Skrivet den: 2012-03-07 Klockan: 13:24:30

Yohanna tycker melodifestival, del 2

Det får bli en liten festivalspecial denna veckan eftersom jag säkert kommer att bli hjärntvättad och ha svårt att tänka på annat nu när jag måste titta ifatt på fyra deltävlingar och en andra chans innan lördag.
Första delen berättade jag ju om här. >>>

Och redan kort efter denna festivalfrukost så körde jag på med ännu ett avsnitt av melodifestivalen, deltävling 2 till lunchen.
Varför ändra på ett vinnande koncept?
Och nu var ungarna med på noterna och hade hajjat vad det handlade om. Det vankades festivalyra ;)

Deltävling 2 i Göteborg den 11 februari
1. Ulrik Munther – "Soldiers"
Dom säjer att denne killen snart ska fylla 18 men jag får lite Emil i Lönneberga känsla. Lite Bollibompastuk.
Och varför så tråkigt uppträdande och kläder?
Låten är väl bra men lite smaklös och kommer liksom aldrig igång.
Ingen vinnare.
Fast jag blir grymt imponerad av någon som kan spela gitarr OCH munspel på samma gång.

2. Top Cats – "Baby Doll"
Ja låten är det väl inget fel på, äntligen lite drag. Men versen lovar liksom lite mer än var refrängen klarar. Hänger ni med?
Det blir liksom aldrig så där bra som det skulle kunna bli med Rock´n Roll.
Och så scenkläderna, NEJ. Man kan väl vara finklädd även fastän man är utklädd till 50-tal.
Körtjejerna är de enda som ser fixade ut och det är synd tycker jag.
OCH så blir jag helstörd på när gruppmedlemmarna ska hålla på och spexa in i kameran. Suck!
 
3. Sonja Aldén – "I din himmel"
Detta verkar ju lovande, Sonja som är proffsig, snygg klänning snyggt framträdande MEN en låt som jag vet inte hur den kom med här. SÅ tråkig.
NEJ!

4. Andreas Lundstedt – "Aldrig aldrig"
En till proffsig artist. Snygga kläder, snygga manliga dansare i bakgrunden ;), snygga moves ja snyggt uppträdande helt enkelt. Men en ack så tråkig låt. Passar hemma och städa till. Lite Orup över det. Men den kommer liksom aldrig igång och det blir aldrig något drag i den.
 
5. Timoteij – "Stormande hav"
Jag gillar verkligen låten, det gör jag. Den är trallvänlig, rycker med mig, tonartshöjning + brygga och allt annat en schlagerlåt behöver. Men jag gillar inte Timoteij. Känns som en parodi på vad andra länder tror att svenska flickor är och beter sig, en riktig klycha.
Men låten sätter sig....hos mig.

6. David Lindgren – "Shout It Out"
Det här en typisk fälla. Jag SÅG låten och lade inte märke till den, glömde bort den, tykte den var tråkig. Men så gick den och vann och jag fick LYSSNA på den igen och den är bra. Eller refrängen är bra. Men uppträdandet, klädseln och hårstylingen MÅSTE bytas.
Huvaligen. Grått, tråkigt och ledsamt.
Det enda som får godkännt är de vita tennispjucken och de kvinliga dansarnas smokingkostymer.
 
7. Mimi Oh – "Det går för långsamt"
Nej nej nej!
Refrängen är väl LITE medryckande...ett tag. Och uppträdander är väl OK. Men det är bara en för hemsk låt.
Punkt slut.

8. Thomas Di Leva – "Ge aldrig upp"
Ja detta var ju en typisk Tomas-låt och jag är inget stort DiLeva-fan. Men låten är bra, uppträdandet bra och rikligt med färgkonfetti. Sånt gillas.
Konstigt att denna inte gick vidare.

Det bästa hittills har varit Helena Bergströms gråtattack som hon naturligtvis är proffs på och nästan har fått en Oscar för.
Dock var det för lite näsläckage i just denna tycker jag. Det brukar ju både spruta om ögon, mun och näsa annars när hon är igång.
Ett riktigt proffs.

Fast när hon satte igång så var jag ju tvungen att förklara och ge lite bakgrundsinformation till Älsklingen, som inte är uppvuxen med vare sig Änglagård eller andra Collin-filmer.
Då kan det vara svårt att förstå det roliga.

Annars så har pausunderhållningen och programmledarna varit ovanligt bra. Tjejerna är ju inga proffs-hallåer och det märks ju, men det är det som är lite med charmen. Att det blir liksom lite folkligt tokigt, fast ingen som försöker att diva sig.

Parodierna på festivaltittarna är kalasroliga, SÅ träffande.
Vem är det jag är då?
Ja det måste väl vara tjockisen då, som har regler för allt och verkligen koll på detta med festivalen. Eller jag kanske ska säja att det VAR jag på den tiden det begav sig. Nu har jag som sagt tappat lite konceptet här på grund av boende i fel land och barntider som inte klaffar med sändningstider.
Jag försöker komma ikapp och titta igen.

Yohannas final hittills är:
1. Marie Serneholt med Salt and Pepper
2. Loreen med Euphoria
3. Timoteij med Stormande hav
4. David Lindgren med Shout i out

Andra chansen enligt Yohanna
1. Afro-Dite med The boy can dance
2. Abalone Dots med På väg
3. Top Cats med Baby doll
4. Tomas DiLeva med Ge aldrig upp.

Ja jag har inte många rätt här, det är jag medveten om. Antingen är det jag som börjar att bli gammal och inte hänger med i mello-svängen. Eller också så har melodifestivalutbudet ändrats på sista tiden.

Hoppas att jag får tid att titta på fler avsnitt idag.
Jag fortsätter.

/Y

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0