Skrivet den: 2012-06-06 Klockan: 12:30:14

Turist-utseénde

Jag ser visst ut som en typisk svensk.
Eller i alla fall utländsk.
Inte som en spanjorska.

I går när jag fixade telefonen så hände mig det som nästan alltid händer mig och ja det är ganska så irriterande, eller också så är det bara ganska så komiskt.

Jag kom in i telefonbutiken och förklarade att jag ville låsa upp min mobil som var operatörslåst.
Jaha, varsågod och sitt, sa killen och började rota i sin kabellåda och mixtra med telefonen.
Det här tar jag 12 euro för sa han och jag måste väl ha sett helt oförstående ut, för jag hade fått berättat för mig att det bara skulle kosta 6.

- Eller du kanske föredrar att jag pratar engelska, fortsatte killen. Förstår du spanska?

Det är just det, de ser på en gång att jag är utlänning eller turist. Och jag LOVAR, jag hade varken sandaler med stumpor i, en karta i handen eller strandkläder fastän det regnade ;)
Och jag hade faktiskt pratat spanska när jag förklarade vad jag ville ha gjort.

ÄNDÅ så trodde han att jag hellre vill tala engelska eller inte förstog ett smack av vad han förklarade för mig.
Jag måste verkligen ha sett ut som en fågelholk ;)
Men jag satt faktisk bara och tänkte på hur jag skulle få ihop detta med priset eftersom jag bara hade en 10-euros-sedel i plånboken och han hade sagt att det kostade 12.
Så är det att ha det knapert...

Till slut så prutade han med sig själv och jag fick betala 10 så det gick ihop sig för mig.
Men...
Hej! Jag heter Yohanna och jag är svensk, turist, utlänning.
Japp det är jag det ;)

/Y

Kommentarer
Postat av: ♥ Carina ♥

Det där tänkte jag på när vi var i Turkiet nyligen. Står det stämplat "Svensk" i pannan eller?

Butiksinnehavarna gissade oftast rätt när man gick förbi :)

Kram

2012-06-06 @ 19:25:59
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: AnneliH

Ha..ha..ha..!!! Ja, det är ganska komiskt när man försöker prata spanska och så svarar de jäklarna på svenska eller engelska...då har jag lust att börja prata finska :)

2012-06-06 @ 19:49:19
URL: http://www.shaggkvist.se/anneli
Postat av: Bismillah <3

fin blogg:) ska vi följa varandra på bloglovin?:)

2012-06-07 @ 10:56:29
URL: http://quraninswedish.blogspot.com
Postat av: Spanienfrugan

Hehe. Det är samma för mig här :)

Kunde du spanska innan du flyttade till las palmas? Eller hur har du lärt dig språket? Kom på att jag aldrig frågat...

2012-06-07 @ 15:15:14
URL: http://spanienfrugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0