Skrivet den: 2012-03-21 Klockan: 23:35:47

Sammanställning av Real Life - Smaker

Det har blivit dags för veckans sammanställning av Real Life med temat smaker >>>. Smaken är ju verkligen som de säjer, som baken - delad. Eller som man säjer på spanska: smaken är lika olika som det finns färger i världen.



Jag tycker om att prova nya smaker, att utforska, att bli överaskad. Jag vill hitta nya kulinariska skatter och utmana mina tidigare åsikter om en viss smak.
Men det är jag, NU.

När man är barn verkar det som att man mer är inriktad på det invanda, det trygga. Just nu i detta hem äter vi korv och makaroner MINST en gång i veckan. Fast enligt ungarna så skulle vi kunna äta det varje dag. Ungar som är så äventyrliga och vill testa på ALLT, det gäller visst inte i matväg.

Och jag ska inte klaga. Mina ungar äter ganska så bra. Eller jättebra om man jämför med andra ungar. En mamma idag utanför skolan, berättade att hennes dotter har snöat in på yoghurt just nu. Hon äter BARA yoghurt, och inte mycket då. En yoghurt på en hel dag.
Ja då ska jag vara tacksam över att Guldklimpen bara ratar min mat si-så-där varannan dag ;)

Ja smaken är verkligen inte en bestående sak. Den förändras ständigt. Dels så förändras den verkligen i sig själv. Och dels så lär man sig att äta saker som man tidigare inte tyckt om bara för att man ger det en chans. Men så kan man verkligen bara ha ett hjärnspöke. Att man TROR att en sak smakar en viss sak. Men så när man väl provar det så kan det smaka helt annorlunda.
Ja det är spännande detta.



- Gardenhouse berättar att hon som barn inte åt pannkaka och inte ägg. Det måste vara det första barnet som jag hört talas om som inte äter pannkaka.
Fast det ändrade sig när hon väntade första barnet. Då blev helt plötsligt ägg en delikatess och så var det problemet avhjälpt.
Tänk att det kan du vara bra att vara lite gravid då och då ;)

- Madredetres tar upp just detta otroliga fenomen att smaken förändras så enormt just när man är gravid. Helt plötsligt så kan en helt vanlig smak bli något som man absolut inte står ut med, eller tvärt-om för den delen.
Och jag saknar fortfarande min coca-cola-smak. Den tappade jag när jag var gravid med Irma och den har inte kommit tillbaka sen dess. Och jag saknar att dricka coca cola ;)

- Viktkamp skriver om just detta fenomen med barn och smaker, fast kanske ur ett mer vinklat perspektiv. Hon berättar att när hon var liten så tog hon lätt åt sig av andras smaker och gillade det som andra gillade och vice versa. Nu har hon insett att det var för att passa in. Men detta är ännu ett fenomen från ungarnas sida som de lyckas med.

- Freja delar med sig av en smakupplevelse som jag tror att många med mig inte riktigt var beredda på. Jag som många andra drömmer om att en dag få smaka på detta lyxiga som man ser överllt i romantiska filmer; champagne med ostron. Fast nu när Freja har provat och delat med sig av sin smakupplevelse så tror jag att jag nöjer mig med den och går vidare till nästa sak att provsmaka på.

- AnneliH berättar att hennes favoritmat i skolan var blodpudding och är det inte konstigt? För många barn så är just blodpudding favoritmaten. Till en viss ålder. Sedan börjas det att talas om vad den är gjord på, var äcklig den är osv. Och sedan så har det spridit sig som en löpeld i skolan och ingen vill ha den längre. Ändå så vet jag många som hade det som favvo-mat i ung ålder och sedan igen i vuxen. Det är bara där i en del av "ungdomen" som de flesta faller för det sk. grupptrycket och ratar den. Eller "tror" att de inte tycker om den.

- Annelie börjar sitt inlägg med att skriva att hon var omöjlig med maten som liten. Hon tycker att det är lättare att räkna upp de saker som hon åt istället för de hon inte tyckte om. Och det känns lite skönt tycker jag. För som mamma är man ju så himla orolig hela tiden med ungarna och deras matvanor. Men det ser man ju när man ser Annelie att det blir ju folk av sådana pet-mostrar också ;)


Som vanligt så tackar jag så mycket för all medverkan. Det är precis som det brukar, jätteintressant att läsa om allas upplevelser och erfarenheter.
Tänk att vi är så lika med ändå så O-lika. Det är det som gör världen en så intressant plats att leva på ;)

Tack!
Nästa vecka kör vi igen.

/Y

Kommentarer
Postat av: Sara, mamma till tre små troll

Jag tål inte blodpudding men eftersom det var många barns favorit lät min pappa mig smaka på det, spotta och sen skölja munnen med vatten riktigt ordentligt flera gånger innan jag ens svalde lite saliv. Jag är rätt glad att jag inte tål blodpudding faktiskt så jag slipper smaka igen det var verkligen ingen hit...

2012-03-22 @ 00:06:15
URL: http://neccin.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag älskade blodpudding och levergryta när jag var liten. Nu har jag varit vegetarian (äter fisk & skaldjur) i sex år pga att jag mår bättre av det. Jag gillar inte dästheten kött ger.

Vad gäller smaken kan jag säga att viss medicinering kan hämma smaken. Tråkigt!

Vad härligt att bo på Grand canaria.(om jag förstått rätt) Avundsjuk!

2012-03-22 @ 00:46:19
URL: http://minagladadagar.wordpress.com
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Vilken härlig sammanställning :)

Jag tycker blodpudding är gott och det ska vara massor av lingonsylt till och gärna ett glas apelsinjuice :)



Kram och ha en fin dag

2012-03-22 @ 07:04:32
URL: http://tjejmorsan.blogg.se/
Postat av: AnneliH

Trevlig läsning i vanlig ordning :)

Mina barn ville ha maten upplagd på ett speciellt sätt för att de skulle få i sig något. Inget fick blandas ihop och helst skulle de ha makaroner o korv eller potatismos o korv varje dag om de bara hade fått. Visst blir man orolig för barnen när de inte äter ordentligt och får i sig varierad kost.

Första gången yngsta grabben smakade på potatismos trodde jag han skulle kvävas så äckligt tyckte han att det var - men som sedan blev en "favvo". Lika så med Yuogurt han grinade illa länge men sedan gick det åt kopiösa mängder med olika sorters Yuogurt. Ja, smaken är ju som baken - delad...som tur är :)

Ha en fin dag!

(här har de lovat att det ska bli 19gr o sol i dag!! )

2012-03-22 @ 07:20:04
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: RackarTuss

Det är tur att vi gillar olika saker

2012-03-22 @ 09:10:49
Postat av: Ama de casa

Jag krånglade mycket med maten när jag var liten. Sen upptäckte jag att allt var gott, bara jag testade. Tyvärr, egentligen... ;-)



Korv och makaroner skulle jag också kunna äta varje dag :-)

2012-03-22 @ 11:45:57
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0