedagar, högtider, speciellt viktiga datum och annat sentimentalt, som jag verkligen undrar om jag var vid mina sinnens fulla bruk den dagen jag bestämde mig för att flytta utomlands.
Då är det EXTRA tungt att vara borta från familjen.
 
Men som förnuftig och vuxen hade jag önskat mig:
 
 
- en blombukett.
Köp inte rosor när det är varmt. De tycker inte om det.
 
 
- att barnen skulle sjunga för mig.
 
 
- och att tårtan som jag hittat på skulle bli lika lyckad som den som funnits i mitt huvud.
 
 
Det blev tre uppfyllda önskningar av tre. Mer kan jag väl inte begära ;)
Men jag lovade ju att om födelsedagskladdkakan överlevde infrysning så skulle jag bjuda på receptet. Och DET gjorde den.
Den blev till och med ÄNNU godare efter infrysningen.
 
Originalreceptet hittar ni här. >>> Som i original original är från acarolina.
 
Så här gjorde jag nu:
Pepparkaks After eight-brownie
Smält 200 gram smör i en kastrull
Bryt ner 100 gram mörk choklad och 100 gram mjölkchoklad i smörer och låt sakta smälta ner under omrörning.
Vispa 4 ägg och 2 dl socker litegrann.
Häll ner chokladsmöret i ägg-sockersmeten.
Blande 2½ dl mjöl med 1 krm salt och blanda ner i smeten.
Bryt ganska många pepparkakor mörka chokladbitar med mintfyllning i bitar och rör också ner i smeten.
Hacka 100 gram vit choklad och rör ner i smeten.
Häll smeten i en form med löstagbar kant, 22-26 cm. VÄL smörad och socker-ströbröad.
Grädda 200 grader, nedre delen av ugnen under 22 minuter.
Efter halva tiden la jag på hela after-eight-bitar över hela kakytan.
 
Låt svalna och bums in i frysen, om du kan hålla dig ;)
 
Angående födelsedagsdeppigheten och den tråkiga födelsedagen så smider jag planer på att anordna en tjejmiddag hemma vid mitt älskade middagsbord.
Problemet med vart jag ska göra av familjen under tiden måste dock lösas först. Annars så får de klä ut sig till serveringspersonal med bomul i öronen.
 
Så gick det till här.
 
/Y

Kommentarer
Postat av: eastcoastmom, Spanien

Tycker att en tjejmiddag är perfekt, alltid jättekul. Antagligen just vad du behöver ni för att få upp humöret.
Kram

Svar: Japp så tykte jag med. Och det bästa var att Älsklingen höll med mig så nu får jag ta och passa på ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 06:58:58
URL: http://grrringo.blogspot.com
Postat av: Charoline

å vad mysigt, hoppas du får i ordning på en tjejmiddag.

grattis i efterskott då! :D

Svar: Ja nu ska det banne mig bli tjejmiddag. Nu blev jag riktigt pepp ;) Och tackar naturligtvis.
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 09:43:05
URL: http://trustmedarling.blogg.se
Postat av: Jenny

Haha da ar vi tva som funderar pa samma sak. Jag funderar nastan dagligen om jag verkligen var vid minna sinnes fulla bruk nar jag flyttade till Wales. Oj vad jag langtar hem ibland och extra mycket blir det ju vid speciella hogtider/dagar. Da kan jag nastan inte ga in pa facebook eller lasta bloggar for da blir langtan annu storre. Det ar nog kanske sa nar man flyttar utomlands, man saknar det som ar "hemma", det man ar van vid, sina traditioner osv. Och jag far nog villigt erkanna att jag kan bli ledsen nar jag tanker pa att mina barn inte kommer se Sverige som hemma, med allt vad det innebar! Missuppfatta mig inte men jag ar glad over att det finns fler som kanner som jag ibland, det ar en trost i sig ;) (om du forstar vad jag menar).

Halsningar fran en som plotsligt fick hemlangtan!



Svar: Jag förstår precis, då kan vi bilda klubb. FAST när jag kommer hem till Sverige så känns det inte som hemma riktigt där heller. Man befinner sig som det berömda "mellan två världar".
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 10:32:10
URL: http://www.iwales.blogg.se
Postat av: Jenny

skulle skriva, missuppfatta mig ratt...

men du forstod nog kanske anda! :)

Svar: Jo då jag fattade, jag är ganska så bra på att läsa mellan raderna ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 10:33:07
URL: http://www.iwales.blogg.se
Postat av: Meekatt

Åh vad gott! Det där måste jag prova!!

Förstår att det känns deppigt sådana dagar! <3
Tjejmiddag utan familj låter mysigt! När ska jag komma? ;)

Kram!

Svar: Prova den, fast varning för beroendeframkallning ;) Tjejmiddag ja, det är på tiden. Då beställer jag röj på högsta nivå. Kom si-så-där-runt sju-tiden ;) Välkommen!
Yohanna i Las Palmas

2012-09-18 @ 11:16:11
URL: http://www.meekatt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0