Skrivet den: 2012-06-21 Klockan: 23:42:32

Midsommarhälsningar från Las Palmas

Midsommar.
En av de allra finaste högtiderna i Sverige.
(Och en av de regningaste.)
Tillsammans med julafton så är de Sverige och hemma för mig. Och som vanligt vid sådana här högtider så känns det EXTRA tungt att vara hemifrån.
Även fast mitt hem, och numera min egna familj, är här nu.
 
Extra svårt är det att här inte firas något speciellt på midsommar.
Eller de har ju firande, firande av Johannes Döparen, med eldar på Las Canteras-stranden, picnic där hela natten lång och fyrverkerier som slår det mesta jag sett innan.
Men det är inte där vi ska vara, utan vi åker till sommarstugan. Och i den komunen så firar man inget alls. Där är bara turist-stämning ;)
 
Men jag skulle så gärna vilja hitta på något, en egen midsommartradition för våran familj. Något från båda världar.
Något som kan bli vårt alldeles egna.
Men vad?
 
Jag har nu ikväll stått och gjort i ordning köttfärssås och tacoköttfärs att ta med ner till stugan. Klassisk midsommarmat ;)
Två fläskfilér ska läggas i marinad i morgon och göras i ordning till grillning. Nu börjar det likna något.
Och jag planerar att köpa mig själv en sillaburk när jag kommer ner till turist-utbudet i affären. Mitt i prick på midsommarmaten.
 
Och tårta ja, en tårta ska jag göra. Med jordgubbssylt och nutellakräm. Tyvär finns det inga jordgubbar kvar att garnera med, för den säsongen är förbi här. Det får gå ändå.
 
Mat, mat och mat. Bara mat.
Hur firar man egentligen midsommar?
 
 
 
 
 
 
 
 
I alla fall. Jag passar på att önska en Glad Midsommar till alla er som sätter igång och firar den nu.
Ta det lugnt med blommorna och gärdsgårdarna. Har hört att de kan vara farliga. Speciellt i sällskap med midsommarsnappsen ;)
 
/Y

Kommentarer
Postat av: Hanna

Glad midsommar!

Svar: Detsamma till er.
Yohanna i Las Palmas

2012-06-22 @ 11:41:42
URL: http://mamzter.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0