Skrivet den: 2012-10-13 Klockan: 01:13:08

Här har vi haft en "âh vilken dag"

....och ungarna slocknade efter tre sekunder i sina sängar. Visserligen klockan halv 11 men helt utan tjaffs och jag är sâ glad för det lilla sâ ;)
Nu fâr vi se vad som händer i morgon bitti. Sover de längre, vaknar de tidigare, överaskar de mad att komma med frukost pâ sängen ;)
 
Men dagen, playa, pool och grillning. Kan det bli bättre?
 
 
 
 
Lördagsgodis vid poolkanten...
 
 
 
Men det jag skulle berätta om.
Som hände vid Alexanders skolport igâr och som gör mig sâ FRUKTANSVÄRT irriterad.
Jag kom dit som vanligt, med Irma i barnvagnen och ett äpple i handen. Nâgra minuter för tidigt men med andan i halsen.
Där stâr det som vanligt en bunt med mammor med andarna i halsarna, precis som jag och jag kikar alltid lite omkring för att kolla läget och för att jag är sâ jäkla nyfiken ;)
 
I alla fall. Där stâr tre kvinnor, tvâ unga kvinnor, bara betydligt yngre än mig, typ 15 âr ;) som verkar vara systrar av vad jag kan tjuvlyssna mig till, och en RIKTIG spansk señora, som uppenbarligen är kvinnornas mamma eftersom de kallar henne för just mamma.
 
Utanför skolporten sâ finns ett staket som det är meningen att mammorna ska hâlla sig bakom sâ att fröknarna ska kunna titta ut genom porten och dela ut varje barn till RÄTT mamma utan att fâ problem med instormande mammor som längtar efter sina telningar. Speciellt de ny-inskolade 3-âringarna som är lite "nya" i rutinen.
 
Dessa tre kvinnor höll sig bakom staketet och jag hörde att, den som jag antog var, mamman till barnet som skulle hämtas, sa till den spanska señoran:
-Mamma nu stâr vi här och gör inte en min sâ fâr vi se vem han ser först och springer fram till.
Pratandes om barnet som skulle hämtas dâ antar jag.
- Mamma, hör du det? Vi stâr still här.
 
Dörren öppnas och den spanska señornan blir som galen och springer rakt in i dörröppningen och hugger barnet i armarna pâ fröken och börjar överösa det med pussar och gullegull.
 
Och det är här som jag blir sâ FRUKTANSVÄRT irriterad. Inte bara för att denna kvinna helt struntar i alla regler som ska HJÄLPA till att fâ ut rätt barn till rätt mamma med ordning och reda. För att det INTE ska bli trängsel i dörröppningen. För att alla mammor ska kunna se vad som händer. För att ingen av barnen ska bli skrämt av en anstormande señora.
Nej sân händer här hela tiden, att folk bara skiter i regler som ska hjälpa, och skapar kaos istället.
Nej inte det, vi är ju för tusan i Spanien ;)
 
Nej för att de flesta mor- och far-mödrar här tror att DE är mammorna och kör direkt ÖVER de riktiga mammorna. En brist i RESPEKT sâ det bara susar om det här.
Och de är likadana allihopa.
Även min svärmor.
 
De har ju haft väldiga problem med att fâ mammorna att ge bröstmjölk här och direkt tagit till flaskan och barnmorskan vädjade pâ föräldrakursen att de blivande mödrarna skulle komma till henne med sina problem OM de fick problem. Eller i alla fall leta svar och info pâ nätet.
För kruxet är att señororna är fullkomligt övertygade om att de vet ALLT och kan ALLT och kör totalt över de nya mammorna, som ju precis som alla nyblivna mammor är ganska sâ osäkra i sina roller som mammor.
 
Sâ säkra är dessa señoror pâ sin egna fullkomligheter att de helt glömmer bort att det gâtt säkert TRETTIO âr sedan de blev mammor och att de hänt saker pâ utvecklingsfronten. Nya saker har framkommits och de flaskmetoder som var "lag" när dessa señoror blev mammor är lite förlegade nu.
 
Ja som ni se sâ börjar det nästan ryka ur öronen pâ mig när jag börjar att tala om detta, för gisses vad jag fâtt kämpa för min roll som MAMMA och inte bara som framfödare ;)
 
Sâ gâr det till här...
 
/Y

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Tack för lit soliga badbilder :) Här har vi haft minusgrader i natt :/
Ja, det kan inte vara lätt det där att hävda sin rätt som mamma när man kommer till en annan kultur som påvisar något annat, då gäller det ju att ha lite skin på näsan.

Svar: Jobbigt jobbigt jobbigt, speciellt när man är ny-mamma och inte riktigt vet hur det ska vara .
Yohanna i Las Palmas

2012-10-13 @ 08:11:53
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Haha, jag hade blivt tokig!!

Svar: Och det BLIR jag, aaaaaaaahhhhhhhhgggggg ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-10-13 @ 09:17:14
URL: http://madelein.se/
Postat av: Jenny

*GAAAHHHH* Jag skulle bli VANSINNIG !!! Barnmorskan som hade vår "föräldrautbildning" då vi skulle få första barnet sa: "Välj ut EN eller MAX TVÅ, som ni verkligen litar på, och lyssna på vad de har att säga, sedan frågar ni er själva om NI också tycker så eller inte - sedan väljer ni om ni ska lyssna på dem eller ej!" och jag tycker det var väldigt sundt synsett på det här med "parenting"...Alla har så många åsikter, och de flesta är ju - precis som du skriver - förlegade!!!
kram kram

Svar: Precis! Och jag BLIR verkligen vansinnig när jag tänker pât ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-10-13 @ 21:54:46
URL: http://jennysviktigaliv.blogg.se
Postat av: zara

vilka härliga bilder :) !!

Svar: Ja det var en härlig dag. Fler sådana tack ;)
Yohanna i Las Palmas

2012-10-14 @ 19:03:24
URL: http://zarawahlberg.vimedbarn.se/
Postat av: cina

Gracias att min svärmor uppe i Teror aldrig la sig i hur vi uppfostrade och styrde o ställde med våra barn när de var små.
Hon och min svärfar gick runt i byn i Teror och skröt om hur bra "la Sueca" haha var att amma. De riktigt skröt.hah, för det har varit dåligt länge på ammnings fronten , jag vet många tar en spruta för att inte mjölken ska komma igång. Fy vad tråkigt.
Jag är stolt att jag ha en svärfar som alltid har hjälp till med tvätt och städ mm . O tänk det gjorde han uppe i lilla Teror för många år sedan. Abrzo

Svar: Åh så ska det vara. Man ska vara sams och nöjda.
Yohanna i Las Palmas

2012-10-14 @ 23:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0